آگهی‌های تجاری و بازاریابی از هخامنشیان تا امروز

  

شارا– از گذشته دور انسان‌ها به دنبال رفع نیازهای خود و تهیه مایحتاج زندگی شان بوده اند اما به مرور زمان در نوع نیاز افراد و سطح توقعات آنها تغیرات زیادی رخ داد. در ابتدا افراد برای اینکه بتوانند کالای مورد نیازشان را پیدا کنند باید عرضه کننده آن محصولات را شناسایی می کردند، برهمین اساس بستری برای شکل گیری بازار فراهم شد و افراد در مکان های پر رفت آمد برای عرضه محصولاتشان جمع شدند. تجار و فروشندگان برای فروش محصولات شان سعی می کردند از طریق نشان ها، نماد و تابلوها به معرفی و آگاه سازی مردم از آنها بپردازند و “بازاریابی” را در فروش محصولات خود به مردم می دانستند.
 با گذشت زمان و گسترش شهرنشینی، اختراعات مختلف و پیشرفت چشمگیر در تکنولوژی تحولی عظیم در نحوه تولید و بازاریابی کالاها ایجاد کرد، این موضوع با ورود اینترنت و تشکیل فضای مجازی شدت یافت چرا که تمام حصر و حدود فیزیکی برای تشکیل بازار از بین رفت. فروشگاه های مجازی پا به عرصه فعالیت گذاشته اند و دیگر هرکسی از هر کشور و منطقه ای می-تواند به این پایگاه های داده دسترسی پیدا کند. با تغییر در نوع بازارها، روشها و ابزارهای بازاریابی نیز تغییر کرده است و امروزه بازاریابی مبتنی بر تولید محصول برای انسانهای مصرفی نیست بلکه استفاده از ابزارهایی است که از طریق آن بتوان رفتار مصرف کننده را تحت تاثیر قرار داده و در قصد خرید وی تغییر ایجاد کرد، بر همین اساس امروز تولیدکنندگان می کوشند با استفاده از تاکتیک های مختلف افراد را از وجود کالای خود آگاه سازند.
 با تغییراتی که در تعریف بازار و بازاریابی رخ داده است مفاهیمی چون اخلاقیات بازاریابی و حفظ حریم مشتری، احترام به مشتری و حفظ ارزش های اسلامی در کسب و کار نیز رنگ و بوی دیگری گرفته و در تعریف کاسب به عنوان حبیب الله تغییر عمده ای رخ داده است. به همین منظور شناخت ابعاد اثر گذار بر این روند امری ضروری محسوب می شود. لذا ابتدا پیش از بیان تاثیر ابزارهای بازاریابی بر حفظ حریم افراد و رعایت اخلاقیات بازاریابی ابتدا مروری داریم بر روند شکل گیری بازار و تغییر و تحولات بازاریابی و ابزار آن در جهان و ایران.