امید به جهش و تحول

مسعود طوفان؛ رییس حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد – در سال‎‎های گذشته تصویر ناخوشایندی در ذهن مردم از رکود، تورم، رشد منفی اقتصادی، نرخ بیکاری، افزایش شکاف طبقاتی و جرائم اقتصادی شکل گرفته است که نشان می ‎‎دهد اگر روند توسعه نامطلوب باشد نه تنها روندهای اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه منجر به زایل شدن امید و مخدوش شدن روحیه و تصویر امیدوارانه مردم از آینده و بروز اغتشاشات و بحران های اجتماعی خواهد گردید.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) بیش از سه سال است که از احیای سازمان برنامه و بودجه کشور می گذرد، در این مدت فرصت مناسبی فراهم گردید تا این سازمان با بازیابی ساختار و تشکیلات مورد نیاز، شرایط مناسب را برای تحقق اهداف و ماموریت های خود فراهم سازد. در این میان نقش و جایگاه روابط عمومی در این سازمان کلیدی و کارکرد مهم آن در تبیین موضوعات حساس و مناقشه برانگیز آنچنان که شایسته بود؛ مورد توجه قرار نگرفته است.


واقعیت این است که در سال‎‎های گذشته تصویر ناخوشایندی در ذهن مردم از رکود، تورم، رشد منفی اقتصادی، نرخ بیکاری، افزایش شکاف طبقاتی و جرائم اقتصادی شکل گرفته است که نشان می ‎‎دهد اگر روند توسعه نامطلوب باشد نه تنها روندهای اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه منجر به زایل شدن امید و مخدوش شدن روحیه و تصویر امیدوارانه مردم از آینده و بروز اغتشاشات و بحران های اجتماعی خواهد گردید.


بدیهی است بدنبال هر تصمیم سازی کلان در حوزه اقتصادی و معیشتی، توجه به افکار عمومی، اطلاع رسانی صحیح، سریع و پاسخگویی مناسب اهمیت مضاعفی دارد که بی تردید خلاء روابط عمومی فعال و پیشرو در این زمینه ملموس است، در این راستا نقش روابط عمومی را می توان در سه حوزه اطلاع رسانی، اعتماد سازی و افکارسنجی تبیین نمود.


اکنون با تغییر تشکیلات در سازمان برنامه و بودجه کشور و تشکیل مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و بین الملل، این جایگاه که مدتی با غفلت مواجهه شده بوده ترمیم گشته و فضا برای جهش در این حوزه فراهم شده است. در همین رابطه برگزاری نخستین نشست مدیران روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه را به فال نیک گرفته و امید است این نشست به ارتقاء و هم افزایی در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی، ساختار سازی ، تبیین استراتزی ، برنامه و چشم انداز منجر گردد و حمایت لازم و کافی از نقش آفرینی روابط عمومی در این سازمان و واحد های استانی به عمل آید.


شایسته است مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با اجرای فعالیتهای مدیریتی و تعیین کننده نقش اساسی خود را در هدایت برنامه ریزی های توسعه ای و تصمیم گیری ها در حوزه هایی نظیر لوایح بودجه، اسناد آمایش و طرح های اشتغال زایی به سمت منافع جمعی و تحقق اهداف و ماموریت های خطیر این سازمان و دولت خدمتگزار ایفا نماید.

 

بنابر این آنچه بیش از پیش در این برهه حساس ضروری است تلاش روابط عمومی برای شفاف سازی، استفاده صحیح از رسانه ها، برقراری ارتباط دوسویه و صادقانه میان آحاد مردم، کارگزاران و مدیران و نیز ایجاد فضای همدلی و تفاهم ملی است.


از سوی دیگر گشایش های تازه در حوزه اقتصاد علی الخصوص فراهم نمودن زیرساخت های تازه برای سرمایه گذاری و رونق به فضای کسب و کار و تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند برنامه ریزی و تلاش مضاعف خواهد بود که امید است به توجه به تغییرات ایجاد شده در ساختار روابط عمومی در سازمان برنامه و بودجه کشور شاهد نقش پررنگ این نهاد در تحقق چشم انداز های مورد نظر باشیم.