شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)–||ترجمه| شهرزاد عارفی ||| یکی از مهم ترین تاثیرات کرونا تغییر رفتار مشتری به سوی دیجیتال است و این فرصت ارزشمندی برای سازمانهاست تا از تغییر رفتار مشتری به نفع خود بهرهمند شده و جهت بهبود استراتژی دیجیتال خود حرکت کنند و عصر تازهای آغاز کنند.
امروزه پیش بینی آینده برای متخصصان تقریبا غیر ممکن است. سازمانهایی که نتوانند با تغییرات عصر فعلی سازگار شوند بزودی سهم بازارشان را از دست خواهند داد بنابراین می باست مشتریان را در کانون توجه قرار داده و از دیتای آنها در راستای هماهنگی اهداف تجاری و مشتری استفاده کنند.
جهت خلق تجربه منحصر بفرد مشتری، ابتدا باید بینش مشتریان را به خوبی درک کرد در غیر این صورت مشتری جذب رقبا خواهد شد و سرمایه گذاری شما هدر خواهد رفت.
سازمانهایی که برای خلق تجربه های انسان محور در فضای دیجیتال برنامه ریزی می کنند به جهت حمایت از مشتریان و ایجاد عادات سالم دیجیتالی٬ موفق خواهند شد. تعامل و همراهی با مشتریان در فضای آنلاین موجب ایجاد تجربه خوشایند برای مشتری میشود و از سوی دیگر با بهبود ارتباط با مشتری به جذب مشتریان جدید نیز منجر خواهد شد.
روانشناسی اجتماعی نگاه اجمالی به تاثیر تغییر شرایط بر نگرش، ترجیحات، رفتارها و عادات خرید مشتری دارد. این تغییرات بر نحوه تعامل و تجربه برند از طریق سیستم عامل های دیجیتال تأثیر خواهد گذاشت.
تحول رفتار مصرف کننده
بینش خریداران عصر حاضر بسیار پیچیده است و به همین جهت درک رفتار مصرف کننده موجب خلق استراتژی مناسب جهت فعالیتهای دیجیتال خواهد شد٬ به عنوان مثال در گوگل ۸۱۰۰۰ سرچ در ثانیه ثبت میشود که نشان از جریان نیرومند اطلاعات است. در چنین وضعی تفاوت مشتریان امروزی با سایر مشتریان در انجام تحقیقات پیش از نهایی شدن تصمیم خرید است. به کمک قدرت اینترنت که ابزار لازم جهت بررسی دقیق محصولات و دیتاها را فراهم می کند، سازمان ها قادر خواهند بود تا محتوای بیشتری را با رویکرد اجتماعی خلق کنند.
وقتی رفتار مصرف کننده را به صورت انفرادی مورد بررسی قرار می دهیم شاهد بروز رفتارهای اجتماعی نوظهوری خواهیم بود اما زمانی که رفتار تعداد کثیری از مصرف کنندگان را مورد بررسی قرار می دهیم تاثیر تغییرات محیط و جوامع را در زندگی آنها درک خواهیم کرد.
شیوع کرونا موجب شد تا افراد سبک زندگی خود را بازبینی کنند چرا که بیش از پیش فرصت اندیشیدن داشتند از این رو عده ای ورزش را آغاز کردند٬ مهارت جدیدی کسب کردند و حتی مسیر شغلی خود را تغییر دادند.
این دگرگونی در سبک زندگی افراد با سرعت بسیاری نسبت به گذشته در حال رخ دادن است تا جایی که لینکدین به تازگی اعلام کرد؛ سرعت گذراندن دوره های آموزشی توسط کاربرانش سه برابر افزایش یافته است.
اجتناب از تصمیم گیری های ناگهانی
طراحی تجربه انسان محور٬ از مهمترین عوامل ایجاد استراتژی دیجیتالی است تا از اولویت قراردادن کاربر و قابل استفاده بودن خدمات سازمان اطمینان حاصل شود. در غیر این صورت شما با طیف وسیعی از کالا و خدمات غیر فعال و بدون مخاطب روبرو خواهید شد.
نویسنده: Viresh Hargovan
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
نظر بدهید