شارا، محمد تائبی مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی- در اواخر هزاره دوم موضوع سیطره علم ارتباطات بر دیگر علوم نظری از موضوعات داغ و جنجال برانگیزی بود که هر روز ابعاد تازه تری پیدا می کرد.
نظریه پردازان علم ارتباطات اعتقاد داشتند که علوم نظری در غیاب ارتباطات به بیراهه خواهد رفت و برخی نیز پا را از این نیز فراتر نهادند و مدعی شدند در هزاره سوم هیچ یک از علوم نظری و غیرنظری بدون بهره گیری از علم ارتباطات راه به جایی نخواهد برد.
در این میان تعاریف متنوعی از ارتباطات ارائه شد که به زعم کارشناسان، جامع ترین تعریف آن علم روابط عمومی و تعامل با دیگران است.
رسانه، افکار سنجی، تبلیغات و حتی تشریفات در حوزه روابط عمومی بخشی از بدنه تنومند ارتباطات را تشکیل می دهند و هر کدام با تعریفی علمی و تخصصی ویژه کاربردهای خود را در یک جامعه ارتباطی به ظهور و ثبوت می رسانند.
در این مجال اندک نمی توان به تشریح ویژگی های گوناگون و ظرفیت های گسترده روابط عمومی پرداخت اما به اختصار به آسیب شناسی روابط عمومی در مجموعه های کلان اقتصادی کشور می پردازم.
متاسفانه روابط عمومی در کشور پیش از تعاریف علمی آن شکل گرفت که این موضوع چالش های بسیاری را در پی داشت. به عبارت ساده تر اداره روابط عمومی با تعریف اداره پشتیبانی فرهنگی و هنری در بسیاری از وزارتخانه ها، نهادها و سازمان ها شکل گرفت و مدیران و کارشناسان روابط عمومی به جای مغز متفکر سازمان نقش دست و بازوی توانای مجموعه را ایفا کردند و از ماموریت های اصلی خود باز ماندند.
پس از فراگیر شدن رسانه در کشور و تعریف جدید از عرصه های گوناگون اطلاع رسانی، روابط عمومی ها با حالتی بیمارگونه به میدان آمدند و بدون دانستن علم ارتباطات و تعامل موثر ، آتشبار خود را روبروی توپخانه رسانه مستقر کردند و به تبادل آتش پرداختند.
این عملکرد در بخش های سیاسی و بین الملل معمولا با واکنش مسولان ارشد کشور همراه می شد و نه تنها رسانه ها کاربرد اصلی خود را از دست می دادند بلکه روابط عمومی نیز از ماموریت های ویژه خود باز می ماند.
در حوزه اجتماعی، اقتصادی و ... نیز روابط عمومی ها معمولا به ارسال چند خبر ناقص و گاه تبلیغی اکتفا می کردند که پیامد آن نیز توضیح و تکذیب و جوابیه هایی بود که روابط دستگاه ها و رسانه ها را به تیرگی می کشاند.
اما در اواخر هزاره دوم و آغاز هزاره سوم تعاریف علمی ارتباطات در کشور فراگیر شد و روابط عمومی ها یک رقابت جدی و نفس گیر را تجربه کردند. یعنی دیگر دست و بازوی توانا به کار نمی آمد و به جای آن مغزهای ارتباطی در سازمان به کار افتادند تا علاوه بر وظایف اطلاع رسانی ماموریت سازماندهی اطلاعاتی و ارتباطی را نیز به انجام برسانند.
روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دور جدید فعالیت خود با بهره گیری از توان و تخصص کارشناسان خبره عرصه های گوناگون ارتباطی ، اطلاع رسانی و افکارسنجی در مسیر حرفه ای ارتباطات گام برمی دارد که شاخص های اصلی آن اطلاع رسانی شفاف برون و درون سازمانی، تعامل حرفه ای با رسانه ها با ابزارهای گوناگونی نظیر کلاس های آموزشی، جلسات هم اندیشی، نشست های تخصصی و برپایی جشنواره بیمه و رسانه و نظایر آن است.
ناگفته پیداست که با وجود اهمیت صنعت بیمه در معادلات و مبادلات اقتصادی هنوز سهم این صنعت از ارتباطات اندک است اما با توجه به شرایط صنعت بیمه در گذشته و کم لطفی برخی از متولیان اسبق در خصوص امر فرهنگسازی و همگانی کردن این صنعت، افق های آینده بسیار روشن و امید بخش است.
برنامه ریزی دقیق و تدوین برنامه های کارآمد با قابلیت اجرا و حرکت در مسیر ماموریت های جدید صنعت بیمه، رسالت امروز روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و همکاران من در این مجموعه با نگاه و رویکرد مهندسی ارتباطات در این مسیر حرکت می کنند. |