شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| دکتر ندا شفیعی، سرپرست اداره کل روابطعمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به اهمیت افکارسنجی مخاطبان و انجام پژوهشهای منسجم و علمی در این زمینه؛ گفت: یک روابط عمومی حرفهای؛ مخاطبپژوهی و بهرهمندی از فناوریهای نوین ارتباطی را همواره در دستور کار دارد.
به گزارش شارا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه بیرجند، دکتر ندا شفیعی در آیین اختتامیه جشنواره روابط عمومی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری منطقه ۹ کشور که به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد، افکارسنجی بهصورت پژوهشهای منسجم را از نیازهای یک روابط عمومی حرفهای دانست و گفت: با انجام افکارسنجی، نیازهای مخاطبان شناسایی خواهد شد و به مدیریت کلان مجموعه کمک شایانی خواهد کرد.
دکتر شفیعی، در این آیین با تشکر از دبیر منطقه و روابط عمومیهای منطقه ۹ کشور که این جشنواره را برگزار کردند، اظهار داشت: امیدوارم در جشنوارههای آتی با ایجاد عناوین جدیدی در بخشهای فضای مجازی، اینفوگرافی و موشنگرافی وارد شویم؛ چرا که در دنیای امروز لازم است روابط عمومیها به سمت موشنگرافی و تولید خلاقیت حرکت نمایند.
وی ادامه داد: روابط عمومی حرفهای باید دارای نیروهای آموزشدیده و متخصص باشد و دارای یک ساماندهی مناسبت تشکیلاتی و مدیریت علمی و بروز باشد که در منطقه این مهم لحاظ شده است و با برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی تخصصی برای بروزرسانی نیروهای روابط عمومی این مهم محقق خواهد شد.
سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم با بیان اینکه رعایت اصول اخلاق حرفهای و احساس مسئولیت در قبال مخاطبان و جامعه از مهمترین وظایف روابط عمومیهاست، گفت: انجام فعالیتهای پژوهشی و افکارسنجی و اطلاعیابی در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری سازمانی و ارتباط مداوم با جامعه هدف دانشگاهی، از سوی نهاد مدنی روابط عمومی بسیار مثمرثمر خواهد بود.
وی افزود: روابط عمومی حرفهای میبایست از طریق پلهای ارتباطی قوی، از بهترین ظرفیتها و فرصتها همانند رسانههای اجتماعی نوین و فضای مجازی بهخوبی استفاده کند تا ارزش و جایگاه سازمان را به مخاطبان تبیین و تشریح کند.
دکتر شفیعی تصریح کرد: در جامعه شبکهای امروز، روابط عمومی حرفهای از ارتباطات دوسویه و تعامل با مخاطبان و بهکارگیری فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات بهره میبرد. امروزه اکثر روابط عمومی ها از این فضا استفاده میکنند ولی هنوز میتوان از این ظرفیت و ارتباط با رسانه و فضای مجازی بهرههای بیشتری برد که نباید از آن غفلت کرد.
سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم با اشاره به مغفول ماندن تدوین آرشیو منسجم از اطلاعات و فعالیتهای روابط عمومیها گفت: امیدوارم روابط عمومیها به شکل جدید در جمعآوری آرشیو برای ثبت زحمات صورت گرفته و استفاده از آن اقدام نمایند.
وی افکار سنجی بهصورت پژوهشهای منسجم را از نیازهای یک روابط عمومی حرفهای برشمرد و عنوان کرد: با انجام افکارسنجی و مخاطبپژوهی، نیازهای مخاطبان شناسایی شده و به مدیریت کلان مجموعه کمک موثری خواهد شد.
در ادامه دکتر سامان فرزین، دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری منطقه ۹ کشور گفت: داوری آثار رسیده به این جشنواره توسط داوران اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است.
مدیر روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، به تعیین برگزیدگان این جشنواره در ۴ بخش اطلاعرسانی و ارتباط با رسانه، تبلیغات و انتشارات، روابط عمومی الکترونیک و مسئولیت اجتماعی (روابط عمومی و کرونا) اشاره کرد و افزود: در هر بخش به سه روابط عمومی برتر جوایز و لوح تقدیر اهدا خواهد شد. علاوه بر جوایز اعلام شده یک جایزه ویژه هیئت داوران نیز به یکی از روابط عمومیهای برتر اهدا میگردد.
دکتر فرزین با تشکر از همکاران مجموعه روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: بهروزرسانی سایت، برگزاری جشنواره، انتشار فصلنامه از اقدامات دبیرخانه این شورا بوده است.
وی از روابط عمومیهای منطقه ۹ تقاضا کرد حداکثر تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ نسبت به ارسال اخبار و آثار خود برای درج در فصلنامه خبری منطقه اقدام نمایند.
دبیر شورای هماهنگی مدیران روابط عمومیهای منطقه ۹ کشور به تولیدات علمی دانشگاهها اشاره کرد و افزود: دانشگاهها باید به عنوان محل توزیع علم و ثروت بهدرستی به جامعه معرفی شوند.
وی با درخواست از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم مبنی بر مکاتبهای برای تکمیل چارت سازمانی روابط عمومیهای منطقه ۹ کشور گفت: با مشخص شدن چارت سازمانی از سوی آن مدیریت امکان جذب نیروهای متخصص کارشناسی میسر خواهد شد.
در پایان این مراسم روابط عمومی های برتر منطقه ۹ کشور در سال ۱۳۹۹ معرفی شدند و در بخش اطلاعرسانی و ارتباط با رسانه دانشگاه بیرجند، پارک علم و فناوری خراسان و دانشگاه صنعتی شاهرود به ترتیب مقامهای اول تا سوم را بهدست آوردند.
گفتنی است در بخش تبلیغات و انتشارات دانشگاه بجنورد و دانشگاه بیرجند مقام اول و دوم را بهدست آوردند و مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و دانشگاه تربت حیدریه نیز مقام سوم مشترک را از آن خود کردند. دانشگاه سمنان مقام اول و دانشگاه بجنورد و دانشگاه حکیم سبزواری مقام دوم مشترک و دانشگاه نیشابور مقام سوم بخش ویژه کرونا را کسب کردند. همچنین دانشگاه حکیم سبزواری جایزه ویژه هیئت داوران را به دلیل انجام افکار سنجی در روابط عمومی کسب کرد.
نظر بدهید