اشاره
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || رقابت، عامل پویایی و کارآمدی اقتصاد است و هر چه شاخص های رقابتی بودن یک اقتصاد بالاتر باشد آن اقتصاد توانمند تر و توسعه یافته تر است. رقابت، خلاقیت و نوآوری را افزایش می دهد و صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی را ترغیب می کند تا با افزایش بهره وری و نوآوری ضمن کسب سود و سهم بیشتر، کالا و خدمات با کیفیت تری به مشتری عرضه نمایند. اقتصاددانان بر اهمیت و نقش رقابت در ارتقای و توسعه اقتصاد ملی اتفاق نظر دارند. در عرصه کسب و کار، رقبا همواره در تلاش برای دستیابی به برتری و سبقت گرفتن از یکدیگر هستند.
لذا برای آشنایی با فرصت های کسب و کار در فضای رقابتی با شهرام شیرکوند، پژوهشگر حوزه مدیریت اجرایی گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.
نقش بازاریابی در کسب و کار رقابتی چیست ؟
یکی از راهکارهای موفقیت در عرصه رقابت، آگاهی داشتن از علم و اصول بازاریابی و استفاده صحیح آن اصول می باشد. رقابت در دنیای کسب و کار، به سرعت در حال توسعه است. روند پیشرفت جوامع بشری از دوران غارنشینی و کشاورزی به عصر صنعتی و فراصنعتی رسیده و جایگاه انسانها به مدیر، کارمند، فروشنده و خریدار تبدیل شده و ابزار قدرت نیز از زور و پول به انگیزش، اطلاعات و ارتباطات تغییر یافته است. به ویژه در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، نیاز به فراغتهای ذهنی را می توان به عنوان خلاءهای عاطفی و حتی احساسی انسانها تفسیر نمود. لذا بنگاه های اقتصادی می توانند در راستای توجه به این نوع نیازها و برای جلب، حفظ و وفادارسازی مشتریان، ارتباط با مشتریان را توسعه دهند. آشنایی کارکنان با تکنولوژیهای نوین، موجب آگاهی آنان از شرایط رقبا که اولین گام در الگوبرداری و یکی از شیوههای مدیریتی است، می گردد. همچنین میتواند موجب راهنمایی مشتریان و سایر ذی نفعان توسط کارکنان و ایفای نقش مشاور آنان برای نزدیکی ذهنی با تکنولوژیهای جدید شود.
میزان تاثیر گذاری برند ، کیفیت و قیمت در توسعه کسب و کار چه اندازه است ؟
با ورود به فضای رقابتی در کسب و کار جهان امروز درمی یابیم که رقبا بسیار هوشمند و توانمند هستند. رقبایی که به صورت مستمر برای توسعه بازار فعلی و خلق بازار جدید کار می کنند. در شکل گیری بازارها و بازارسازی یک حرکت حرفه ای از خود نشان می دهند و کار را برای رقبایشان سخت می کنند. برند ها و نشانهای استاندارد نیز جایگاه ویژهای در بازار دارند. در صورت ارتقاء جایگاه برند و استاندارد کیفی کالا و خدمات، رقابت در بازار به سمت توسعه کیفیت خواهد رفت. چون بازار نیز محصولی را می پسندد که با کیفیت تر و ارزان تر باشد. در نتیجه در صورت وجود فضای رقابتی، بنگاه های اقتصادی به سمت ارائه محصولات با کیفیت بالاتر، قیمت پایینتر و توسعه خدمات پس ازفروش خواهند رفت. اگرچه بنگاه های اقتصادی تا حدودی متوجه شرایط رقابتی و تغییرات اساسی که در عرصه رقابت بوجود آمده، شده اند، اما هنوز دیدگاه های غیر تخصصی به موضوعات بازاریابی و روش های سنتی و رفتارهای غیرحرفه ای از آنها دیده می شود.
زیرساختهای توسعه فضای رقابتی و مزایا و منافع ایجاد فضای رقابتی کدامند؟
مهم ترین زیرساختهای توسعه فضای رقابتی عبارتنداز: ایجاد زمینههای دسترسی فعالان کسب و کار به اطلاعات، توسعه دسترسی عمومی به فرصتهای کسب، تامین بسترهای قانونی موردنیاز فعالان عرصه کسب و کار .
در خصوص مزایا و منافع کلی ایجاد فضای رقابتی در کشور ، باید گفت آنچه درموردفضای رقابتی پیشبینی شده میتواند زمینهساز رشد و توسعه پایدار اقتصادی باشد. در واقع توسعه فضای رقابتی تامین شرایطی است که طی آن حداکثر شفافیت اطلاعاتی صورت گیرد و رقبا به سمت فرصتهای کسب در بازار حرکت کنند و در نتیجه از منافع مبتنی بر عملکرد بازار رقابتی بهرهمند می شوند. توسعه فضای رقابتی در نهایت موجب تشویق و ترغیب بنگاهها برای ورود به صنعت می شود و موجب گرایش صنایع به عملکرد رقابتی خواهد شد.
وضعیت فضای رقابتی در ایران مناسب است؟
با توجه به بستر سازی برای توسعه تجارت بین المللی، تعامل تجاری و بازرگانی ایران با سایر کشورها به تدریج توسعه می یابد و این امر فضای کسب و کار را به سمت رقابتی شدن پیش خواهد برد. برخی از شرکت ها،سازمان ها و مدیران درصدد برآمده اند تا در بازارهای جهانی نقش مؤثرتری را ایفا و به نوعی فضای رقابتی را تجربه کنند. اگرچه این روند تدریجی است ولی به طور مشخص نشان می دهد که فضای رقابتی شرکت های ایرانی روز به روز جدی تر و توسعه یافته تر می شود.در عرصهمحصولاتی مانند فولاد، خودرو، پوشاک، وسایل صوتی – تصویری و صنایع غذایی این پدیده به راحتی ملموس است و نشانگر این است که فضای رقابتی به مراتب پیچیده تر از فضای کسب و کار گذشته بوده و به مدیرانی با هوشیاری و توانمندی بیشتر نیاز دارد.
سازمان هایی که مزیت رقابتی دارند در فضای رقابتی موفق تر هستند؟
واقعیت این است که در فضای رقابتی بقاء و رشد شرکت ها مستلزم داشتن مزیت رقابتی است و رویکردی که می تواند برای سازمان ها مزیت رقابتی خلق کند،استراتژی است. به نظر میرسد که در چنین گذاری از فضای کم رقابت به فضای پررقابت، از فضاهای کم چالش، به فضای پرچالش، بحث راجع به استراتژی در محیط کشور مفید خواهدبود. هرچند اکثر استراتژی های تدوین شده در شرکت ها و سازمان ها تا حدی روی روند عملکرد تاثیر دارد، ولی نمی توان آن را استراتژی نامید،زیرا استراتژی تنها در محیط رقابتی معنا می یابد در حالی که امروزه فعالیت بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در یک محیط حمایت شده است، لذا لزوم داشتن استراتژی چندان توسط مدیران ارشد درک نمی شود. بنابراین مدیران بنگاه های اقتصادی برای دستیابی به یک استراتژی واقعی بایستی به بازارهای جهانی بیاندیشند. زمانی که وارد عرصه رقابتی شویم، اهمیت استراتژی برای هر کسی ملموس و محسوس می شود.
اهمیت مشتریان در توسعه کسب و کار چه میزان است؟
در عرصه رقابت، یکی از راهکارهای وفادارسازی مشتریان، مشاوره خوب کارکنان و مدیران می باشد زیرا این رفتار موجب افزایش اعتماد و اغنای روانی آنان می گردد. مشتریان علاقمندند که شرکت ها علاوه بر منافع شرکت، به منافع آنان توجه نمایند. در واقع یک بنگاه اقتصادی، زمانی موفق است که بتواند به عنوان مشاوری دلسوز، با اطلاع رسانی بهنگام و راهنماییهایی خود رضایت مشتریان را جلب نموده و سهم بازارش را توسعه دهد، چون رقابتی که بین تولیدکنندگان کالا و خدمات وجود دارد، رقابتی در جهت توسعه سهم بازار است. هر سازمانی که در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشد، سهم بیشتری از بازار را از آن خود می نماید. ایجاد فضای رقابتی پیش زمینه توسعه و بهبود کیفیت میباشد.
مسئولیت های اجتماعی شرکت ها برای آگاهی ذی نفعان از قوانین تجارت تا چه حدی است؟
رقابتپذیری اصولا” بایستی از درون بنگاههای اقتصادی و از طریق فعالان اقتصاد دنبال شود. باید در راستای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها و برای آگاهی ذی نفعان در زمینه تجارت داخلی و خارجی فرهنگسازی شود تا در نهایت فضای رقابتی ایجاد و به رفاه اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی منجر گردد و مردم در روابط تجاری در داخل کشور و یا معاملات تجاری با سایر کشورها دغدغه ای نداشته باشند.
برای ایجاد فضای رقابتی و توسعه کسب و کار تسهیل کننده ای هم وجود دارد ؟
بطور کلی برای ایجاد فضای رقابتی، باز بودن فضای اقتصادی و میزان ارتباط با اقتصاد جهانی از اهمیت زیادی برخوردارند. توسعه سرمایه گذاری خارجی، واردات آزاد، حذف برخی معافیت های مالیاتی و یکسان بودن قوانین و مقررات برای بخش های مختلف و کاهش مداخلات دولت، نشانگر میزان رقابت اقتصادی هستند. ادامه این روند، شرایط رقابتی شدن را بیش از پیش مهیا می کند. شایان ذکر است تاکنون تلاش های ارزشمندی در راستای رقابتی شدن اقتصاد صورت گرفته است که ادامه آن قطعا” می تواند در بهبود شرایط رقابتی و توسعه فضای رقابتی مؤثر باشد. برای ایجاد فضای رقابتی در کشور، با کاهش تدریجی تعرفهها توام با حمایتهای بستری و زیرساختی از صنایع و تولیدکنندهها داخلی، میتوان زمینه توسعه رقابت را ایجاد کرد. البته این کاهش بایستی آرام و تدریجی باشد که نیازمندی های آن نیز در محیط تولید مهیا گردد.
انتهای پیام/
|
نظر بدهید