شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و مدیریت دانش در بانکهای تخصصی شهرستان سنندج بوده است. در این پژوهش ساختار سازمانی متغییر مستقل و مدیریت دانش متغییر وابسته است. ابعاد ساختار سازمانی از نظر رابینز عبارتند از پیچیدگی سازمانی، رسمیت سازمانی و تمرکز سازمانی است و همچنین ابعاد مدیریت دانش عبارتند از کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و بکارگیری دانش می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش و پرسشنامه استاندارد ساختار سازمانی استیفن رابینز استفاده شده است. این پژوهش از لحاظ اهداف پژوهشی، کاربردی و با شیوه توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق بانکهای تخصصی شهرستان سنندج بوده است که با کمک فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 123 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردید. همچنین با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، رابطه بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. فرضیه اصلی این پژوهش که رابطه بین ساختار سازمانی و مدیریت دانش است و فرضیات فرعی هم عبارتند از رابطه بین ابعاد ساختار سازمانی از دیدگاه استیفن رابینز با مدیریت دانش.
بانکهای تخصصی شامل بانک توسعه صادرات، بانک توسعه تعاون، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی و بانک مسکن می باشد.
واژگان کلیدی: ساختارسازمانی، مدیریت دانش، بانکهای تخصصی شهرستان سنندج
مقدمه:
در عصرهای پیشین مدیران و سازمانها به دنبال جمع آوری و کسب دانش و اطلاعات بودند اما امروزه سازمانها با حجم زیادی از اطلاعات و دادهها روبه رو هستند که مساله اصلی مدیریت و بهره برداری درست از این حجم عظیم اطلاعات است.
تغییر از ویژگی های بارز عصر حاضر است و بر اساس گفته ی «تام پیترز » (1995) نویسنده کتاب به سوی بهترین ها، امروزه تنها چیز ثابتی که می توان یافت، تغییر و دگرگونی است. بنابراین اگر در عصر کشاورزی، قدرت بازو و در عصر صنعتی، ابزار و ماشین آلات عامل هایی مهم برای بقاء و ماندگاری به شمار می آمدند، در عصر متغیر کنونی که محصول فناوری ارتباطات و اطلاعات است، که «مک لوهان » آن را دهکده جهانی و «کاستلز » عصر اطلاعات نامیده است، تنها منبع قدرت و ماندگاری سازمان ها، یادگیری بهتر و سریع تر نسبت به رقباست. چرا که یادگیری، عامل اصلی، کلیدی و مورد نیاز سازمانی است که می خواهد در دنیای نوین اقتصادی و محیط رقابتی پا بر جا بماند. به باور سونگ، رئیس انجمن آموزش و توسعه ی آمریکا، (2002) امروزه یادگیری، جاده ی حیاتی شناخت و انطباق، با سرعت فزاینده ی تغییر است (شریفی و اسلامیه، 1387(.
نویسنده :
امیرعلی منصوری
کارشناسی ارشد مدیریت و مدرس دانشگاه پیام نور شهرستان بیجار
دانلود فایل مقاله
منبع: TMBA
|