شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکتر میشل وو مردی است که طراح و حامی شاخص جذب فیسبوک و شاخص سلامت جامعه می باشد. او اطلاعاتی باورنکردنی و ارزشمند را از طریق تحلیلها و بررسیهای علمی و منطقی به اشتراک میگذارد. او در سمت دانشمند ارشد در مرکز فناوریهای لیتیوم، جایزه پیشگام و مرد ارشد تاثیرگذار سال 2010 مجله سیآرام را دریافت کرده است و در حال حاضر مشغول به اتخاذ روشها و راهکارهایی داده محور، جهت بررسی و شناخت قابلیتهای پیچیده شبکه اجتماعی میباشد.
به عنوان نویسنده دو کتاب در زمینه «دانش اجتماعی»، چه کسی بهتر از او میتواند اطلاعاتی را پیرامون این مسئله به اشتراک بگذارد که چگونه تمامی امور و مسائل دیجیتال به گونهای که میدانیم زندگی را تغییر دادهاند؟
1) بیایید روی اهمیت دیجیتال تمرکز کنیم- آیا چیزی به ذهن تان میرسد که از نوآوری دیجیتال/ تکنولوژیکی بهره نبرده باشد؟
وو: اعتقاد دارم که فناوری و نوآوری دیجیتال تقریباً بر تمامی ابعاد زندگی ما تا آخرین کیلومتر، و در جایی که ما واقعاً باید به صورت فیزیکی با مسائل سروکار داشته باشیم، تاثیر گذاشته است. مثلاً، میتوانیم هر اطلاعاتی را درباره یک رستوران روی اینترنت پیدا کنیم، ولی باید به آنجا برویم تا از غذای رستوران لذت ببریم. من میتوانم بفهمم که کدام آرایشگر برایم مناسب است، و میتوانم حتی از اوبر استفاده کنم تا یک ماشین بگیرد و مرا به آنجا ببرد، اما هنوز هم آرایشگر باید به صورت فیزیکی موهای مرا کوتاه کند. میتوانم از طریق رسانه اجتماعی هر چیزی را درباره دوستان و خانوادهام بفهمم، اما هیچ چیزی نمیتواند جایگزین ارتباطات فیزیکی و احساسی با هم بودن بشود.
2) مفهوم روایت دیجیتال، یعنی مبنای تمامی بازاریابیها امروزی را توضیح دهید.
وو: از نظر من، روایت دیجیتال چیزی بیش از روایت روی رسانه اجتماعی نو و جدید نیست. این کار شامل هر گونه ترکیب تصاویر ثابت، ویدئو، انیمیشن، موسیقی، بررسی اطلاعاتی و تعامل بازی گونه است که اصلاً به صورت خطی نبوده و میتواند روی رسانه اجتماعی یا به طور کلی روی اینترنت به اشتراک گذاشته شود. افزون بر این معتقدم در زمانی که در این زمینه هیچ عامل مشارکتی وجود ندارد، این کار مفید است، چه این که این کار خط سیر و نتیجه داستان را تغییر دهد یا صرفاً بررسی غیرخطی جوانب متفاوت داستان از پیش تعیین شده باشد.
3) سه نوآوری دیجیتال را ذکر کنید که زندگی ما را تغییر دادهاند.
وو: تلفن هوشمند، اوبر و آمازون
4) الگو و الهام شما چه کسی است؟
وو: من دانشمندم، بنابراین الگو و الهام شخصی من ممکن نیست که ظنهای معمول شما باشد. آنها دانشمندان بزرگی نظیر آلبرت انیشتین و ریچارد فینمن هستند.
5) در حال حاضر چه کسی از فناوری دیجیتال به صورت صحیح استفاده میکند؟
وو: بسیاری از نامهای برندهای مشتری در حال تزریق منابع بزرگ و زیادی به فناوریهای دیجیتال هستند. معمولاً به شکلی قابل انتظار، آنها از نظر دیجیتال بسیار هوشمند هستند. این موارد شامل برندهایی نظیر کوکاکولا، رد بول، آودا، ال اوریل بودویزر، نایک و کرفت میباشند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|