درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 4 خرداد 1403 - 12:14   

هوشمندتر کار کنید - یاد بگیرید، رشد کنید و الهام بگیرید.

  هوشمندتر کار کنید - یاد بگیرید، رشد کنید و الهام بگیرید.


ادامه ادامه مطلب یک

رشد قارچی کارخانه‌های کاغذ؛ علم در معرض خطر!

  رشد قارچی کارخانه‌های کاغذ؛ علم در معرض خطر!


ادامه ادامه مطلب دو

مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر

  مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر


ادامه ادامه مطلب سه

افسانه های شکسته اقتصاد جهانی: بررسی عمیق

  افسانه های شکسته اقتصاد جهانی: بررسی عمیق


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا بسیاری از مدیران قادر به رهبری موثر نیستند؟
  هوش مصنوعی: آگاهی، ساخت مسئولانه و سرمایه‌گذاری برای آینده‌ای بهتر
  حریم خصوصی و شخصی‌سازی: مرز جدید تبلیغات دیجیتال
  خبرسازی: اصطلاحا بزرگ جلوه دادن چیزهای کوچک
  تصمیمات بازاریابی "احمقانه" را می‌توان با تئوری سودمندی توضیح داد
  چگونه یک طرح کسب‌وکار اساسی بنویسیم
  درس‌هایی از نقل قول الیور وندل هلمز برای روابط‌عمومی: خطرات بدفهمی در روابط‌عمومی
  مرکز تحقیقات پیو: اینترنت در حال ناپدید شدن است
  رشد قارچی کارخانه‌های کاغذ؛ علم در معرض خطر!
  هوش مصنوعی گوگل: نمایش تبلیغات را در کادرهای خلاصه نتایج جستجو خود آغاز می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 54783صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریچهارشنبه، 8 فروردین 1403 - 15:17
روز جهانی قصه‌گویی
قصه‌گویی قدمتی به بلندای تاریخ بشر دارد. در واقع، بدون روایت، نمی‌توانیم دنیای اطراف خود را درک کنیم و بدون قدرت قصه‌گویی که به ما کمک می‌کند تا همه چیز را کنار هم قرار دهیم، نمی‌توانیم عمل کنیم. مغز ما برای درک داستان‌ها و انتقال آن‌ها به نسل‌های بعد برنامه‌ریزی شده است.
  

  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || روز بیستم مارس هر سال، روز جهانی قصه‌گویی جشن گرفته می‌شود.

این روز به هنر قصه‌گویی شفاهی اختصاص دارد و هدف آن این است که تا حد ممکن افراد بیشتری در سراسر جهان به زبان مادری خود داستان تعریف کنند و به داستان‌های دیگران گوش دهند.

تاریخچه‌ی روز جهانی قصه‌گویی
قصه‌گویی قدمتی به بلندای تاریخ بشر دارد. در واقع، بدون روایت، نمی‌توانیم دنیای اطراف خود را درک کنیم و بدون قدرت قصه‌گویی که به ما کمک می‌کند تا همه چیز را کنار هم قرار دهیم،

نمی‌توانیم عمل کنیم. مغز ما برای درک داستان‌ها و انتقال آن‌ها به نسل‌های بعد برنامه‌ریزی شده است.

در طول تاریخ، قصه‌گویان در فرهنگ‌های سراسر جهان مورد احترام و تجلیل قرار گرفته‌اند و اغلب به عنوان رهبر، معلم، سرگرم کننده و موارد دیگر شناخته می‌شدند.

برای نمونه، در قرون وسطی، قصه‌گویان دوره‌گرد با داستان‌های گیرا و جذاب خود که اغلب از مکان‌ها و کشورهای مختلفی که از آن‌ها عبور می‌کردند، جمع‌آوری کرده بودند، اشراف و مردم عادی را به وجد می‌آوردند.

اگرچه یکی از چیزهای خاص در مورد قصه‌گویی شفاهی این است که هر قصه‌گو می‌تواند داستان‌ها را مال خود کند، اما داشتن راه‌هایی برای به خاطر سپردن آن‌ها نیز مفید است.

به عنوان نمونه، بومیان استرالیا از نقاشی‌های غار برای به خاطر سپردن داستان‌ها استفاده می‌کردند و قصه‌گویان اغلب از آهنگ‌ها، آوازها و رقص‌ها برای کمک به یادآوری استفاده می‌کردند.

تکنیک‌های رایج قصه‌گویی نیز از این نیاز به یادآوری و همچنین بداهه‌پردازی داستان‌ها ناشی شده است.

همه چیز در سال 1991 در سوئد آغاز شد، زمانی که در زمان اعتدال بهاری، جشنواره‌ای به نام «Alla berättares dag» (روز همه‌ی قصه‌گویان) برگزار شد. و دیری نگذشت که بقیه‌ی دنیا به آن پیوستند.

تا سال 1997 این مناسبت به استرالیا و آمریکای لاتین سفر کرده بود و تا سال 2002 در سراسر اسکاندیناوی گسترش یافته بود.

سال 2009 اولین سالی بود که در سراسر شش قاره جشن گرفته شد (البته به جز قطب جنوب!). اکنون روز جهانی قصه‌گویی هر ساله برگزار می‌شود و هر بار حول یک موضوع متفاوت مانند رویاها، درختان و سفرها متمرکز می‌شود.

قدرت قصه‌گویی
داستان‌ها ما را به قلمروهای دیگر می‌برند، به ما اجازه می‌دهند تا چندین زندگی را در درون تخیلات خودمان رهبری کنیم، به ما الهام می‌بخشند تا انسان‌های بهتری باشیم و به ما کمک می‌کنند تا اطرافیان خود را درک کنیم.

داستان‌ها کلیدی برای دانش، آموزش و یادگیری هستند. هر نسل می‌تواند خرد خود را به نسل بعدی منتقل کند، نه از طریق یک کتاب درسی خشک و قدیمی، بلکه از طریق داستان‌هایی که واقعاً شنونده را جذب می‌کند.

از طریق قصه‌گویی، می‌توانیم مهارت‌هایی مانند همدلی را تمرین کنیم - خودمان را جای دیگران بگذاریم تا بتوانیم دنیا را از دید آن‌ها ببینیم.

همچنین می‌توانیم از آزمایش‌ها و سختی‌های شخصیت‌ها درس بگیریم و احتمالاً خودمان هم همان اشتباهات را نکنیم.

قصه‌گویی همچنین به ما کمک می‌کند تا دنیای اطراف خود را درک کنیم، زیرا ما انسان‌ها به طور طبیعی به دنبال توضیح و الگو هستیم. حتی علم را می‌توان نوعی قصه‌گویی در نظر گرفت.

منبع انگلیسی: daysoftheyear
منبع فارسی: شارا

 

انتهای پیام/

 

 


 

 

  

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مرکز تحقیقات پیو: اینترنت در حال ناپدید شدن است


  چگونه یک طرح کسب‌وکار اساسی بنویسیم


  تصمیمات بازاریابی "احمقانه" را می‌توان با تئوری سودمندی توضیح داد


  درس‌هایی از نقل قول الیور وندل هلمز برای روابط‌عمومی: خطرات بدفهمی در روابط‌عمومی


  هوش مصنوعی گوگل: نمایش تبلیغات را در کادرهای خلاصه نتایج جستجو خود آغاز می‌کند


  سام آلتمن چه کسی است؟ نگاهی به درون مردی که پشت پرده اوپن‌ای‌آی است


  رشد قارچی کارخانه‌های کاغذ؛ علم در معرض خطر!


  خبرسازی: اصطلاحا بزرگ جلوه دادن چیزهای کوچک


  حریم خصوصی و شخصی‌سازی: مرز جدید تبلیغات دیجیتال


  هوش مصنوعی: آگاهی، ساخت مسئولانه و سرمایه‌گذاری برای آینده‌ای بهتر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد