شارا- ناصر رزاق منش مدیر کل روابط عمومی سازمان راهداری در نخستین دوره اعطای نشان عالی رو ابط عمومی موفق به دریافت تقدیرنامه شد.
وی ذر خصوص برگزاری این دوره گفته است: قبل از پاسخ به سؤالاتی که خواهید داشت اجازه میخواهیم از تلاشهای قابل تقدیر و در خور سپاس تمام اساتید، فعالان، علاقمندان و به ویژه مجموعه هیئت مدیره و اعضای نهادهای دستاندرکار در عرصه روابطعمومی به طور اخص موسسه کارگزار روابطعمومی یادی داشته باشد و به نوبه خود تشکر و قدردانی نمایم و بدون تردید عرض کنم حاصل ابتکارات، خلاقیتها و کوششهای بعمل آمده از سوی ایشان روند رو به رشد جایگاه روابطعمومی در داخل کشور و اختصاص رتبههای خاص در حوزه بینالملل میباشد و رجاء واثق دارم دلسوزی های بیتمنای انجام یافته در این حوزه در تاریخ ارتباطات و روابطعمومی کشورمان به نام تمام آنان و جمعیتهایی که حضور پررنگ داشتند ثبت و ضبط خواهد ماند.
با توجه به کسب این موفقیت گفت و گویی با ایشان انجام شده است که در پی می آید:
ضمن عرض تبریک برای آشنایی بیشتر بفرمائید ادارهکل روابطعمومی سازمان راهداری در چه حوزههایی فعالیت میکند؟
کلیات حوزه فعالیتی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای را در دو بخش اصلی عرض میکنم نخست حفظ و نگهداری از حدود 200 هزار کیلومتر انواع راه که به عنوان محورهای شریانی و ارتباطی و یکی از سرمایههای مهم کشور به ارزش روز حداقل 120 هزار میلیارد تومان قلمداد میگردد و از طریق 34 ادارهکل راه و شهرسازی 31 استان و سه ادارهکل توسط بیش از 14 هزار همکار راهدار بانجام میرسد که به طور شبانهروزی خدمات قابل چشمگیری را در گرمای سوزان تابستان و سرمای سخت زمستان در ایجاد بسترهای لازم سفر هموطنان دارند و در حوزه دیگر سیاستگذاری، نظارت و هدایت بخش حمل و نقل جادهای کشور توسط سازمان از طریق 31 ادارهکل حمل و نقل و پایانههای استان ها انجام میگردد بیش از 700 هزار راننده برون شهری و 7 هزار شرکت حمل و نقل کالا، مسافر و بینالملل در حال فعالیت میباشند تا سهم 2/9 درصدی از درآمد ناخالص ملی به خود اختصاص میدهند ذکر این نکته را لازم میدانم که بیش از 90 درصد حمل و نقل کالا و مسافر در کشور از طریق جادهها به انجام میرسد و به طور متوسط بیش از 900 میلیون نفر – جابجایی از طریق جادهها در طول یکسال انجام میگردد و این بدین معنا است که هر ایرانی بیش از 12 نوبت سفر و جابجایی در مدت سال دارد لذا بدین سبب روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مخاطبانی به وسعت کل هموطنان را در مقابل خود دارد ضمن آنکه از برنامهها و اهداف تعریف شده در روابطعمومی تلاش در جهت معرفی خدماتی که از سوی همکاران در کل بخش انجام میگردد را نزد افکار عمومی جزء اولویتها میباشد.
از سویی دیگر متأسفانه سالیانه تعداد بیشماری از هموطنان عزیز در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و با مصدوم و مجروح میگردند که حدوداً 70 درصد آن در جادهها اتفاق میافتد و بنابر تحقیقات کارشناسی انجام یافته در کشور نزدیک به 70 درصد علت این سوانح عامل انسانی است که باز هم در ادامه پژوهشها قویاً باید اذعان داشت برنامههای فرهنگی، رفتاری، الگویی و ارتباطی میتواند نقش بسیار مؤثر و مهمی در کاهش سهم انسانی داشته باشد و لذا ما به عنوان روابطعمومی خود را به نوعی در این پدیده نقش آفرین دانسته و تلاشهایی را از سالهای قبل شروع کرده و اطمینان خاطر است که در یک افق زمانی کوتاه و بلند اقدامات تأثیرات خود را داشته و خواهد داشت.
برای نخستین بار در کشور مفتخر به دریافت «تقدیرنامه نشان عالی روابطعمومی» شدید چه عواملی در دریافت این نشان تأثیرگذار بوده است؟
نخست توجه ویژه و دقت نظر مسئولین محترم برگزار کننده نخستین جشنواره اعطاءنشان عالی روابطعمومی در اعطاء تقدیرنامه نشان عالی روابطعمومی به اینجانب را مهم دانسته و سپس منشور اخلاقی حاکم که به عنوان اصل در برنامهها و تعامل با شصت و پنج مدیر روابطعمومی استانی و همکاران ستادی در جایگاه عوامل درون سازمانی و همین اصل و اساس در ارتباط سازنده و اثربخش با عوامل برون سازمانی توانسته است مسیر دست یابی به اهداف و تعالی را میسر نموده و در کنار اختیارات، امکانات نیروی انسانی تحت اختیار و نگاه واقعبینانه مسؤلین سازمانی این بستر را همواره هموار نماید، و در انتها نیز همگرایی، همسویی و حضور جدی و پررنگ در مجامع، محافل و قرار گرفتن در کنار فعالان و اهالی فن روابطعمومی را از عوامل دیگر میتوانم برشمارم.
در زمینه تحقق زیرساختها و ساختارهای روابطعمومی الکترونیک در ادارهکل روابطعمومی سازمان راهداری چه فعالیتهایی صورت گرفته است؟
در حوزه روابطعمومی الکترونیک با حفظ و تأکید بر جایگاه شهروند الکترونیک و جامعه مخاطبین عام و خاص در سالهای اخیر اقدامات گستردهای صورت پذیرفته است که تنها به بخشی از آن اشاره مینمایم در حوزه پایگاه اطلاعرسانی و وب سایت سازمان پس از حدود هشت سال بازنگری زیربنایی با تغییر ساختاری و استفاده از روشهای نوین و فناوریهای روز با جدیت بانجام رسیده و در کنار پایگاه اصلی دو پایگاه اطلاعرسانی دیگر اختصاصی مرکز مدیریت راه ها و مسافریار در سازمان فعال است ، ارسال آخرین وضعیت راهها و لحظهای به هموطنان از طریق وب سایت و پیام کوتاه، انجام خدماتی چون ثبتنام متقاضیان امور مربوط به فعالیتهای خدماتی سازمانی از طریق پایگاه اطلاعرسانی، دریافت پیشنهاد، درخواست و شکوائیههای هموطنان از طریق الکترونیکی و ارسال و ارائه پاسخ لازم از همان مسیر به متقاضیان، استفاده از IT و ICT در بخشهایی چون بارنامههای الکترونیک، فروش بلیط اتوبوس به صورت اینترنتی، صدور کارتهای هوشمند رانندگان و همچنین از ابتدای سال نیز انتشار نشریه و ماهنامه سازمان به صورت الکترونیکی را از اهم فعالیتهای سال های اخیر سازمان میتوان برشمرد.
کسب رتبههای مختلف در جنشوارههای مختلف روابطعمومی چه آثار مثبتی بر عملکرد مدیریتی جنابعالی در حیطه روابطعمومی داشته است؟
به طور یقین و براساس تجربیات سالهای اخیر عرض مینمایم ، کسب رتبههای مختلف در جنشوارهها و همایشها ی داخلی و یا احیانا" خارجی در هر حوزه صنفی به ویژه روابطعمومی که به عنوان یک رکن در هر سازمان وارگانی فعالیت مینماید تإثیرات مهمی در فرآیند و ادامه فعالیتها میتواند داشته باشد، بالاخص ابتکار مشترک انجمن متخصصان روابط عمومی و کارگزار روابط عمومی در برگزاری جشنواره اخیر ، نخست در مقابل انتخاب صورت گرفته و تعیین برترین ها، تردیدی نیست که جایگاه پاسخگویی و مسئولیتی هم مدیر و هم کارکنان را افزایش داده و به نوعی تعهدی بر حفظ و نگهداری این جایگاه فراهم می نماید ، همچنین انگیزه بسیار موثری خواهد بود برای رقابت و تلاش بیشتر در برنامههای ارتباطی حوزه منتخب که خوشبختانه با انتخاب حاضر این حس انگیزشی در مجموعه همکاران بنده کاملاً به وجود آمد.
برنامههای روابطعمومی سازمان راهداری در سال 92 حول چه محورهایی است؟
از برنامههای مهم و اولویتدار روابطعمومی در سال جاری قرار گرفتن در مسیر روابطعمومی هوشمند، استفاده از ظرفیتهای جادهای و حمل و نقل و به تعبیری اتخاذ رویکرد جاده هایی که به خودی خود معرف یک رسانه بوده و با توسعه و گسترش ابزارها و امکانات ارتباطی سعی در برقراری یک ارتباط ایده آل با جامعه مخاطبان ، کاربران و استفادهکنندگان از راه های مواصلاتی و بخش حمل و نقل جادهای خواهیم داشت ؛ و در کنار شعار تعیین شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) از سازمانهای بینالمللی وابسته به سازمان ملل متحد با عنوان «ICT و افزایش ایمنی جادهای» که همزمان با 17 ماه مه برای سال 2013 (مصادف با 27 اردیبهشت) برای تمام کشورها تعیین گردید تلاش خواهید شد تا روابطعمومی و اطلاعرسانی برای افزایش ایمنی جادهای در سطح مناسب به اجرا گذاشته شود .
آیا پیشنهاد خاصی برای بهتر برگزار شدن همایش روز ملی روابطعمومی در سال آینده دارید؟
اعتقاد دارم با اقدامات انجام یافته در حوزه روابطعمومی هم توسط N.G.O ها و هم سایر بخشها امروز در کشور شاهد گذر از دوران تکمیلی این فن و هنر بزرگ هستیم و لذا به جهت اینکه کشورهای علاقمند و پیشرو در این عرصه نیز از این روند آگاهی بیشتری داشته باشند در سال آینده همایش روز ملی روابطعمومی با حضور اساتید، اهل فن و متخصصان برخی کشورهای مطرح برگزار گردد و با دیپلماسی فعال بتوان ارتباط دو سویه و منطقی که کمابیش در این حوزه برقرار است توسعه و گسترش داد. |