شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، روابط عمومي بانك مهر اقتصاد چند سالي است كه در حوزه هاي مهمي همچون تعالي، مسئوليت هاي اجتماعي و سرآمدي پيشتاز است و تلاش مي كند با تدوين استراتژي هاي راهبردي، برنامه هاي توسعه اي خود را در راستاي تحقق هر چه بهتر اهداف و ماموريت ها اجرا نمايد.
از جمله اين برنامه ها مي توان به «روابط عمومي در نقطه فروش» اشاره داشت كه توانست بخشي از اهداف راهبردي روابط عمومي بانك مهر اقتصاد را بر اساس برنامه «توسعه نظام ارتباط با مشتريان و شناخت انتظارات آنان» پوشش دهد و طرح بكارگيري «همياران روابط عمومي شعب» كه دو سالي از اجراي آن مي گذرد، توانسته علاوه بر مشاركت كاركنان در ارتباطات و اطلاع رساني و نيز توسعه برند بانك، برگي ماندگار بر دفتر افتخارات خانواده بزرگ روابط عمومي بانك مهر اقتصاد باشد.
گفتگو با منصور شيخ الاسلامي رئيس اداره كل روابط عمومي بانك مهر اقتصاد را در ادامه بخوانيد:
با توجه به فرهنگ كشورمان، بهترين الگوي تحقق روابط عمومي متناسب با جامعه ما چيست؟
با توجه به گستردگي و تنوع كانال هاي ارتباطي در جهان، ايجاد و توسعه اعتبار كه يكي از مفاهيم بنيادي در علم ارتباطات بوده واز متغيرهاي اساسي در تاثيرگذاري و تغيير نگرش مخاطب و جامعه است، مسئوليت بس دشواري رابر دوش روابط عمومي هاي موسسات و سازمان ها قرار مي دهد. بي شك با توجه به رشد و توسعه چشمگير تكنولوژي هاي ارتباطي و ميل افراد جامعه (مردم) به استفاده از اين تكنولوژي ها ايجاب مي كند كه روابط عمومي ها به دنبال ابزاري هاي اعتماد آفرين براي برقراري ارتباط و اطلاع رساني باشند. بنابراين نقش و جايگاه روابط عمومي ها در توسعه اعتبار و وجهه اجتماعي سازمان ها و موسسات محوري و كليدي مي باشد به نحوي كه مي تواند با ايفاي هدفمند اين نقش، مشروعيت سازمان و اعتمادپذيري را در جامعه افزايش مي دهد.
اما در نظام بانكي روابط عمومي ها در اعتماد آفريني و اعتماد بخشي وظيفه و مسئوليتي خطير تر از ساير بخش ها در راستاي ارتقاء وجهه حرفه اي نظام بانكي دارند به طوري كه روابط عمومي بانك بايد نقش آينده نگري داشته باشد، شرايط آينده را بشناسد و براي مشكلاتي كه احتمالاً امنيت بانك يا نظام بانكي را تحت تاثير قرار خواهد داد، چاره انديشي كند. لذا به طور كلي با توجه به تحولات سريع و متنوع سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كه در جامعه رخ مي دهد لازم است روابط عمومي در جهت كسب آگاهي و تحليل اطلاعات محيطي در زمينه هاي مختلف پيش بيني هاي لازم را درباره تحولات محيط و اثرات آن بر بانك به عمل آورد و به مديريت سازمان مشاوره دهد.
مهمترين راهكارهاي تحقق روابط عمومي پويا، كاربردي و موثر در كشور از نظر شما چيست؟
به نظر مي رسد روابط عمومي پويا بايد داراي سيستم مديريت كيفيت بوده و چشماندازي براي خود تعريف نمايد تا با استراتژيهاي كليدي بتوانند به اهداف مورد نظر دست پيدا كند و با استفاده از سيستمهاي مديريت كيفيت در جهت اثربخشي فعاليتهاي خود گام بردارد.
از ويژگيهاي روابط عموميهاي پويا تعامل نظامند با ذينفعان سازمان است، بگونهاي كه پاسخگوي نيازها و انتظارات آنها باشد. بنابراين روابط عمومي پويا ابتدا بايد براي خود ماموريت، راهبرد، چشمانداز و برنامهريزي سالانه تعريف و تمام فعاليتهاي خود را در چارچوب يك نظام ساختار يافته و فرآيندهاي تعريف شده اجرا كند و همواره اقدامات و برنامهريزيهاي خود را با پژوهش شروع و با تحقيق به پايان رساند.
روابط عمومي پويا خود را در قبال جامعه مسئول دانسته و به مسئوليتهاي اجتماعي سازمان خود و مسائل اجتماعي حساس بوده و با بهرهگيري از ابزارها و فنون ارتباطي ضمن تامين انتظارات ذينفعان، ارتباط موثري با آحاد جامعه دارد و در تلاش است از طريق تعامل سازنده، ايجاد اعتماد، همگرايي و جلب مشاركت ذينفعان، نقش سازندهاي در توسعه پايدار و ارتقاء جايگاه خود ايفا كند.
به نظر شما روابط عمومي ها چه نقشي در توسعه و خودكفايي ملي ايفا مي كنند؟ آيا در پروژه اي ملي كه منجر به خودكفايي گرديده است، مشاركت كرده ايد؟
اگر بپذيريم كه اقتصاد مقاومتي به معناي اقتصاد خودكفا، مولد و مستقل است كه در برابر همه فشارها مقاومت مي كند و ستون هاي جامعه را با استواري محافظت مي نمايد؛ بنابراين خود باوري و اعتماد جامعه را بايد از مهمترين مولفه ها و شاخصه هاي اقتصاد مقاومتي دانست. از آنجا كه فرهنگ، اصل است و اقتصاد مقاومتي ذيل فرهنگ قرار مي گيرد پس روابط عمومي ها بايد با گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي به روش هاي ترويجي و فرهنگ سازي در زمينه تحقق اقتصاد مقاومتي حركت كنند. همانطور كه نقش روابط عمومي ها تعامل با جامعه و تنوير افكار عمومي و نيز جلب مشاركت هاي مردمي به كمك رسانه ها است، در اين خصوص نيز بايد واژگان را به فرهنگ و گفتمان فراگير و عمومي در جامعه تبديل كنند.
اما در رابطه با اين سوال كه روابط عمومي ها چه نقشي در توسعه و خودكفايي ملي دارند، بايد گفت از آنجا كه بانك ها به عنوان قلب تپنده اقتصاد كشور نقش مهم و اساسي را در هدايت و تخصيص منابع بانكي و تامين نقدينگي لازم براي فعاليت هاي مولد اقتصادي كلان در ايجاد زنجيره ارتباطي بين بنگاه هاي كوچك و بزرگ دارند لذا تبيين و تشريح اقتصاد مقاومتي در بين مشتريان بانك چه كلان و چه خُرد و فرهنگ مصرف كالاهاي داخلي و حمايت از توليد در كشور نقش كليدي بانك هاست و در اين راستا روابط عمومي ها با توجه به ابزارها و دانشي كه در اختيار دارند مي بايست در فرهنگسازي اقتصاد مقاومتي تاثيرگذار باشند. به نظر من يكي ديگر از موضوعاتي كه مي تواند به اقتصاد مقاومتي كشور از حوزه بانك ها كمك كند، اجراي درست مكانيزم بانكداري اسلامي است زيرا بانكداري اسلامي بسترساز اقتصاد مقاومتي است.
لذا ضمن اينكه بايد سازوكارهايي براي اجراي اين مهم ايجاد كرد، مهمتر از آن توسعه فرهنگ بانكداري اسلامي است كه روابط عمومي در اين بخش نيز نقش كليدي بر عهده دارد و بايد طوري هدفگذاري و برنامه ريزي نمايد كه در درون و بيرون سازمان يعني ميان كاركنان و مشتريان و حتي عموم مردم مباني بانكداري اسلامي و مولفه هاي آن را ترويج دهد تا بانك ها بتوانند به كمك مردم و جامعه نسبت به اجراي اين مكانيزم اقدام اساسي كنند. لذا فرهنگ سازي و استقرار همه اين موارد و موضوعات مهم بر دوش روابط عمومي است و اوست كه مي تواند بر افكار، دانش و يادگيري مردم و جامعه تاثيرگذار باشد.
نظرتان را درباره ميزان شفاف سازي و نحوه اطلاع رساني روابط عمومي ها بيان فرماييد.
روابط عمومي ها موظف به انجام امور و وظايفي در حوزههاي اطلاع رساني هستند و شفاف سازي از مهمترين آن ها است و يادآوري اين نكته بجاست كه شفاف سازي اطلاعات براي هر سازماني ميتواند سازنده و در بهبود امور و فعاليت هاي مربوط به ذينفعانش بسيار راهگشا باشد زيرا هر سازماني براي خود برندي دارد و برند طبيعتاً نمايانگر هويت آن سازمان ميباشد.
طبيعي است هرچه قدر برند سازمان منبعث از واقعيات و در انطباق كاملي با عناصر تشكيل دهنده و شناساننده آن سازمان باشد، هويت سازمان نيز به درستي به مخاطبان معرفي خواهد شد. پس قاعدتاً شفاف سازي اطلاعات براي مخاطبين بخصوص براي ذينفعان بايد به گونه اي باشد كه هويت سازماني را تقويت و توسعه نمايد و هم به آن خدشه اي وارد نسازد.
اثربخش ترين برنامه روابط عمومي آن سازمان را با ذكر نام و نحوه اجرا و دستاورد توضيح دهيد.
تعالي جويي و تعالي گري، دو ويژگي مهم يك نهاد متعالي است و دستيابي به آن حاصل ترغيب و تشويق كاركنان و مديران به سمت و سوي تعالي جويي و تعالي گري در مديريت ارتباطات با مخاطبان و ذينفعان بيروني و دروني است. دريافت تنديس زرين به دليل تعهد به سرآمدي، براساس مدل تخصصي شده EFQM در روابط عمومي و كسب امتياز لازم با دريافت سه ستاره از سومين دوره آئين تقدير از سرآمدان روابط عمومي ايران، حاصل پيشتازي روابط عمومي بانك مهر اقتصاد در حوزه هاي مهمي همچون تعالي، مسئوليت هاي اجتماعي و سرآمدي است و تلاش بي وقفه براي تدوين استراتژي هاي راهبردي، برنامه هاي توسعه اي خود در راستاي تحقق هر چه بهتر اهداف و اجراي ماموريت هاي بانك است.
از جمله اين برنامه ها مي توان به «روابط عمومي در نقطه فروش» اشاره داشت كه توانست بخشي از اهداف راهبردي روابط عمومي بانك مهر اقتصاد را بر اساس برنامه «توسعه نظام ارتباط با مشتريان و شناخت انتظارات آنان» پوشش دهد و طرح بكارگيري «همياران روابط عمومي شعب» كه سه سالي از اجراي آن مي گذرد، توانست علاوه بر مشاركت كاركنان در ارتباطات و اطلاع رساني و نيز توسعه برند بانك، برگي ماندگار باشد بر دفتر افتخارات خانواده بزرگ روابط عمومي بانك مهر اقتصاد.
نقش آموزش و به روزآمدي مديران و كارشناسان روابط عمومي در ارتباطات موثر درون سازماني و برون سازماني چيست؟
روابط عمومي حرفه اي بايد به روز و كارآمد باشد و «آموزش» كليد توسعه روابط عمومي است. اگر بخواهيم با عملكرد روابط عمومي بر مخاطبان اثرگذار باشيم، بايد با دانش روابط عمومي، تكنيك هاي ارتباط با رسانه ها، روابط عمومي الكترونيك، مخاطب شناسي و ... آشنا باشيم، لذا آموزش روز آمد مي تواند ما را به اهدافمان برساند.
آموزش هاي مهارت هاي ارتباطي كاركنان شعب و بخصوص همياران با هدف افزايش سطح ارتباطات بانك با مشتريان ازطريق شعب ، تقويت ميزان وفاداري مشتريان و جذب آنها، ايجاد ارتباطات يكپارچه و مؤثر در نقطه فروش، نقش آفريني شعب به عنوان نقاط ارتباطي مستقيم در افزايش اثربخشي كانال ها و تكميل فرآيند ارتباطي، تقويت برند بانك با هدف جذب مشتريان بالقوه بر اساس حسن شهرت و مشتري مداري بصورت دوره اي در استان ها برگزار مي گردد.
نقش روابط عمومي ها در مقابله با تهاجمات فرهنگي و جنگ رسانه اي چيست؟ چه زيرساخت هايي در روابط عمومي تحت نظر خود ايجاد كرده ايد؟
اصولا در تهاجم فرهنگي، اعتقادات و باورهاي مردم را نشانه ميگيرند و به همين دليل اين نوع تهاجم در بين انواع تهاجمات نظامي، سياسي، اقتصادي نقش اساسي را بازي ميكنند، يعني ملتي كه استقلال فرهنگي نداشته باشد به طور يقين در همه زمينههايش نيز مستقل نخواهد بود براين اساس، مقدمه تهاجم نظامي بر منطقهاي نيز تهاجم فرهنگي عليه آن منطقه است، و تنها مردماني از چنين تهاجماتي پيروز از ميدان بدر خواهند آمد كه شناخت كاملي ازفرهنگ، آداب و رسوم منطقهاي و كشوري و شهري خود داشته باشد. البته مبارزه با تهاجم فرهنگي به معناي مبارزه با پيشرفت نيست بلكه به معناي دريافت پيشرفت بصورت غربال شده ميباشد و نقش چگونگي اطلاع رساني و فرهنگ سازي روابط عمومي مي تواند كاركرد مقابله با تهاجم فرهنگي داشته باشد.
دين مداري، اخلاق گرايي و تقوا محوري، ارزش آفريني با رويكرد اقتصادي، حاكميت فرهنگ بسيجي و انقلابي، مديريت مشاركتي، شايسته سالاري، قانومنداري، بانكداري اسلامي، تكريم مشتري، مسئوليت اجتماعي، خلاقيت، نوآوري و كيفيت، دانش محوري و بصيرت محوري جملگي ارزش هاي بانك مهر اقتصاد هستند كه روابط عمومي همواره سعي در تقويت اين ارزش ها در باورهاي كاركنان داشته و دارد.
به عنوان يكي از اعضاي خانواده روابط عمومي كشور، آينده روابط عمومي كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ در اين راستا سازمان متبوع شما چه چشم اندازي ترسيم كرده است.
حوزه روابط عمومي يكي از حوزه هايي است كه در زمينه هاي مختلف شرايط متفاوتي را در آينده تجربه خواهد كرد و از بررسي روندهاي موجود مي توان به نتايجي هر چند مبهم و كلي دست پيدا كرد كه نمي تواند خالي از حقيقت باشد.
روابط عمومي ها بايد بدانند كه در قبال آينده به شكل بي بديلي به دانش وابسته اند و مسير را براي رسيدن به آينده مطلوب از طريق دانش مهيا كنند.
از طرف ديگر اگر بينش مديريتي در كشور ما تغيير كند، سيستم روابط عمومي كشور مي تواند به تنهايي گليم خود را از آب بيرون بكشد، بنابراين اگر بتوان روندي را در نظر گرفت كه نگاه مديران ارشد سازمان ها و مديران اصلي گرداننده شركتها نسبت به مقوله روابط عمومي تغيير كند بسياري از مشكلات حل خواهد شد. به نظرم نياز به تغيير اساسي در اين زمينه وجود دارد و اين تغيير نياز به زمان طولاني دارد و نمي توان انتظار داشت كه به يكباره همه چيز وقف مرادمان شود.
اما در بانك مهر اقتصاد، روابط عمومي آينده مطلوبي در پيش دارد و هميشه سعي داشته براساس چشم انداز بانك برنامه هاي خود را تنظيم كند، در حال حاضر روابط عمومي بانك مهر اقتصاد يك روابط عمومي پويا و فعال چه به لحاظ علمي و چه عملكردي است و سند راهبردي را تهيه و ندوين كرده كه براساس آن برنامه هاي ميان مدت و بلند مدت در آن تعريف شده است.
منبع:تابناك