شارا، زهرا بابازادگان- سیزدهمین مطالعه سالانه تراست بارومتر، بی اعتمادی گسترده ای نسبت به رهبران سیاسی و تجاری نشان می دهد.
به گزارش شارا به نقل از هولمز رپورت حدود یک پنجم از پاسخ دهندگان به مطالعه جهانی معتقدند که رهبران تجاری یا دولتی تنها زمانی حقیقت را می گویند که با یک مسئله دشوار روبرو شوند.
تحقیق انجام شده در 26 کشور مورد مطالعه نشان می دهد که اعتماد به رهبران بسیار کمتر از اعتماد به موسسات می باشد. به عنوان مثال، 50 درصد از پاسخ دهندگان به این که کسب و کارها کار درست را انجام می دهند اعتماد دارند در حالی که تنها 18 درصد به این که رهبران تجاری حقیقت را می گویند اعتماد دارند. در چین و ایالات متحده آمریکا، این فاصله بسیار بیشتر حدود 35 امتیازی است.
این گزارش شکاف اعتماد مشابه 28 امتیازی بین دولت و مقامات دولتی را نشان می دهد هر چند که این آمار به طور چشمگیری در چین افزایش یافته جایی که این شکاف به 47 امتیاز میان دولت و مقامات دولتی می رسد.
ریچارد ادلمن رییس و مدیرعامل ادلمن می گوید: «ما آشکارا در حال تجربه بحران رهبری هستیم. رهبران دولتی و تجاری باید گرایش های مدیریتی خود را تغییر دهند و با پیگیری و بکارگیری اطلاعاتی که از طریق کارکنان، مصرف کنندگان، فعالان و کارشناسان دانشگاهی به دست می آورند و تطبیق خود با نظریات آنان، روش های خود را فراگیرتر کنند.»
در این تحقق، تراست بارومتر از 26 هزار پاسخ دهنده عمومی و 5800 پاسخ دهنده ثروتمند، تحصیلکرده و آگاه در 26 کشور نظرسنجی به عمل آورد.
مطالعه امسال همچنین نشان می دهد که تحصیلکرده ها، کارشناسان فنی و حتی افرادی مثل شما، تقریبا دو برابر بیشتر از یک مدیر اجرایی یا یک مقام دولتی مورد اعتمادند. ادلمن می گوید: «این امر تایید می کند که روند دموکراسی سال های اخیر با نفوذ و قدرت در حال دور شدن از مدیران اجرایی و دولت، به سمت کارشناسان است.
افزایش جزئی در اعتماد به کسب و کار و دولت وجود داشته (سازمان های غیر دولتی، 63 درصد رسانه ها، 57 درصد، کسب و کار، 58 درصد).
به طور کلی، مردم عادی بیش از افراد تحصیلکرده نسبت به موسسات تردید دارند. مردم عادی نسبت به موسسات 9 امتیاز کمتر اعتماد دارند این تفاوت امتیاز در آمریکا، سوئد و هلند به 14 امتیاز می رسد.
در این مطالعه بانک ها و خدمات مالی، به ویژه در آلمان (23 درصد)، انگلیس (22 درصد)، اسپانیا (19 درصد) و ایرلند (11 درصد) حداقل قابلیت اعتماد را دارا می باشند. اعتماد به بانک ها، در سطح جهانی، در حال حاضر 11 امتیاز پایین تر از سال 2008 است، پاسخ دهندگان، به عملکرد ضعیف و رفتار غیر اخلاقی به عنوان عوامل کلیدی اشاره داشتند.
در همین حال، این مطالعه نشان می دهد که شرکت های چند ملیتی که مقر آن در بازارهای توسعه یافته است همواره بیش از شرکت هایی که در بازارهای نوظهور (چین، هند و مکزیک کمترین امتیاز را دارند) مورد اعتماد می باشد. علاوه بر این، مطالعه بارومتر همچنین نشان داده است که در غرب کسب و کارهای کوچک بیشتر مورد اعتمادند در حالی که کسب و کارهای بزرگ در اقتصادهای نوظهور مورد اعتمادترند.
به علاوه، این گزارش نشان می دهد که تغییر چشمگیری در معیارهای ایجاد اعتماد در شرکت ها به وجود آمده است. امروزه ذینفعان، تاکید بیشتری بر تعامل و یکپارچگی مبتنی بر ویژگی هایی مانند رفتار خوب کارکنان، گوش دادن به مشتریان و ارایه شیوه های اخلاقی و شفاف دارند.
معیارهایی مانند عملکرد مالی و به عنوان “بهترین” محل کار به رسمیت شناخته شدن، در سال 2008 تقریبا دو برابر (76 درصد) مهمتر از سال 2013 (39 درصد) بودند.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)
نظر بدهید