یک ادغامی دیگر: این بار روابط عمومی وزارت علوم زیرمجموعه دفتر وزارتی شد!

عاطفه رمضانپور| دانش آموخته روابط عمومی – در طرح جدیدی در ساختار وزارت علوم، به خاطر اینکه معاونت فناوری و نوآوری ایجاد شود، روابط‌عمومی را با دفتر وزارتی ادغام کرده اند و معاونت حقوقی و امور مجلس را نیز به مرکز تغییر داده اند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| در طرح جدیدی در ساختار وزارت علوم، به خاطر اینکه معاونت فناوری و نوآوری ایجاد شود، روابط‌عمومی را با دفتر وزارتی ادغام کرده اند و معاونت حقوقی و امور مجلس را نیز به مرکز تغییر داده اند.

بی شک این ادغام روابط عمومی با دفتر وزارتی (http://mehrnews.com/xWC9T)باعث تضعیف عملکرد این بخش خواهد شد که دلایل آن در زیر بیان می شود:

با توجه به کارکردهای مهم و تخصصی و تاثیرات مثبت روابط عمومی در جامعه و افراد در عصر ارتباطات، با ادغام این بخش و محدودیت آن؛ نمی‌تواند به طور عالی به رسالت خود عمل کند.

یکی از عرصه‌هایی که در آن پس از ادغام عملکرد روابط عمومی تحلیل می‌رود تعامل موثر با رسانه هااست که یکی از مهمترین نمایندگان افکار عمومی و از اصلی ترین وظایف روابط‌عمومی‌ها است که بی توجهی به آن موجب اختلال در آرامش مخاطب و سازمان و مزاحمت های پی درپی می‌شود و تعامل روابط عمومی با رسانه‌ها را کم اهمیت جلوه می‌دهد.

از دیگر وظایف مهم روابط عمومی انتقال نقطه نظرات مخاطبان سازمان به مدیریت ارشد جهت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی درباره مسائل مختلف است که با زیر نظر رفتن این دستگاه جدا شدن آن از مدیریت فعالیت‌های این بخش تحت شعاع قرار میگیرد.

ایجاد فرصت های ارتباطی،تبلیغاتی، انتشاراتی و… متناسب با موقعیت های مختلف از مواردی است که ممکن است با این ادغام نادیده گرفته شود و عملا منجر به فرصت‌سوزی ارتباطی شود.

از دیگر پیامدهای این اقدام می‌توان به از هم گسیختن رابطه دولت و مردم درون نگر تر شدن بیش از پیش این واحد و فروپاشی سرمایه اجتماعی اشاره کرد.

به طور کلی این امر نشان‌دهنده نگاه نادرست مدیریت و کم توجهی و اهمیت اطلاع رسانی و ارتباطات کشور است و این گونه اقدام‌ها خلاف فکر و نظر مسئولین نه تنها اثری در افزایش تعامل و ارتقاء ارتباط با مشتریان نخواهد داشت بلکه به مانعی بزرگ بر سر ایجاد تفاهم و مخاطبان و ذینفعان تبدیل خواهد شد.

امید می‌رود وزیر محترم وزارت علوم با تجدید نظر در تصمیم اخیر خود اجازه ندهد چالش های زیر مجموعه قرار گرفتن روابط عمومی در عصر حاضر با نام ایشان ایجاد شود.