آیا من استطاعت مالی اجرای یک فعالیت روابط عمومی را دارم؟

تاد برابندر مدیر شرکت روابط عمومی اسپرِد نیوز – “خیلی دوست دارم فردی را برای اجرای حرفه ای برنامه های تبلیغاتی خود استخدام کنم، اما ما توان مالی این کار را نداریم، بنابراین مجبور هستم خودم این کار را انجام دهم.” این جمله ای است که به کرات از بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک می شنوم.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) “خیلی دوست دارم فردی را برای اجرای حرفه ای برنامه های تبلیغاتی خود استخدام کنم، اما ما توان مالی این کار را نداریم، بنابراین مجبور هستم خودم این کار را انجام دهم.” این جمله ای است که به کرات از بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک می شنوم.


در طول چند ماه گذشته، یک نظرسنجی غیررسمی از کارآفرینان و صاحبان کسب و کار که برای دریافت خدمات با من تماس گرفته بودند، انجام دادم و دریافتم که به دلیل عدم آگاهی از موضوع، بسیاری از کسب و کارها هزینه مورد نیاز برای یک فعالیت سازمان یافته روابط عمومی را بسیار بالا برآورد می کنند.

 

طی مشاوره با آنان، پرسیدم که: “فکر می کنید هزینه یک برنامه سازمان یافته روابط عمومی یا تبلیغاتی برای کسب و کار یا محصولات شما چقدر است؟” پاسخ هایی که از 102 نفر دریافت کردم به شرح زیر است:


– 11% فکر می کردند که یک برنامه حرفه ای روابط عمومی ماهانه 10،000 دلار یا بیشتر هزینه در بر دارد.
– 32% بین 5،000 تا 10،000 دلار در ماه تخمین می زدند.
– 39% بین 3،000 تا 5،000 دلار در ماه
– 12% بین 1،000 تا 3،000 دلار و
– 6% مبلغی کمتر از 1،000 دلار در ماه را پیش بینی می کردند.


واقعیت این است که یک برنامه سازمان یافته روابط عمومی و تبلیغات با تمام قیمت هایی که در بالا گفته شد، قابل اجراست. پرسش اصلی این است که بابت پولی که می پردازید، چه چیز دریافت خواهید کرد و آن چیز چقدر موثر خواهد بود. این ضرب المثل درست است که هر چه قدر پول بدی، همان قدر آش می خوری. اما بهره گیری از موثرترین برنامه تبلیغاتی/ روابط عمومی به معنای مراجعه به گران ترین شرکت یا متخصص روابط عمومی نیست.