کلید واژه روابط عمومی در شرکت های بیمه

مسعود بادین ،نایب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بیمه آسیا – جایگاه روابط عمومی جایگاه ویژه ای است. اما در کشور ما بخصوص در نهادهای مالی، انتظاراتی که از روابط عمومی ها وجود دارد، انتظارات تبلیغاتی و بازاریابی است تا فرهنگ سازی. به این معنا که در روابط عمومی ها وجه تبلیغاتی به نسبت فعالیت های اطلاع رسانی غالب است.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| روابط‌عمومیها در توسعه نظام ارتباطی جامعه، آگاه سازی افکار عمومی، رضایت‌مندی و جلب مخاطب، تفاهم و همدلی، نقشی روشنگر و اساسی دارند؛ به گونه ای که در سطح کلان و ملی، هیچ برنامه ای به سرانجام مطلوب نخواهد رسید مگر آنکه قبلا پیوست رسانه ای و اطلاع رسانی آن تنظیم و همراه با برنامه اجرا شده باشد.

جایگاه روابط عمومی جایگاه ویژه ای است. اما در کشور ما بخصوص در نهادهای مالی، انتظاراتی که از روابط عمومی ها وجود دارد، انتظارات تبلیغاتی و بازاریابی است تا فرهنگ سازی. به این معنا که در روابط عمومی ها وجه تبلیغاتی به نسبت فعالیت های اطلاع رسانی غالب است.


غالب بودن تبلیغات بر اطلاع رسانی در روابط عمومی ها باید اصلاح شود و روابط عمومی دقیقا به کارکرد اصلی خود که ایجاد روابط اثربخش و موثر بین سازمان و مخاطبانش با هدف همدلی، تفاهم و مشارکت سازمانی برای رسیدن به اهداف سازمانی است، بپردازد.


اگر روابط عمومی بخواهد نقش اصلی خودرا ایفا کند، باید ابزارها و اختیارات لازم را داشته باشد که در چهارچوب و مسیر اهداف سازمانی حرکت کند. اگر این ابزار نباشد ما نباید از روابط عمومی انتظار فعالیت گسترده فرهنگی داشته باشیم.


سازمان ها و شرکت های بیمه ای اگر در تصمیم سازی ها و تصمیم¬گیری¬ها به روابط عمومی اهمیت ندهند، روابط عمومی نمی تواند به طور شایسته و مطلوب در راستای اهداف سازمان حرکت کند. روابط عمومی در صنعت بیمه به تنهایی نمی تواند از عهده ی این امر خطیر برآید و این مستلزم همکاری و همراهی نهادها و سازمان¬های متولی امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.


روابط عمومی، پایگاه اطلاعاتی و ارتباطی سازمان و شرکت است. نادیده گرفتن روابط عمومی، یعنی نادیده گرفتن حجم وسیعی از مخاطبان. (رسانه¬ها، مردم، نمایندگان، کارکنان، سهامداران و حتی استارت¬آپ¬ها).


وظیفه روابط عمومی¬ها در حوزه فرهنگ¬سازی و اطلاع¬رسانی را می¬توان در دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی تبیین کرد.


از جمله ابزارها و شیوه¬های مهم و کلیدی روابط عمومی¬ها در اطلاع¬رسانی و فرهنگ-سازی، رسانه¬ها هستند. روابط عمومی که نتواند تعامل مناسبی با فعالان رسانه ای، به عنوان یکی از ارکان مهم و موثر در امر فرهنگ سازی ارتباط برقرار کند، در کار خود موفق نخواهد بود.


اگر روابط عمومی کار فرهنگی و اطلاع¬رسانی کند ولی سایر بخش¬های سازمان آموزش و اطلاعات کافی را در برخورد با مخاطبان نداشته باشند، فعالیت¬های فرهنگی روابط عمومی موثر نخواهد بود.


مسئولین ارشد و شبکه ی فروش(نمایندگان) در شرکت های بیمه باید بتوانند به روابط عمومی در راستای اهداف سازمانی کمک کنند. در صورت عدم همراهی و عدم همکاری، روابط عمومی عملا قادر به کسب نتایج مطلوب و مورد نظر در شرکت های بیمه نخواهد بود.


مدیریت ارتباط با رسانه¬ها و تعامل با این حوزه امر خطیری است که اگر به صورت حرفه¬ای انجام شود، آثار مطلوب و تاثیر گذاری از خود برجای خواهد گذاشت. موفقیت ارتباط با رسانه¬ها و بازخورد مناسب آن منوط به ارایه آموزش¬های تخصصی به کارکنان روابط عمومی و و متقابلا برگزاری دوره های آموزش فنی بیمه ای برای فعالان رسانه خواهد بود.

نکته مهم و کلیدی که در فرهنگ¬سازی بیمه بایستی به آن اشاره و توجه کرد، ظرفیت ویژه مردم و بیمه¬گذاران است که اگر خدمات و تسهیلات مناسبی در زمان صدور بیمه¬نامه و پرداخت خسارت دریافت کنند، بهترین مبلغ و سفیر ترویج فرهنگ بیمه در جامعه محسوب می¬شوند.