اطلاع‌رسانی در بحران کرونا و چند نکته

شفیع بهرامیان کارشناس اطلاع‌رسانی – متاسفانه تاکنون اقدامات حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی متولیان درگیر در بحث کرونای کشور بجای اثربخشی مثبت، بیشتر بازخوردی معکوس و منفی در جامعه داشته است. برای سیاست‌گذاری رسانه‌ای اصولی در این حوزه لازم است موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| متاسفانه تاکنون اقدامات حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی متولیان درگیر در بحث کرونای کشور بجای اثربخشی مثبت، بیشتر بازخوردی معکوس و منفی در جامعه داشته است. برای سیاست‌گذاری رسانه‌ای اصولی در این حوزه لازم است موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:


سرعت ویروس اکنون بیشتر از سرعت مدیریت و کنترل بحران ناشی از آن است

پایان غلبه سیاست توجیه و پرده‌پوشی بر رفتار حرفه‌ای و شفاف در اطلاع‌رسانی

حساسیت سازی مخاطب و برجسته‌سازی بحران آنگونه که هست

بحران را به وسعت آنچه که هست نشان دهیم و نه کوچکتر از آنچه که مردم با همه وجود دارند لمس می‌کنند

مواجهه با کم‌انگاری و یا هیچ‌انگاری بخشی از مردم با نشان دادن همه جوانب فاجعه

نهادینه سازی خط مشی “هر شهروند یک مسئول، هر حریم فردی یک واکسن”

شفافیت در اطلاع‌رسانی و حقیقت گویی کامل برای مردم تشنه حقیقت

بیداری عمومی و تغییر رفتار فرهنگی مولود شفافیت و صداقت مسئولان امر است

در چنین وضعیتی، اطلاعات تاخیری و پالایش شده، سم اعتماد مردم در مدیریت بحران است

بسیج ملی متاثر از اعتماد مردم به متولیان امور است، اعتماد متقابل را بهبود ببخشیم

کرونا یک موضوع سیاسی و انتخاباتی نیست از ظرفیت‌های فراجناحی برای حلش استفاده کنیم

ضرورت استفاده از چهره‌های غیرسیاسی اما محبوب مردم برای ایجاد حساسیت و فرهنگ‌سازی مواجهه با کرونا

پیامدهای جانی و ملی کرونا را عینا با مردم در میان بگذاریم و نه بصورت گزینش شده و تقطیعی

به راهبردهای جدید اطلاع‌رسانی، شعارها و پیام‌های تازه نیازمندیم

افشای تمام لطمات ناشی از کرونا ترساندن دل‌ها و تشویش اذهان نیست بلکه خالی‌کردن خیابان‌ها و استانداردسازی مراودات اجتماعی مردم است

تفکیک مدیریت علمی بحران از مدیریت سیاسی و مصلحتی

منبع: @roknechaharom