پیشنهاد متخصصان روابط‌عمومی‌ به رییس‌جمهور: بازنگری در جایگاه روابط‌عمومی

فعالیت روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها هر چه به سمت استقلال بیشتر حرکت کند نتایج واقعی‌تر و بهتری حاصل می‌شد و هر چه این فعالیت جنبه دولتی‌تر یافته و در سطوحی بالاتر مورد نظارت و کنترل قرار گیرد بر کیفیت فعالیت‌هایش تأثیر منفی می‌گذارد.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| فعالیت روابط‌عمومی‌ها بیش از هر  چیز نیازمند نگاهی تخصصی و مستقل‌تر و اختصاص جایگاه واقعی لازم به آنهاست.


فعالیت روابط‌عمومی‌ها زیر نظر معاونت ارتباطات وزارت ارشاد: فعالیت روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها هر چه به سمت استقلال بیشتر حرکت کند نتایج واقعی‌تر و بهتری حاصل می‌شد و هر چه این فعالیت جنبه دولتی‌تر یافته و در سطوحی بالاتر مورد نظارت و کنترل قرار گیرد بر کیفیت فعالیت‌هایش تأثیر منفی می‌گذارد.

 

بر این اساس و با درک اصرار به نظارت‌های دولتی بر فعالیت این‌گونه واحدها، به نظر می‌رسد که فعالیت‌ روابط‌عمومی‌ها به جای آنکه تحت نظر شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت قرار گیرد (که در عمل به فعالیت‌های آن‌ها جنبه تکلیفی و دستوری بیشتری بخشیده)، زیر نظر وزارت ارشاد و معاونت ارتباطات این وزارتخانه (البته با تأکید بر نگاه تخصصی به روابط‌عمومی و تا حد ممکن دادن استقلال به آنها) به انجام فعالیت بپردازند.


در حال حاضر وزارت ارشاد دارای معاونت‌های امور فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی و… است که بر این اساس پیشنهاد می‌شود که نام معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی به «معاونت ارتباطات» تغییر یافته و ادارات کل امور رسانه (با بخش‌های مختلف رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های برخط، رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌های و… یا در عنوانی کلان‌تر رسانه‌های دیجیتال و….) و امور روابط‌عمومی (دولتی و خصوصی) زیر نظر آن مشغول به فعالیت شوند.


از سویی، تأکید شود که جایگاه روابط‌عمومی‌ها در سازمان‌ها، زیر نظر بالاترین مقام مسئول سازمان و تحت عنوان مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط‌عمومی تعیین شود (باهدف ارائه نظرات مشورتی ارتباطی به مدیران ارشد مجموعه) ولی این جایگاه، به معنای تغییر سلیقه ای مسئول روابط‌عمومی با تغییر مدیرعامل سازمان نباید تلقی شود و نیاز به نگاه تخصصی به روابط‌عمومی است.


ایجاد اتاق فکر ارتباطی در دولت: همچنین پیشنهاد می‌شود تا در دولت، اتاق فکر ارتباطی ایجاد شود تا به کابینه از بعد ارتباطی در حوزه‌های روابط‌عمومی و رسانه‌ای نظرات مشورتی ارائه کند. این نظرات با هدف حل مشکلات و بحران‌های ارتباطی مربوط و کمک به تسهیل فعالیت‌های رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها انجام گیرد.

 

مریم سلیمی پژوهشگر ارتباطی و فعال روابط‌عمومی.

 

 

7

 

منتظر نظر شما هم هستیم:
نظر ارزشمندتان را به نشانی الکترونیکی info@kpri.ir  ارسال فرمایید.


به همراه عکس:

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بستر اعتلای هر چه بیشتر “روابط‌عمومی ایران” را فراهم کند؟ فقط یک عامل به اضافه 5 خط توضیح. تمام: “مهمترین توصیه شما به دولت جدید”.

 

شارا: www.shara.ir
فروشگاه روابط‌عمومی‌: www.kpri.ir