درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 22 اردیبهشت 1403 - 07:39   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گزارش‌گری بومی
  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای
  روابط‌عمومی و صداقت
  چرا بحث با کسی که به دلایل اعتقادی ندارد، بی‌نتیجه است؟
  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد
  روابط‌عمومی داده
  ریاکاری را با نبوغ اشتباه نگیرید
  مرگ عکاسی استوک؟
  اسرائیل الجزیره را ممنوع می‌کند، آمریکا تیک‌تاک را. ما می‌دانیم چرا
  چت‌بات قدرتمند هوش مصنوعی جدید به طور مرموزی در نیمه شب بازگشته است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 21582صفحه نخست » گفتگودوشنبه، 26 بهمن 1394 - 19:05
رشته روابط عمومی را اتفاقی انتخاب کردم، اما اتفاقی دراین رشته نماندم
گفت و گو با دکتر حسینعلی افخمی - ما در بحث آموزش یک دروه طلایی را پشت سر گذاشتیم. دانشکده برای ما امکانات خوبی را ایجاد کرده بود و با حمایت هایی هم که از طرف شرکت نفت و روزنامه کیهان صورت می گرفت و دانشکده نیز دولتی شده بود، شرایط خوبی برای آموزش فراهم شده بود.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ما در بحث آموزش یک دروه طلایی را پشت سر گذاشتیم. دانشکده برای ما امکانات خوبی را ایجاد کرده بود و با حمایت هایی هم که از طرف شرکت نفت و روزنامه کیهان صورت می گرفت و دانشکده نیز دولتی شده بود، شرایط خوبی برای آموزش فراهم شده بود. ما درآن دوره در دانشکده دو اتاق مخصوص تایپ لاتین و فارسی داشتیم که حدود 25 ماشین تایپ داشت، این در حالی بود که در آن زمان برای داشتن یک ماشین تایپ در خانه، نیاز به مجوز داشتیم.

دکتر حسینعلی افخمی که دکترای ارتباطات خود را از انگلیس دریافت کرده است در حالی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس گروه روابط عمومی این دانشکده است که مدرک کارشناسی خود را هم از همین دانشگاه دریافت کرده است. در ادامه گفت و گوهای مربوط به پروژه تاریخ شفاهی روابط عمومی و در حالی که چند ماهی بیشتر از انتقال ساختمان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از محل اولیه آن در مرکز شهر تهران به مجموعه اصلی دانشگاه در حوالی دهکده المپیک درغرب تهران نگذشته بود، به سراغ دکتر حسینعلی افخمی رفتیم و پای صحبت های او نشستیم.آنچه می خوانید بخشی کوتاه از این گفت و گوست.


از این مجموعه قبلا بخش هایی کوتاه از یاد مانده های زنده یاد استاد کاظم متولی، استاد میرزابابا مطهری نژاد، دکتر سید محمد صحفی، دکترمحسن امینی، سید شهاب سید محسنی، حامدرضا اسماعیلی و مجتبی آقایی در شارا منتشر شده است. آنچه می خوانید بخشی کوتاه از صحبت ها و نظرات این کارشناس با سابقه حوزه روابط عمومی و ارتباطات است.

- راستی اساسا آقای دکتر چی شد که رشته روابط عمومی را انتخاب کردید؟
من بسیار اتفاقی این رشته را انتخاب کردم اما اتفاقی در این رشته نماندم، در ابتدا من انگیزه ای نداشتم و نمره هایم هم تعریفی نداشت تا اینکه در ترم سوم مطابق با سبک دانشکده، مدیر گروه ما یعنی آقای صدرالدین الهی از ما 40 نفر خواستند تا دو یا سه کار عملی در حوزه نوشتن انجام دهیم و ایشان ارزیابی کنند که ما به آن استعداد تحصیلی می گفتیم و در دانشکده به آن سنجش استعداد می گفتند. ایشان با تک تک دانشجوها دو جلسه نیم ساعته وقت گذاشتند و از جمله از من پرسیدند به چه دلیل این رشته را انتخاب کردید، من در پاسخ گفتم من بدون انگیزه وارد این رشته شدم و اگر فرصتی پیدا کنم دیگر ادامه نمی دهم اما ایشان گفتند من مطالب شما را خواندم و متوجه شدم که استعداد و توانمندی در درون شما وجود دارد. ایشان دونفر از دانشجویان با تجربه را انتخاب کردند و به انها گفتند که با این جوان کار کنید در نتیجه من را به مرحوم سپهر سپردند و آقای سپهر از من خواستند که چند مطلب بنویسم و ترم چهار تصمیم گرفتم که بمانم و از ترم چهار پیشرفت کردم و در یک سال و نیم قبل از انقلاب به این رشته نگاه جدیدی پیدا کردم.

 

یکی از دلایلی سختی کار در این زمینه و در آن دوره این بود که فضای آن روز برای فعالیت حرفه ای در روابط عمومی، فضای مناسبی نبود و نوعی سردرگمی در جامعه حاکم بود و چون مطبوعات در کار حرفه ای خود پنهان کاری می کردند و مطالب اصلی و حقیقی را منتشر نمی کردند، در نتیجه انگیزه ای برای کار روزنامه نگاری و روابط عمومی در جامعه باقی نمی ماند.


- در چنان اوضاع و احوالی وضعیت آموزش دانشکده چگونه بود؟
از این جهت که خیلی خوب بود. ما در بحث آموزش یک دروه طلایی را پشت سر گذاشتیم. دانشکده برای ما امکانات خوبی را ایجاد کرده بود و با حمایت هایی که از طرف شرکت نفت و روزنامه کیهان صورت می گرفت و دانشکده نیز دولتی شده بود،شرایط خوبی فراهم شده بود. ما درآن دوره دردانشکده دو اتاق مخصوص تایپ لاتین و فارسی داشتیم که حدود 25 ماشین تایپ داشت، این در حالی بود که در آن زمان برای داشتن یک ماشین تایپ در خانه، نیاز به مجوز داشتیم.

 

از سویی دیگر ما لابراتوار زبان خارجی با معلم زبان خارجه بومی داشتیم و به گونه ای بود که اگر می خواستیم می توانستیم برای روزنامه های خارجی نیز کار کنیم و چون آموزش دیده بودیم به کار در آن زمینه هم مسلط بودیم و ضمنا می توانستیم دو زبان خارجه را یاد بگیریم و یک امتیاز تشویقی دیگر هم این بود که 5 درصد دانشجویان می توانستند بورسیه خارج از کشور بگیرند. ضمنا مسئله بعدی هم این بود که ما لابراتوار عکاسی داشتیم و وضعیت به گونه ای بود که می توانستیم در دانشکده تولید برنامه های رادیو و تلویزیونی داشته باشیم.


- الان وضعیت ما در این زمینه و تولید برنامه در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی چگونه است؟ آیا همان روند حالا هم هست؟
نه متاسفانه حدود بیست سال است که تولید برنامه های رادیو و تلویزیون منحصرا در دست سازمان صدا و سیما است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که دانشگاه های ما اجازه و شرایط تولید برنامه های رادیو و تلویزیونی را ندارند. اما آن زمان برای چنین کاری امکانات لازم هم فراهم شده بود. یعنی دانشکده برای انجام چنین کارهایی اتاق گرافیک و صفحه بندی چاپ دستی و تمام امکانات حداقلی که یک دانشجوی روزنامه نگاری یا زبان خارجی برای آشنایی با شرایط کاری خود لازم داشت فراهم کرده بود. از طرف دیگر همکاری برای کارآموزی جزو ضرورت ها بود و در جاهای دیگر مانند روابط عمومی ها و روزنامه اطلاعات به راحتی دانشجویان را می پذیرفتند
 

دکترای علوم ارتباطات و مدیر گروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی و صداقت


  ده فیلم سینمایی برای مدیران روابط‌عمومی


  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه


  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی


  چشم‌انداز جستجوی مدرن


  گزارش‌گری بومی


  روابط‌عمومی داده


  اضطراب اطلاعاتی


  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای


  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد