شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مسئوليت اجتماعي روابط عمومي شركت‌هاي بيمه
شنبه، 23 آذر 1392 - 18:04 کد خبر:7916
كارشناسان و اساتيد علوم اجتماعي، در خصوص مسئوليت اجتماعي روابط عمومي معتقدند، روابط عمومي نه تنها نسبت به سيستم مديريتي سازمان و يا شركت خود، بلكه بايد در قبال كليه اركان و ذينفعان شركت پاسخگو باشد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مسئوليت اجتماعي از جمله مقولاتي است كه از سوي اساتيد علم ارتباطات با نگرش توسعه‌اي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. مسئوليت اجتماعي يا تعهد به خدمات خيرخواهانه، داوطلبانه و نوع‌دوستانه در پيشگيري و بروز آسيب‌هاي اجتماعي كه به شركت‌هاي بيمه مربوط مي شود، ايجاد‌كننده تصوير مثبت شركت در اذهان عمومي است.


در تعريفي از روابط عمومي چنين عنوان شده است:«روابط عمومي مجموعه اي از عمليات ارتباطي آگاهانه مبتني بر برنامه و تحقيق است كه با استفاده از شيوه هاي علمي و هنري به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع يابي از نظرهاي آنان ، تجزيه و تحليل گرايش هاي مخاطبان و افكار عمومي به منظور گفتگو با آنان براي رسيدن به تفاهم با كاربرد روش ها و ابزارهاي ارتباطي نوشتاري، گفتاري، ديداري و شنيداري است».
تعريف بالا بيانگر وجود مستتر مسئوليت اجتماعي در ذات روابط عمومي است. روابط عمومي در عمل در بسياري مسائل و امور اجتماعي به صورت حضوري يا مجازي دخالت دارد ولي به دليل شرايط حاكم بر فضاي كاري روابط‌عمومي‌ها موقعيت لازم براي برخي فراهم و براي بعضي اين امكان وجود ندارد.


كارشناسان و اساتيد علوم اجتماعي، در خصوص مسئوليت اجتماعي روابط عمومي معتقدند، روابط عمومي نه تنها نسبت به سيستم مديريتي سازمان و يا شركت خود، بلكه بايد در قبال كليه اركان و ذينفعان شركت پاسخگو باشد.


آنچه كه عيان است، روابط عمومي ناگزير از دنبال‌روي سياست‌هاي كلان سازمان‌ها يا شركت‌هاست، چرا كه شركت‌هاي تجاري درصدد آنند، با انجام كمترين هزينه زمينه ايجاد سلطه و هژموني بر مخاطب خود هستند و شايد به همين دليل كمتر توانسته‌اند از اين راه در عرصه اخلاق و مسئوليت اجتماعي به فضاسازي بپردازند. اگر شركت‌هاي بيمه و علي‌الخصوص روابط عمومي نتوانند زمينه مشاركت و همكاري شركت ها را در امور عام‌المنفعه فراهم كنند بي‌شك در شكل‌گيري ذهنيت و تصورات مثبت در خصوص شركت‌ها در افكار عمومي دچار مشكل خواهند شد.


در انجام تعهدات اجتماعي براي مردم اين روابط ‌عمومي شركت‌هاي بيمه هستند كه بايد با شناسايي رخدادهاي مورد نظر و مشورت با سيستم مديريتي زمينه اعمال اخلاق‌مداري شركت‌ها را فراهم نمايند. همانطور كه مي‌دانيم حضور شركت‌هاي بيمه در كارهاي عام‌المنفعه و نوع‌دوستانه ايجاد و تقويت‌كننده نگرش مثبت در بين آحاد جامعه است. با تسلط بر ذهن و افكار عمومي است كه شركت‌هاي بيمه مي‌توانند موجبات ارتقاء جايگاه خود را در بين رقبا فراهم آورده و در كنار آن رضايت ساير اركان سازمان خود( سهامداران ،كاركنان، نمايندگان و...) را فراهم آورند.


روابط عمومي شركت‌هاي بيمه با شناسايي مخاطبان خود از طريق تدوين برنامه‌هاي اطلاع‌رساني و تبليغاتي زمينه تغيير نگرش، باور و عقيده و بعد از آن تغيير رفتار را ايجاد كنند. تغيير رفتار مخاطب به صورت مستقيم و غير مستقيم مي‌تواند به اعتمادسازي و اطمينان خاطر در پذيرش شركت بين انواع مخاطبان تأثيرگذار باشد.


روابط عمومي شركت بيمه با ارزيابي وضع موجود مخاطبان از طريق انجام نظرسنجي و پايش طرز نگرش آنها، به برگزاري آموزش هاي لازم كه هدايت‌كننده مخاطب به رفتار مورد انتظار شركت است اقدام نمايد. انجام اين امور معمولاً به صورت داوطلبانه صورت مي‌گيرد. بر كسي پوشيده نيست كه ماهيت شكل‌گيري شركت‌هاي تجاري و بيمه‌اي با هدف كسب سود است، با اين وجود توجه به اخلاق و مسئوليت اجتماعي هرچند كه هزينه‌هاي مادي را بر شركت تحميل مي‌كند ولي در آينده بازدهي مناسبي را براي شركت‌ها خواهد داشت. اينجاست كه روابط عمومي‌ شركت‌هاي بيمه مي توانند با بررسي و شرايط موجود با حضور به موقع استفاده لازم را ببرند و در راستاي تقويت روحيه نوع‌دوستي و اخلاق‌مداري منافع جامعه و ذينفعان شركت را برآورده كنند.
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)