درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 22 اردیبهشت 1403 - 21:22   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  سکوت نشانه‌ی قدرت تفکر و عزت نفس ماست
  راهبرد تمرکز بر مخاطبان هدف در روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی و ارتباطات می‌تواند به ایجاد شهرت برند کمک کند؟
  گزارش‌گری بومی
  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای
  روابط‌عمومی و صداقت
  چرا بحث با کسی که به دلایل اعتقادی ندارد، بی‌نتیجه است؟
  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد
  روابط‌عمومی داده
  ریاکاری را با نبوغ اشتباه نگیرید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 19337صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیسه شنبه، 12 آبان 1394 - 21:35
راهبرد روابط عمومی‌ها برای اقتصادمقاومتی
اگر بپذیریم که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد خودکفا، مولد و مستقل است که در برابر همه فشارها مقاومت می کند و ستون های جامعه را با استواری محافظت می نماید؛ بنابراین خود باوری و اعتماد جامعه را باید از مهمترین مولفه ها و شاخصه های اقتصاد مقاومتی دانست.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، روابط عمومی بانک مهر اقتصاد چند سالی است که در حوزه های مهمی همچون تعالی، مسئولیت های اجتماعی و سرآمدی پیشتاز است و تلاش می کند با تدوین استراتژی های راهبردی، برنامه های توسعه ای خود را در راستای تحقق هر چه بهتر اهداف و ماموریت ها اجرا نماید.

از جمله این برنامه ها می توان به «روابط عمومی در نقطه فروش» اشاره داشت که توانست بخشی از اهداف راهبردی روابط عمومی بانک مهر اقتصاد را بر اساس برنامه «توسعه نظام ارتباط با مشتریان و شناخت انتظارات آنان» پوشش دهد و طرح بکارگیری «همیاران روابط عمومی شعب» که دو سالی از اجرای آن می گذرد، توانسته علاوه بر مشارکت کارکنان در ارتباطات و اطلاع رسانی و نیز توسعه برند بانک، برگی ماندگار بر دفتر افتخارات خانواده بزرگ روابط عمومی بانک مهر اقتصاد باشد.

 

گفتگو با منصور شیخ الاسلامی رئیس اداره کل روابط عمومی بانک مهر اقتصاد را در ادامه بخوانید:

 

با توجه به فرهنگ کشورمان، بهترین الگوی تحقق روابط عمومی متناسب با جامعه ما چیست؟

با توجه به گستردگی و تنوع کانال های ارتباطی در جهان، ایجاد و توسعه اعتبار که یکی از مفاهیم بنیادی در علم ارتباطات بوده واز متغیرهای اساسی در تاثیرگذاری و تغییر نگرش مخاطب و جامعه است، مسئولیت بس دشواری رابر دوش روابط عمومی های موسسات و سازمان ها قرار می دهد. بی شک با توجه به رشد و توسعه چشمگیر تکنولوژی های ارتباطی و میل افراد جامعه (مردم) به استفاده از این تکنولوژی ها ایجاب می کند که روابط عمومی ها به دنبال ابزاری های اعتماد آفرین برای برقراری ارتباط و اطلاع رسانی باشند. بنابراین نقش و جایگاه روابط عمومی ها در توسعه اعتبار و وجهه اجتماعی سازمان ها و موسسات محوری و کلیدی می باشد به نحوی که می تواند با ایفای هدفمند این نقش، مشروعیت سازمان و اعتمادپذیری را در جامعه افزایش می دهد.

اما در نظام بانکی روابط عمومی ها در اعتماد آفرینی و اعتماد بخشی وظیفه و مسئولیتی خطیر تر از سایر بخش ها در راستای ارتقاء وجهه حرفه ای نظام بانکی دارند به طوری که روابط عمومی بانک باید نقش آینده نگری داشته باشد، شرایط آینده را بشناسد و برای مشکلاتی که احتمالاً امنیت بانک یا نظام بانکی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، چاره اندیشی کند. لذا به طور کلی با توجه به تحولات سریع و متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در جامعه رخ می دهد لازم است روابط عمومی در جهت کسب آگاهی و تحلیل اطلاعات محیطی در زمینه های مختلف پیش بینی های لازم را درباره تحولات محیط و اثرات آن بر بانک به عمل آورد و به مدیریت سازمان مشاوره دهد.

 

مهمترین راهکارهای تحقق روابط عمومی پویا، کاربردی و موثر در کشور از نظر شما چیست؟

به نظر می رسد روابط عمومی پویا باید دارای سیستم مدیریت کیفیت بوده و چشم­اندازی برای خود تعریف نماید تا با استراتژی­های کلیدی بتوانند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند و با استفاده از سیستم­های مدیریت کیفیت در جهت اثربخشی فعالیت­های خود گام بردارد.

از ویژگی­های روابط عمومی­های پویا تعامل نظامند با ذینفعان سازمان است، بگونه­ای که پاسخگوی نیازها و انتظارات آنها باشد. بنابراین روابط عمومی پویا ابتدا باید برای خود ماموریت، راهبرد، چشم­انداز و برنامه­ریزی سالانه تعریف و تمام فعالیتهای خود را در چارچوب یک نظام ساختار یافته و فرآیندهای تعریف شده اجرا کند و همواره اقدامات و برنامه­ریزی­های خود را با پژوهش شروع و با تحقیق به پایان ­رساند.

روابط عمومی پویا خود را در قبال جامعه مسئول دانسته و به مسئولیت­های اجتماعی سازمان خود و مسائل اجتماعی حساس بوده و با بهره­گیری از ابزارها و فنون ارتباطی ضمن تامین انتظارات ذینفعان، ارتباط موثری با آحاد جامعه دارد و در تلاش است از طریق تعامل سازنده، ایجاد اعتماد، همگرایی و جلب مشارکت ذینفعان، نقش سازنده­ای در توسعه پایدار و ارتقاء جایگاه خود ایفا کند.

 

به نظر شما روابط عمومی ها چه نقشی در توسعه و خودکفایی ملی ایفا می کنند؟ آیا در پروژه ای ملی که منجر به خودکفایی گردیده است، مشارکت کرده اید؟

اگر بپذیریم که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد خودکفا، مولد و مستقل است که در برابر همه فشارها مقاومت می کند و ستون های جامعه را با استواری محافظت می نماید؛ بنابراین خود باوری و اعتماد جامعه را باید از مهمترین مولفه ها و شاخصه های اقتصاد مقاومتی دانست. از آنجا که فرهنگ، اصل است و اقتصاد مقاومتی ذیل فرهنگ قرار می گیرد پس روابط عمومی ها باید با گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی به روش های ترویجی و فرهنگ سازی در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کنند. همانطور که نقش روابط عمومی ها تعامل با جامعه و تنویر افکار عمومی و نیز جلب مشارکت های مردمی به کمک رسانه ها است، در این خصوص نیز باید واژگان را به فرهنگ و گفتمان فراگیر و عمومی در جامعه تبدیل کنند.

اما در رابطه با این سوال که روابط عمومی ها چه نقشی در توسعه و خودکفایی ملی دارند، باید گفت از آنجا که بانک ها به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور نقش مهم و اساسی را در هدایت و تخصیص منابع بانکی و تامین نقدینگی لازم برای فعالیت های مولد اقتصادی کلان در ایجاد زنجیره ارتباطی بین بنگاه های کوچک و بزرگ دارند لذا تبیین و تشریح اقتصاد مقاومتی در بین مشتریان بانک چه کلان و چه خُرد و فرهنگ مصرف کالاهای داخلی و حمایت از تولید در کشور نقش کلیدی بانک هاست و در این راستا روابط عمومی ها با توجه به ابزارها و دانشی که در اختیار دارند می بایست در فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشند. به نظر من یکی دیگر از موضوعاتی که می تواند به اقتصاد مقاومتی کشور از حوزه بانک ها کمک کند، اجرای درست مکانیزم بانکداری اسلامی است زیرا بانکداری اسلامی بسترساز اقتصاد مقاومتی است.

لذا ضمن اینکه باید سازوکارهایی برای اجرای این مهم ایجاد کرد، مهمتر از آن توسعه فرهنگ بانکداری اسلامی است که روابط عمومی در این بخش نیز نقش کلیدی بر عهده دارد و باید طوری هدفگذاری و برنامه ریزی نماید که در درون و بیرون سازمان یعنی میان کارکنان و مشتریان و حتی عموم مردم مبانی بانکداری اسلامی و مولفه های آن را ترویج دهد تا بانک ها بتوانند به کمک مردم و جامعه نسبت به اجرای این مکانیزم اقدام اساسی کنند. لذا فرهنگ سازی و استقرار همه این موارد و موضوعات مهم بر دوش روابط عمومی است و اوست که می تواند بر افکار، دانش و یادگیری مردم و جامعه تاثیرگذار باشد.

 

نظرتان را درباره میزان شفاف سازی و نحوه اطلاع رسانی روابط عمومی ها بیان فرمایید.

روابط عمومی ها موظف به انجام امور و وظایفی در حوزه‌های اطلاع رسانی هستند و شفاف سازی از مهمترین آن ها است و یادآوری این نکته بجاست که شفاف سازی اطلاعات برای هر سازمانی می‌تواند سازنده و در بهبود امور و فعالیت های مربوط به ذینفعانش بسیار راهگشا باشد زیرا هر سازمانی برای خود برندی دارد و برند طبیعتاً نمایانگر هویت آن سازمان می‌باشد.

طبیعی است هرچه قدر برند سازمان منبعث از واقعیات و در انطباق کاملی با عناصر تشکیل دهنده و شناساننده آن سازمان باشد، هویت سازمان نیز به درستی به مخاطبان معرفی خواهد شد. پس قاعدتاً شفاف سازی اطلاعات برای مخاطبین بخصوص برای ذینفعان باید به گونه ای باشد که هویت سازمانی را تقویت و توسعه نماید و هم به آن خدشه ای وارد نسازد.

 

اثربخش ترین برنامه روابط عمومی آن سازمان را با ذکر نام و نحوه اجرا و دستاورد توضیح دهید.

تعالی جویی و تعالی گری، دو ویژگی مهم یک نهاد متعالی است و دستیابی به آن حاصل ترغیب و تشویق کارکنان و مدیران به سمت و سوی تعالی جویی و تعالی گری در مدیریت ارتباطات با مخاطبان و ذینفعان بیرونی و درونی است. دریافت تندیس زرین به دلیل تعهد به سرآمدی، براساس مدل تخصصی شده EFQM در روابط عمومی و کسب امتیاز لازم با دریافت سه ستاره از سومین دوره آئین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران، حاصل پیشتازی روابط عمومی بانک مهر اقتصاد در حوزه های مهمی همچون تعالی، مسئولیت های اجتماعی و سرآمدی است و تلاش بی وقفه برای تدوین استراتژی های راهبردی، برنامه های توسعه ای خود در راستای تحقق هر چه بهتر اهداف و اجرای ماموریت های بانک است.

از جمله این برنامه ها می توان به «روابط عمومی در نقطه فروش» اشاره داشت که توانست بخشی از اهداف راهبردی روابط عمومی بانک مهر اقتصاد را بر اساس برنامه «توسعه نظام ارتباط با مشتریان و شناخت انتظارات آنان» پوشش دهد و طرح بکارگیری «همیاران روابط عمومی شعب» که سه سالی از اجرای آن می گذرد، توانست علاوه بر مشارکت کارکنان در ارتباطات و اطلاع رسانی و نیز توسعه برند بانک، برگی ماندگار باشد بر دفتر افتخارات خانواده بزرگ روابط عمومی بانک مهر اقتصاد.

 

نقش آموزش و به روزآمدی مدیران و کارشناسان روابط عمومی در ارتباطات موثر درون سازمانی و برون سازمانی چیست؟

روابط عمومی حرفه ای باید به روز و کارآمد باشد و «آموزش» کلید توسعه روابط عمومی است. اگر بخواهیم با عملکرد روابط عمومی بر مخاطبان اثرگذار باشیم، باید با دانش روابط عمومی، تکنیک های ارتباط با رسانه ها، روابط عمومی الکترونیک، مخاطب شناسی و ... آشنا باشیم، لذا آموزش روز آمد می تواند ما را به اهدافمان برساند.

آموزش های مهارت های ارتباطی کارکنان شعب و بخصوص همیاران با هدف افزایش سطح ارتباطات بانک با مشتریان ازطریق شعب ، تقویت میزان وفاداری مشتریان و جذب آنها، ایجاد ارتباطات یکپارچه و مؤثر در نقطه فروش، نقش آفرینی شعب به عنوان نقاط ارتباطی مستقیم در افزایش اثربخشی کانال ها و تکمیل فرآیند ارتباطی، تقویت برند بانک با هدف جذب مشتریان بالقوه بر اساس حسن شهرت و مشتری مداری بصورت دوره ای در استان ها برگزار می گردد.

 

نقش روابط عمومی ها در مقابله با تهاجمات فرهنگی و جنگ رسانه ای چیست؟ چه زیرساخت هایی در روابط عمومی تحت نظر خود ایجاد کرده اید؟

اصولا در تهاجم فرهنگی، اعتقادات و باورهای مردم را نشانه می‌گیرند و به همین دلیل این نوع تهاجم در بین انواع تهاجمات نظامی، سیاسی، اقتصادی نقش اساسی را بازی می‌کنند، یعنی ملتی که استقلال فرهنگی نداشته باشد به طور یقین در همه زمینه‌هایش نیز مستقل نخواهد بود براین اساس، مقدمه تهاجم نظامی بر منطقه‌ای نیز تهاجم فرهنگی علیه آن منطقه است، و تنها مردمانی از چنین تهاجماتی پیروز از میدان بدر خواهند آمد که شناخت کاملی ازفرهنگ، آداب و رسوم منطقه‌ای و کشوری و شهری خود داشته باشد. البته مبارزه با تهاجم فرهنگی به معنای مبارزه با پیشرفت نیست بلکه به معنای دریافت پیشرفت بصورت غربال شده می‌باشد و نقش چگونگی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی روابط عمومی می تواند کارکرد مقابله با تهاجم فرهنگی داشته باشد.

دین مداری، اخلاق گرایی و تقوا محوری، ارزش آفرینی با رویکرد اقتصادی، حاکمیت فرهنگ بسیجی و انقلابی، مدیریت مشارکتی، شایسته سالاری، قانومنداری، بانکداری اسلامی، تکریم مشتری، مسئولیت اجتماعی، خلاقیت، نوآوری و کیفیت، دانش محوری و بصیرت محوری جملگی ارزش های بانک مهر اقتصاد هستند که روابط عمومی همواره سعی در تقویت این ارزش ها در باورهای کارکنان داشته و دارد.

 

به عنوان یکی از اعضای خانواده روابط عمومی کشور، آینده روابط عمومی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ در این راستا سازمان متبوع شما چه چشم اندازی ترسیم کرده است.

حوزه روابط عمومی یکی از حوزه هایی است که در زمینه های مختلف شرایط متفاوتی را در آینده تجربه خواهد کرد و از بررسی روندهای موجود می توان به نتایجی هر چند مبهم و کلی دست پیدا کرد که نمی تواند خالی از حقیقت باشد.

 

روابط عمومی ها باید بدانند که در قبال آینده به شکل بی بدیلی به دانش وابسته اند و مسیر را برای رسیدن به آینده مطلوب از طریق دانش مهیا کنند.

از طرف دیگر اگر بینش مدیریتی در کشور ما تغییر کند، سیستم روابط عمومی کشور می تواند به تنهایی گلیم خود را از آب بیرون بکشد، بنابراین اگر بتوان روندی را در نظر گرفت که نگاه مدیران ارشد سازمان ها و مدیران اصلی گرداننده شرکتها نسبت به مقوله روابط عمومی تغییر کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. به نظرم نیاز به تغییر اساسی در این زمینه وجود دارد و این تغییر نیاز به زمان طولانی دارد و نمی توان انتظار داشت که به یکباره همه چیز وقف مرادمان شود.

اما در بانک مهر اقتصاد، روابط عمومی آینده مطلوبی در پیش دارد و همیشه سعی داشته براساس چشم انداز بانک برنامه های خود را تنظیم کند، در حال حاضر روابط عمومی بانک مهر اقتصاد یک روابط عمومی پویا و فعال چه به لحاظ علمی و چه عملکردی است و سند راهبردی را تهیه و ندوین کرده که براساس آن برنامه های میان مدت و بلند مدت در آن تعریف شده است.

 

منبع:تابناک

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی و صداقت


  چشم‌انداز جستجوی مدرن


  گزارش‌گری بومی


  روابط‌عمومی داده


  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای


  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد


  چگونه روابط‌عمومی و ارتباطات می‌تواند به ایجاد شهرت برند کمک کند؟


  راهبرد تمرکز بر مخاطبان هدف در روابط‌عمومی


  ریاکاری را با نبوغ اشتباه نگیرید


  چرا بحث با کسی که به دلایل اعتقادی ندارد، بی‌نتیجه است؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد