شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- هدف اصلي در اين پژوهش بررسي رابطه ميان ساختار سازماني و مديريت دانش در بانكهاي تخصصي شهرستان سنندج بوده است. در اين پژوهش ساختار سازماني متغيير مستقل و مديريت دانش متغيير وابسته است. ابعاد ساختار سازماني از نظر رابينز عبارتند از پيچيدگي سازماني، رسميت سازماني و تمركز سازماني است و همچنين ابعاد مديريت دانش عبارتند از كسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و بكارگيري دانش مي باشد. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مديريت دانش و پرسشنامه استاندارد ساختار سازماني استيفن رابينز استفاده شده است. اين پژوهش از لحاظ اهداف پژوهشي، كاربردي و با شيوه توصيفي- همبستگي انجام شده است. جامعه آماري اين تحقيق بانكهاي تخصصي شهرستان سنندج بوده است كه با كمك فرمول كوكران و روش نمونه گيري تصادفي ساده، تعداد 123 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گرديد. همچنين با استفاده از آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن، رابطه بين مديريت دانش و يادگيري سازماني مورد بررسي قرار گرفت. فرضيه اصلي اين پژوهش كه رابطه بين ساختار سازماني و مديريت دانش است و فرضيات فرعي هم عبارتند از رابطه بين ابعاد ساختار سازماني از ديدگاه استيفن رابينز با مديريت دانش.
بانكهاي تخصصي شامل بانك توسعه صادرات، بانك توسعه تعاون، بانك صنعت و معدن، بانك كشاورزي و بانك مسكن مي باشد.
واژگان كليدي: ساختارسازماني، مديريت دانش، بانكهاي تخصصي شهرستان سنندج
مقدمه:
در عصرهاي پيشين مديران و سازمانها به دنبال جمع آوري و كسب دانش و اطلاعات بودند اما امروزه سازمانها با حجم زيادي از اطلاعات و دادهها روبه رو هستند كه مساله اصلي مديريت و بهره برداري درست از اين حجم عظيم اطلاعات است.
تغيير از ويژگي هاي بارز عصر حاضر است و بر اساس گفته ي «تام پيترز » (1995) نويسنده كتاب به سوي بهترين ها، امروزه تنها چيز ثابتي كه مي توان يافت، تغيير و دگرگوني است. بنابراين اگر در عصر كشاورزي، قدرت بازو و در عصر صنعتي، ابزار و ماشين آلات عامل هايي مهم براي بقاء و ماندگاري به شمار مي آمدند، در عصر متغير كنوني كه محصول فناوري ارتباطات و اطلاعات است، كه «مك لوهان » آن را دهكده جهاني و «كاستلز » عصر اطلاعات ناميده است، تنها منبع قدرت و ماندگاري سازمان ها، يادگيري بهتر و سريع تر نسبت به رقباست. چرا كه يادگيري، عامل اصلي، كليدي و مورد نياز سازماني است كه مي خواهد در دنياي نوين اقتصادي و محيط رقابتي پا بر جا بماند. به باور سونگ، رئيس انجمن آموزش و توسعه ي آمريكا، (2002) امروزه يادگيري، جاده ي حياتي شناخت و انطباق، با سرعت فزاينده ي تغيير است (شريفي و اسلاميه، 1387(.
نويسنده :
اميرعلي منصوري
كارشناسي ارشد مديريت و مدرس دانشگاه پيام نور شهرستان بيجار
منبع: TMBA