شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مسئولیت اجتماعی از جمله مقولاتی است که از سوی اساتید علم ارتباطات با نگرش توسعهای مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مسئولیت اجتماعی یا تعهد به خدمات خیرخواهانه، داوطلبانه و نوعدوستانه در پیشگیری و بروز آسیبهای اجتماعی که به شرکتهای بیمه مربوط می شود، ایجادکننده تصویر مثبت شرکت در اذهان عمومی است.
در تعریفی از روابط عمومی چنین عنوان شده است:«روابط عمومی مجموعه ای از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوه های علمی و هنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظرهای آنان ، تجزیه و تحلیل گرایش های مخاطبان و افکار عمومی به منظور گفتگو با آنان برای رسیدن به تفاهم با کاربرد روش ها و ابزارهای ارتباطی نوشتاری، گفتاری، دیداری و شنیداری است».
تعریف بالا بیانگر وجود مستتر مسئولیت اجتماعی در ذات روابط عمومی است. روابط عمومی در عمل در بسیاری مسائل و امور اجتماعی به صورت حضوری یا مجازی دخالت دارد ولی به دلیل شرایط حاکم بر فضای کاری روابطعمومیها موقعیت لازم برای برخی فراهم و برای بعضی این امکان وجود ندارد.
کارشناسان و اساتید علوم اجتماعی، در خصوص مسئولیت اجتماعی روابط عمومی معتقدند، روابط عمومی نه تنها نسبت به سیستم مدیریتی سازمان و یا شرکت خود، بلکه باید در قبال کلیه ارکان و ذینفعان شرکت پاسخگو باشد.
آنچه که عیان است، روابط عمومی ناگزیر از دنبالروی سیاستهای کلان سازمانها یا شرکتهاست، چرا که شرکتهای تجاری درصدد آنند، با انجام کمترین هزینه زمینه ایجاد سلطه و هژمونی بر مخاطب خود هستند و شاید به همین دلیل کمتر توانستهاند از این راه در عرصه اخلاق و مسئولیت اجتماعی به فضاسازی بپردازند. اگر شرکتهای بیمه و علیالخصوص روابط عمومی نتوانند زمینه مشارکت و همکاری شرکت ها را در امور عامالمنفعه فراهم کنند بیشک در شکلگیری ذهنیت و تصورات مثبت در خصوص شرکتها در افکار عمومی دچار مشکل خواهند شد.
در انجام تعهدات اجتماعی برای مردم این روابط عمومی شرکتهای بیمه هستند که باید با شناسایی رخدادهای مورد نظر و مشورت با سیستم مدیریتی زمینه اعمال اخلاقمداری شرکتها را فراهم نمایند. همانطور که میدانیم حضور شرکتهای بیمه در کارهای عامالمنفعه و نوعدوستانه ایجاد و تقویتکننده نگرش مثبت در بین آحاد جامعه است. با تسلط بر ذهن و افکار عمومی است که شرکتهای بیمه میتوانند موجبات ارتقاء جایگاه خود را در بین رقبا فراهم آورده و در کنار آن رضایت سایر ارکان سازمان خود( سهامداران ،کارکنان، نمایندگان و...) را فراهم آورند.
روابط عمومی شرکتهای بیمه با شناسایی مخاطبان خود از طریق تدوین برنامههای اطلاعرسانی و تبلیغاتی زمینه تغییر نگرش، باور و عقیده و بعد از آن تغییر رفتار را ایجاد کنند. تغییر رفتار مخاطب به صورت مستقیم و غیر مستقیم میتواند به اعتمادسازی و اطمینان خاطر در پذیرش شرکت بین انواع مخاطبان تأثیرگذار باشد.
روابط عمومی شرکت بیمه با ارزیابی وضع موجود مخاطبان از طریق انجام نظرسنجی و پایش طرز نگرش آنها، به برگزاری آموزش های لازم که هدایتکننده مخاطب به رفتار مورد انتظار شرکت است اقدام نماید. انجام این امور معمولاً به صورت داوطلبانه صورت میگیرد. بر کسی پوشیده نیست که ماهیت شکلگیری شرکتهای تجاری و بیمهای با هدف کسب سود است، با این وجود توجه به اخلاق و مسئولیت اجتماعی هرچند که هزینههای مادی را بر شرکت تحمیل میکند ولی در آینده بازدهی مناسبی را برای شرکتها خواهد داشت. اینجاست که روابط عمومی شرکتهای بیمه می توانند با بررسی و شرایط موجود با حضور به موقع استفاده لازم را ببرند و در راستای تقویت روحیه نوعدوستی و اخلاقمداری منافع جامعه و ذینفعان شرکت را برآورده کنند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|