شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || این گزارش تازه نشان میدهد که بزرگترین شرکتهای تبلیغات و روابط عمومی دنیا همچنان بخش عمده درآمد خود را از همکاری با آلایندههای بزرگ کسب میکنند. شش شرکت بزرگ شامل WPP، اومنیکام (Omnicom)، اینترپابلیک گروپ (Interpublic Group یا IPG)، پابلیسیس (Publicis)، دنتسو (Dentsu) و هاواس (Havas) که بر صنعت تبلیغات و روابط عمومی تسلط دارند، فعالیتهای خود را از طریق صدها آژانس وابسته دنبال میکنند.
این شرکتها، با وجود اعلام تعهدات عمومی برای کاهش انتشار کربن و شرکت در کمپینهای پایداری، مشتریانی دارند که اغلب با اهداف توافقنامه پاریس برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد تا سال ۲۱۰۰ همسو نیستند. این یافتهها در گزارشی از مرکز پژوهشی اقلیمی اینفلوانسمپ (InfluenceMap) منتشر شده است.
فی هولدر، نویسنده این گزارش، اشاره میکند که بخش روابط عمومی و تبلیغات هنوز به اندازه کافی در راستای حفاظت از محیط زیست اقدام نمیکند و همچنان با مشتریانی همکاری دارد که مانع از رسیدن به اهداف اقلیمی هستند.
در این تحقیق، مشتریان شرکتها بر اساس میزان تعاملشان با اهداف توافقنامه پاریس در سه مقیاس «مانع»، «همسو» و «پشتیبان» طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد که از ۵۸ رابطه میان آژانسها و شرکتهای انرژی، ۲۶ مشتری، از جمله شرکتهای نفت و گاز مثل آرامکو عربستان و شورون (Chevron)، در گروه «مانع» قرار دارند. همچنین، هیچ یک از مشتریان صنعت خودروسازی سیاستهایی مطابق با اهداف پاریس ندارند.
این تحلیل نشان داد که تنها ۸ درصد از مشتریان اومنیکام مستقر در آمریکا با توافقنامه پاریس همسو هستند، که پایینترین درصد در میان شش شرکت است. در بالاترین رتبه، دنتسو و هاواس هر کدام ۱۶ درصد از مشتریان خود را همسو با اهداف پاریس دارند.
گزارش همچنین به تضاد منافع اشاره میکند؛ برای مثال همکاری آژانسهای WPP با شورای انرژی پاک، در حالی که همزمان برای شرکتهای نفت و گاز استرالیا همچون وودساید (Woodside) و سنکس (Senex) که مخالف سیاستهای انرژی تجدیدپذیر هستند، کار میکنند. WPP همچنین با شرکت نفتی فرانسوی توتال انرژی (TotalEnergies) و موسسه نفت آمریکا (API)، گروه اصلی لابیگری صنعت سوخت فسیلی در ایالات متحده، همکاری دارد.
در ماه سپتامبر، تحقیقات دیسمگ (DeSmog) نشان داد که یک آژانس WPP در اوگاندا، از اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی خواسته بود صدای معترضان محلی علیه پروژه خط لوله نفتی تحت حمایت توتال انرژی را کاهش دهند. بسیاری از این معترضان با خشونت و دستگیری پلیس مواجه شدند.
حداقل دو شرکت از “شش بزرگ” – دنتسو و WPP – در گزارشهای سرمایهگذاری خود به خطرات همکاری با آلایندهها اشاره کردهاند، اما به گفته هولدر، هیچیک «سیاست مؤثری برای مدیریت این روابط» ندارند.
هولدر تأکید میکند که آژانسها باید بدانند که همکاری با مشتریان مانع، تعهدات اقلیمی آنها را زیر سوال میبرد و ممکن است با کمپینهای لابیگری مخرب همراه باشد.
در ماه سپتامبر، کمپین کلین کریتیوز (Clean Creatives) بیش از ۱۰۰۰ قرارداد میان آژانسهای تبلیغات و روابط عمومی و صنعت سوخت فسیلی را شناسایی کرد که بیش از یک چهارم آنها متعلق به شش شرکت عمده بود.
نوشته: تی جی جردن
تاریخ انتشار: ۱ نوامبر ۲۰۲۴
منبع انگلیسی: DeSmog
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>
نظر بدهید