مخاطب قرن 21 چه انتظاری از نشریه دارد؟

در این برهه مردم معمولی می خواهند بدانند که با پس انداز کوچک خود چه باید بکنند تا توسط تورم بلعیده نشود. می خواهند بدانند که چه وقت خانه بخرند و یا بفروشند، چه وقت سهام و در چه زمان اوراق بهادار دولتی، طلا و .... بخرند و یا بفروشند...

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) در اژریل 2007، کمپانی ناشر «نیویورکر»، «ونیتی فر» و … اعلام کرده بود که یک مجله اقتصادی به نام «پورتفولیو» منتشر خواهد کرد، زیرا مخاطبان خواهان چنین نشریه ای هستند. این مجله، بمانند سایر نشریات اقتصادی، وارد مسائل سنگین و پیچیده اقتصاد نخواهد شد و توجه خود را معطوف به آنچه را خواهد کرد که مردم معمولی دهه اول قرن 21 خواهانش هستند.


ناشر این مجله گفته بود: در این برهه مردم معمولی می خواهند بدانند که با پس انداز کوچک خود چه باید بکنند تا توسط تورم (کاهش قدرت خرید پول به علت حجم بیش از حد آن درجریان) بلعیده نشود. می خواهند بدانند که چه وقت خانه بخرند و یا بفروشند، چه وقت سهام و در چه زمان اوراق بهادار دولتی، طلا و …. بخرند و یا بفروشند و سهام کدام شرکت را. می خواهند بدانند که خرید کدام اتومبیل به صرفه است و یا مثلا کدام یخچال و تلویزیون معیوب است.

 

 آیا زمان برای تعویض کامپیوتر شخصی مناسب است یا نه. از احوال و سرگذشت ورشکسته ها، شکست خوردگان و … با خبر باشند تا اشتباهات آنان را تکرار نکنند. شرح احوال اشخاص موفق را بخوانند تا ببینند که آنان چه راههایی را طی کرده اند تا پیروزی کسب کرده اند و زندگانی بدون دغدغه خاطر دارند. ببینند با کدام شرکت هوایی پرواز کنند ارزانتر است و …. بشر امروز عمدتا نگران جیبش و آینده وضعیت اقتصادی است.


بشر امروز، همچنین نشریه ای می خواهد که تقلبات اقتصادی، رانت ها، سوء استفاده ها و … را افشاء کند و فرصت ها را هم نشان دهد.


وی افزوده بود: چرا این روزها توجه مردم به مجله خوانی بیشتر شده است؟. برای این که مجله را می توانند برای یک هفته و بیشتر در دسترس داشته باشند، با خود ببرند و بیاورند، کاغذ و مرکب چاپش بهتر و قطعش کوچک است و به علاوه، مطالبش اختصاصی و مربوط به خودش است و از آژانسها المثنی نمی کند و مطلب را با حوصله تمام و در آن اندازه که لازم است می نویسد و چون نویسنده اش، برای تحقیق کردن و نوشتن وقت کافی دارد دقت بیشتری می کند و ساده تر و شیوا می نگارد. اینها خواست مخاطب این دهه است ـ مخاطبی که برخلاف نسل پیش از خود؛ از طریق اینترنت، رسانه های الکترونیک و پخش صوت و تصویر در جریان اخبار و تحولات قراردارد، ولی نه عمیقا بلکه به طور سطحی، و نکته مهم همینجا است. مجله نگار باید با شناخت نقیصه، این خواست او را تامین کند.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com