ارزیابی موفقیت فعالیت‌های روابط عمومی

موکش جنه جا – متخصصان روابط عمومی دائماً در مورد (ROI) بازده سرمایه گذاری در نوآوری های مان مورد پرسش واقع می شویم. آنچه در زیر می آید مطلبی است که من در پاسخ به این پرسش مهم نوشته ام. به این مساله می توان از سه جنبه متفاوت با ارزیابی فعالیت های روابط عمومی نگاه کرد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| متخصصان روابط عمومی دائماً در مورد (ROI) بازده سرمایه گذاری مورد پرسش واقع می شوند. آنچه در زیر می آید مطلبی است که من در پاسخ به این پرسش مهم نوشته ام.

 

سه سطح ارزیابی روابط عمومی توسط دکتر واکر لیندن من، معاون اول تحقیق در روابط عمومی کچام ارائه شده است:


1. بازده، پخش اخبار و واکنش های خلاقانه را ارزیابی می کند.
2. محصول، میزان دریافت خبر و واکنش سریع را ارزیابی می کند.
3. پیامد، تغییرات رفتار و نگرش را مورد ارزیابی قرار می دهد.

بازده

 

چند راه دیگر برای ارزیابی بازده و میزان موفقیت فعالیت عبارتند از:

تیراژ:
در صورت وجود رسانه های چاپی، تیراژ را محاسبه کنید. همین طور بینندگان تلویزیون بر اساس زمان واقعی و شنوندگان رادیویی. حتی امکان ارایه بالقوه پیام در مقالات خبری نیز می تواند محاسبه شود.

دستیابی به رسانه هدف:
آیا برای رسیدن به مخاطبان تان رسانه مناسب را انتخاب کرده اید؟

 

می توان برای به دست آوردن سود و شهرت بیشتر، نگاهی نیز به خلاقیت و ابتکار عمل داشت. این روش مطمئناً در رسیدن به رسانه مطلوب و مخاطبان مورد نظر موثرتر است.


چاپ:
تعداد دفعاتی که یک مقاله در یک نوبت منتشر می شود نیز باید محاسبه گردد. این مقالات را باید برای رساندن پیام درست بررسی کرد. سپس این مقالات باید در رقم تیراژ ضرب شوند.

انتقال پیام:
هدف اصلی حرفه ما، ایجاد تاثیر مطلوب است. برای این کار باید پیام مناسب را تهیه کنیم، در رسانه مناسب و برای مخاطب مناسب منعکس کنیم.

آنالیز برتر:

اگر از دریچه تاکتیکی به این قضیه نگاه کنیم می بینیم که این مساله می تواند به ارزیابی حضور رسانه های رقیب بر اساس نوع و تعداد آنها کمک کند که این خود به ما در طراحی برنامه رسانه ای مان کمک بسیار موثری می کند.