شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هزاره ارتباطات، مهندسي اطلاعات
سه شنبه، 4 تیر 1392 - 10:12 کد خبر:3837
در اواخر هزاره دوم تعاريف علمي ارتباطات در كشور فراگير شد و روابط عمومي ها يك رقابت جدي را تجربه كردند. يعني ديگر دست و بازوي توانا به كار نمي آمد و به جاي آن مغزهاي ارتباطي در سازمان به كار افتادند.
شارا، محمد تائبي مديركل روابط عمومي بانك مركزي- در اواخر هزاره دوم موضوع سيطره علم ارتباطات بر ديگر علوم نظري از موضوعات داغ و جنجال برانگيزي بود كه هر روز ابعاد تازه تري پيدا مي كرد.
نظريه پردازان علم ارتباطات اعتقاد داشتند كه علوم نظري در غياب ارتباطات به بيراهه خواهد رفت و برخي نيز پا را از اين نيز فراتر نهادند و مدعي شدند در هزاره سوم هيچ يك از علوم نظري و غيرنظري بدون بهره گيري از علم ارتباطات راه به جايي نخواهد برد.
در اين ميان تعاريف متنوعي از ارتباطات ارائه شد كه به زعم كارشناسان، جامع ترين تعريف آن علم روابط عمومي و تعامل با ديگران است.
رسانه، افكار سنجي، تبليغات و حتي تشريفات در حوزه روابط عمومي بخشي از بدنه تنومند ارتباطات را تشكيل مي دهند و هر كدام با تعريفي علمي و تخصصي ويژه كاربردهاي خود را در يك جامعه ارتباطي به ظهور و ثبوت مي رسانند.
در اين مجال اندك نمي توان به تشريح ويژگي هاي گوناگون و ظرفيت هاي گسترده روابط عمومي پرداخت اما به اختصار به آسيب شناسي روابط عمومي در مجموعه هاي كلان اقتصادي كشور مي پردازم.
متاسفانه روابط عمومي در كشور پيش از تعاريف علمي آن شكل گرفت كه اين موضوع چالش هاي بسياري را در پي داشت. به عبارت ساده تر اداره روابط عمومي با تعريف اداره پشتيباني فرهنگي و هنري در بسياري از وزارتخانه ها، نهادها و سازمان ها شكل گرفت و مديران و كارشناسان روابط عمومي به جاي مغز متفكر سازمان نقش دست و بازوي تواناي مجموعه را ايفا كردند و از ماموريت هاي اصلي خود باز ماندند.
پس از فراگير شدن رسانه در كشور و تعريف جديد از عرصه هاي گوناگون اطلاع رساني، روابط عمومي ها با حالتي بيمارگونه به ميدان آمدند و بدون دانستن علم ارتباطات و تعامل موثر ، آتشبار خود را روبروي توپخانه رسانه مستقر كردند و به تبادل آتش پرداختند.
اين عملكرد در بخش هاي سياسي و بين الملل معمولا با واكنش مسولان ارشد كشور همراه مي شد و نه تنها رسانه ها كاربرد اصلي خود را از دست مي دادند بلكه روابط عمومي نيز از ماموريت هاي ويژه خود باز مي ماند.
در حوزه اجتماعي، اقتصادي و ... نيز روابط عمومي ها معمولا به ارسال چند خبر ناقص و گاه تبليغي اكتفا مي كردند كه پيامد آن نيز توضيح و تكذيب و جوابيه هايي بود كه روابط دستگاه ها و رسانه ها را به تيرگي مي كشاند.
اما در اواخر هزاره دوم و آغاز هزاره سوم تعاريف علمي ارتباطات در كشور فراگير شد و روابط عمومي ها يك رقابت جدي و نفس گير را تجربه كردند. يعني ديگر دست و بازوي توانا به كار نمي آمد و به جاي آن مغزهاي ارتباطي در سازمان به كار افتادند تا علاوه بر وظايف اطلاع رساني ماموريت سازماندهي اطلاعاتي و ارتباطي را نيز به انجام برسانند.
روابط عمومي بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران در دور جديد فعاليت خود با بهره گيري از توان و تخصص كارشناسان خبره عرصه هاي گوناگون ارتباطي ، اطلاع رساني و افكارسنجي در مسير حرفه اي ارتباطات گام برمي دارد كه شاخص هاي اصلي آن اطلاع رساني شفاف برون و درون سازماني، تعامل حرفه اي با رسانه ها با ابزارهاي گوناگوني نظير كلاس هاي آموزشي، جلسات هم انديشي، نشست هاي تخصصي و برپايي جشنواره بيمه و رسانه و نظاير آن است.
ناگفته پيداست كه با وجود اهميت صنعت بيمه در معادلات و مبادلات اقتصادي هنوز سهم اين صنعت از ارتباطات اندك است اما با توجه به شرايط صنعت بيمه در گذشته و كم لطفي برخي از متوليان اسبق در خصوص امر فرهنگسازي و همگاني كردن اين صنعت، افق هاي آينده بسيار روشن و اميد بخش است.
برنامه ريزي دقيق و تدوين برنامه هاي كارآمد با قابليت اجرا و حركت در مسير ماموريت هاي جديد صنعت بيمه، رسالت امروز روابط عمومي بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران است و همكاران من در اين مجموعه با نگاه و رويكرد مهندسي ارتباطات در اين مسير حركت مي كنند.