شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– شبکهبندی اجتماعی در حال تدارک راههای جدیدی است که ما هنوز حتّی به مخیّلۀ خود خطور ندادهایم. بخشی از آن تأثیر استفاده از وسایل موبایلی برای تعامل با ابزارهای شبکهبندی است.
یکی از این ابزارهای جدید TribeFinderTM است. ترایبفایندر فناوریای است که به تحلیل دادههای “همتا به همتا” از دادههای گردانندۀ شبکه (سوابق دادههای مشتری) میپردازد. از سوابق دادههای مشتری، مجموعههای شبکۀ اجتماعی که به طور طبیعی شکل گرفته– که آنها را قبیله (Tribe) مینامند – در پایگاه ارباب رجوع شناسایی میکنند. اینها را میتوان از وجوه زیر تحلیل کرد:
• تعداد و فراوانی ارتباطات در هر دوره؛
• رسانههای ارتباطی از قبیل صوت، پیام کوتاه، پیام متوسّط و پیام فوری؛
• چه وقت از روز ارتباط صورت میگیرد؛
• محل تماس گیرنده و طرف مقابل؛
• ترکیب شبکۀ روشن در مقابل شبکۀ خاموش؛ و
• شناسایی “افراد مؤثّر کلیدی یا همتا” (افرادی که از لحاظ فراوانی و دسترسی بیشترین ارتباط متقابل را دارند) در هر قبیلۀ به طور طبیعی تشکیل شده است.
صرفاً با تحلیل تماسهای تلفنی و پیامکهایی که شما هر روزه با دوستان و همکاران خود مبادله میکنید، نوعی شبکۀ طبیعی از دوستان شکل میگیرد – اگر دوست دارید آن را قبیله بنامید. افراد کلیدی مؤثّر عبارت از شبکهداران نیرومندی هستند که میتوانند شبکهها را حرکت دهند یا در آنها نفوذ داشته باشند زیرا عقاید آنها به حساب میآید. افراد در شبکه از این افراد مؤثّر پیروی میکنند زیرا تعیین کنندۀ رَوَند کار هستند، نوعی مانند اوپرا با نمایشگاه کتابش. طولی نخواهد کشید که شبکهها با تحلیلگران مشتریان ادغام میشوند تا بازاریابان را قادر سازند افراد مؤثّر کلیدی را با پیامهای ویروسی که میتواند به سوی این قبایل یا شبکهها جریان یابد، هدف قرار دهند.
شما یک پیام کوتاه یا متوسّط به یکی از این افراد مؤثّر کلیدی بفرستید، و سپس آنها اگر آن را دارای ارزش گروهی تشخیص دهند برای تمام قبیلۀ خود میفرستند – رویکرد هیجانانگیز جدید بازاریابی اجتماعی که هنوز باید از آن بهرهبرداری کرد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
نظر بدهید