
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– نقش روابط عمومی در بازاریابیهای امروزی غیرقابل انکار است. منظور از داشتن آمیختهی بازاریابی، داشتن استراتژی است که ۴ عنصر زیر را در برگیرد: محصولات یا خدمات، قیمت محصولات، ارتقا و بهبود محصولات و توزیع آنها. اگر چه نقش تبلیغات در ارتقای محصولات و افزایش میزان فروش مشخص و بدیهی به نظر میرسد، اما پی بردن به اهمیت و نقش روابط عمومی پیچیدهتر خواهد بود.
روابط عمومی میباید بخش مهمی از آمیخته بازاریابی را تشکیل دهد و هر گونه ابهامات در مورد نقش آن برطرف شود. بر خلاف تبلیغات که معمولا به صورت رو در رو انجام میشود و تاثیر آن به آسانی قابل تشخیص است. نقش روابط عمومی در سازمان دهی مسائل مربوط به بازاریابی پیچیدهتر است، اما نمیتوان گفت نسبت به تبلیغات اهمیت کمتری دارد.
تبلیغات موفق در نتیجه روابط عمومی موفق
هر چند که تبلیغات و روابط عمومی دو مقوله کاملا جداگانه با اهداف مشخص و متفاوت هستند. اما اگر همسو با یکدیگر عمل کنند، موفقتر و موثرتر خواهند بود. اگر روابط عمومی بتواند به درستی به وظایف خود عمل کند و در مورد محصول یا خدمات خود یا پیشرفت آنها یک اطلاعات عمومی اولیه برای مشتریان ایجاد کند، تبلیغات نیز میتواند تاثیرگذارتر بوده و نقش خود را بهتر ایفا کند. روابط عمومی میتواند با برقراری ارتباط با عموم مردم و ایجاد اعتماد نسبت به یک برند به پیشبرد استراتژیهای بازاریابی کمک کرده و قبل از شروع تبلیغات، زمینه سازی مناسب را انجام دهد. به عبارت دیگر، سرمایه گذاری چندین میلیون تومانی بر روی یک محصول بدون فراهم کردن زمینه آشنایی اولیه اتلاف هزینه و انرژی میباشد.
نقش روابط عمومی در سازمانهای مختلف
ممکن است یک سازمان از تبلیغات استفاده نکند یا با آن سر و کاری نداشته باشد. اما روابط عمومی مقولهای است که تمامی سازمانها، چه بزرگ و چه کوچک، با آن درگیر هستند. برای مثال، پلیس و سازمانهای نظیر آن برای خدمات خود هیچگونه تبلیغاتی ندارند، اما برای ارائه خدمات با نقش روابط عمومی سروکار دارند. علاوه بر این، شرکتها و کسب و کارهای کوچک که به تازگی آغاز به کار کردهاند. ممکن است بودجه کافی برای تبلیغات نداشته باشند. اما میتوانند با بهره گیری از نقش روابط عمومی و فواید آن، از تاکتیکهای مختلف برای جذب مشتری استفاده کنند. از سوی دیگر، تبلیغات محدود به عملکردهای خاصی از بازاریابی است، در حالی که شما در روابط عمومی هیچگونه محدودیتی نخواهید داشت؛ به همین دلیل است که نقش روابط عمومی از تبلیغات نیز مهمتر خواهد بود.
جامعیت روابط عمومی
تبلیغات محدود به انجام کارهایی میباشد که منجر به ارتقای یک محصول یا خدمات میشود. اما نقش روابط عمومی در سازمانها بسیار گستردهتر و جامعتر است و میتواند بر روی سود و منفعت یک سازمان تاثیر بهسزایی داشته باشد. همچنین این تاثیرگذاری در همه زمانها خواهد بود و منحصر به زمان شروع کار سازمان یا شرکت نیست. باید توجه داشت، اگر چه روابط عمومی و تبلیغات ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، اما روابط عمومی بخشی از تبلیغات یا فرم دیگری از آن نخواهد بود. روابط عمومی تاکتیک خاصی از بازاریابیست که میتواند در بخشهای مختلف بازاریابی یک برند یا سازمان اعمال شود.
مساله مهم دیگری که در ارتباط با نقش روابط عمومی در استراتژیهای بازاریابی کسب و کارها وجود دارد این است که چگونه روابط عمومی را در برنامه ریزیهای خود دخیل نمایید. در ادامه سه نکته کلیدی در این باره بیان میشود تا به شما کمک کند بتواند بیشترین اثرگذاری را از روابط عمومی داشته باشید:
تدوین و سازمان دهی پیامها
روابط عمومی برای انتقال موثر پیام یک برند به مخاطبان نیز مورد استفاده قرار میگیرد. با شناخت مخاطبان خود میتوانید پیامهای خود را به گونهای تنظیم نمایید که پاسخگوی نیازهای آنان باشد. بنابراین، در بازاریابیهای آتی خود از اهمیت تدوین پیامهایتان غافل نشوید. ابتدا از تشخیص تمامی مخاطبان اولیه و ثانویه خود آغاز کنید و مطمئن باشید پیامهایتان متناسب با سلایق و نیازهای مشتریانتان میباشد. لیستی تهیه کنید و تمامی گروههایی که مخاطبانتان را تشکیل میدهد، در آن گروهبندی کنید. سپس پیامهایتان را طوری تنظیم کنید که نیازهای خاص هر گروه را در بر گیرد. گروههای کلیدی در این لیست شامل مشتریان، کارمندان، سرمایه گذاران، شرکای تجاری، تامین کنندگان قطعات مصرفی و کاربران شبکههای اجتماعی میباشد.
بازاریابی محتوایی
یک اصل اساسی در روابط عمومی ایجاد و پرورش روابط است. داشتن ارتباط طولانی مدت و پایدار با متخصصان صنعتی، خبرنگاران، ویراستاران و منتقدان به شما کمک میکند تا بتوانید محتواهای به اشتراک گذاشته شده را مرتبط با اهداف و نیازهای مشتریان تنظیم کنید.
اگر از این ارتباطات در استراتژیهای بازاریابی خود استفاده کنید، تا میزان زیادی متخصصان صنعتی میتوانند به پیشرفت کار شما کمک کنند. از سوی دیگر، انتخاب مناسب محتوا در بازاریابی به شما این فرصت را میدهد تا بتوانید بهتر دیده شوید و راحتتر به اهداف خود برسید.
ایجاد آگاهی نسبت به برند
المان و هسته اصلی روابط عمومی اینست که بتوانید به سرعت اطلاعات خود را منتشر کرده و بین قشر وسیعی از مخاطبان نسبت به برند خود آگاهی ایجاد نمایید. انتشار نام یک شرکت در اخبار معتبر یک رسانه، اعتبار آن برند را افزایش میدهد و این تصور را در بین مشتریان و مخاطبان ایجاد میکند که این برند، برند قابل اعتماد و مطمئنی میباشد.
از تاکتیکهای مرتبط با نقش روابط عمومی برای کسب اعتبار و شهرت از طریق شبکههای اجتماعی استفاده نمایید و آن را با استراتژیهای تبلیغاتی خود نیز هماهنگ کنید. باید به این نکته توجه کنید که مشتریان شما کدام کانال خبری یا انتشارات صنعتی یا منابع خبری آنلاین را دنبال میکنند؟ از همان کانالهای ارتباطی برای برقراری ارتباط با آنها استفاده کنید و تمرکز خود را بر آن دسته از منابع خبری قرار دهید که اطمینان دارید مشتریانتان دائما آنها را دنبال میکنند.
نکته آخر، همانطور که گفته شد، روابط عمومی و بازاریابی اهداف یکسانی را دنبال میکنند. ارتقا و بهبود نقش روابط عمومی در سمت و سویی که بتواند منجر به افزایش ارتباط شما با مشتریان و جلب اعتماد آنها شود، میتواند منجر به موفقیت شما در کسب و کارتان باشد.
منبع: www.ibazaryabi.com
نظر بدهید