روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی ار ابزارهای قوی مدیریت است

اویس چهاریاری عضو انجمن متخصصان روابط عمومی ایران – با تغییرات گسترده در حوزه ارتباطات، پیچیدگی‌های حوزه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی نیز افزون‌تر شده و امروزه دیگر مدیریت و اقناع افکار عمومی با الگوهای سنتی امکان‌پذیر نیست. با توجه به اینکه شاخص امید، اعتماد و رضایت‌مندی عمومی، ارتباط تنگاتنگی با حوزه روابط عمومی دارد، طراحی و اجرای الگوهای جدید ارتباطی با محوریت شفافیت، تعامل و پاسخ‌گویی و با تأکید بر دسترسی آزاد به اطلاعات، مشارکت‌جویی و روشنگری، باید در دستور کار فعالان این حوزه قرار گیرد.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| چند سالیست که فعالان عرصه علوم ارتباطات و روابط‌عمومی در کشورمان روز هفدهم ماه مه مصادف با 27 اردیبهشت ماه را با عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی گرامی می‌دارند. روزی که با وجود جدید بودن آن در کشورمان، تاریخچه‌ای دیرینه دارد و به هفدهم مه سال 1969 بر می‌گردد.


جامعه بین الملل سال ها پیش به اهمیت ارتباطات نوین پی برد و برای گام نهادن به دنیای فناوری های نوین ارتباطی، در هفدهم مه 1865 میلادی با تشکیل اتحادیه ی تلگرافی بین المللی در ژنو، ارتباطات را به عنوان رشته یی جهانی و بین المللی مورد توجه قرار داد.


همه می دانند کار کردن برای کارکنان در یک نهاد یا سازمان، بدون همراهی و همگامی کارکنان به بار نخواهد نشست، همراه کردن کارکنان، جلب مشارکت و اعتماد آنان برای پیشرفت های مادی و معنوی سازمان از جمله وظایف و کارکردهای اساسی روابط عمومی است.


تقویت روابط عمومی ها جهت تقویت روابط عاطفی مدیران و کارکنان، جایگاه روابط عمومی در اطلاع رسانی دولت و فرهنگ سازی در سازمانها از دیگر کارکردهای این نهاد است. توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.


روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است. روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.


یکی از جنبه‌های مهم و تأثیرگذار حوزه ارتباطات، مدیریت افکار و روابط عمومی است. بدیهی است که با تغییرات گسترده در حوزه ارتباطات، پیچیدگی‌های حوزه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی نیز افزون‌تر شده و امروزه دیگر مدیریت و اقناع افکار عمومی با الگوهای سنتی امکان‌پذیر نیست. با توجه به اینکه شاخص امید، اعتماد و رضایت‌مندی عمومی، ارتباط تنگاتنگی با حوزه روابط عمومی دارد، طراحی و اجرای الگوهای جدید ارتباطی با محوریت شفافیت، تعامل و پاسخ‌گویی و با تأکید بر دسترسی آزاد به اطلاعات، مشارکت‌جویی و روشنگری، باید در دستور کار فعالان این حوزه قرار گیرد.


روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی نهاد و یا سازمان از یک سو و از سوی دیگر منعکس‌کننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد می‌گذرد. سلامت یک دستگاه به اتصال اجزای آن و هم‌نوایی و هم‌سازی آنها ارتباط دارد. روابط عمومی‌ها می‌توانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخص‌کننده روش‌ها و نقص‌های دستگاه مربوط خود باشند.