شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گفتگو بابرگزيده تقديرنامه نشان عالي
سه شنبه، 4 تیر 1392 - 09:59 کد خبر:3836
اعتقاد دارم با اقدامات انجام يافته در حوزه روابط‌عمومي هم توسط N.G.O ها و هم ساير بخش‌ها امروز در كشور شاهد گذر از دوران تكميلي اين فن و هنر بزرگ هستيم

شارا- ناصر رزاق منش مدير كل روابط عمومي سازمان راهداري در نخستين دوره اعطاي نشان عالي رو ابط عمومي موفق به دريافت تقديرنامه شد.

وي ذر خصوص برگزاري اين دوره گفته است: قبل از پاسخ به سؤالاتي كه خواهيد داشت اجازه مي‌خواهيم از تلاش‌هاي قابل تقدير و در خور سپاس تمام اساتيد، فعالان، علاقمندان و به ويژه مجموعه هيئت مديره و اعضاي نهادهاي دست‌اندركار در عرصه روابط‌عمومي به طور اخص موسسه كارگزار روابط‌عمومي يادي داشته باشد و به نوبه خود تشكر و قدرداني نمايم و بدون ترديد عرض كنم حاصل ابتكارات، خلاقيت‌ها و كوشش‌هاي بعمل آمده از سوي ايشان روند رو به رشد جايگاه روابط‌عمومي در داخل كشور و اختصاص رتبه‌هاي خاص در حوزه بين‌الملل مي‌باشد و رجاء واثق دارم دلسوزي هاي بي‌تمناي انجام يافته در اين حوزه در تاريخ ارتباطات و روابط‌عمومي كشورمان به نام تمام آنان و جمعيت‌هايي كه حضور پررنگ داشتند ثبت و ضبط خواهد ماند.

 با توجه به كسب اين موفقيت گفت و گويي با ايشان انجام شده است كه در پي مي آيد:

 

 ضمن عرض تبريك براي آشنايي بيشتر بفرمائيد اداره‌كل روابط‌عمومي سازمان راهداري در چه حوزه‌هايي فعاليت مي‌كند؟

كليات حوزه فعاليتي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي را در دو بخش اصلي عرض مي‌كنم نخست حفظ و نگهداري از حدود 200 هزار كيلومتر انواع راه كه به عنوان محورهاي شرياني و ارتباطي و يكي از سرمايه‌هاي مهم كشور به ارزش روز حداقل 120 هزار ميليارد تومان قلمداد مي‌گردد و از طريق 34 اداره‌كل راه و شهرسازي 31 استان و سه اداره‌كل توسط بيش از 14 هزار همكار راهدار بانجام مي‌رسد كه به طور شبانه‌روزي خدمات قابل چشمگيري را در گرماي سوزان تابستان و سرماي سخت زمستان در ايجاد بسترهاي لازم سفر هموطنان دارند و در حوزه ديگر سياست‌گذاري، نظارت و هدايت بخش حمل و نقل جاده‌اي كشور توسط سازمان از طريق 31 اداره‌كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان ها انجام مي‌گردد بيش از 700 هزار راننده برون شهري و 7 هزار شركت حمل و نقل كالا، مسافر و بين‌‌الملل در حال فعاليت مي‌باشند تا سهم 2/9 درصدي از درآمد ناخالص ملي به خود اختصاص مي‌دهند ذكر اين نكته را لازم مي‌دانم كه بيش از 90 درصد حمل و نقل كالا و مسافر در كشور از طريق جاده‌ها به انجام مي‌رسد و به طور متوسط بيش از 900 ميليون نفر – جابجايي از طريق جاده‌ها در طول يكسال انجام مي‌گردد و اين بدين معنا است كه هر ايراني بيش از 12 نوبت سفر و جابجايي در مدت سال دارد لذا بدين سبب روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مخاطباني به وسعت كل هموطنان را در مقابل خود دارد ضمن آنكه از برنامه‌ها و  اهداف تعريف شده در روابط‌عمومي تلاش در جهت معرفي خدماتي كه از سوي همكاران در كل بخش انجام مي‌گردد را نزد افكار عمومي جزء اولويت‌ها مي‌باشد.

از سويي ديگر متأسفانه ساليانه تعداد بي‌شماري از هموطنان عزيز در اثر سوانح رانندگي جان خود را از دست داده و با مصدوم و مجروح مي‌گردند كه حدوداً 70 درصد آن در جاده‌ها اتفاق مي‌افتد و بنابر تحقيقات كارشناسي انجام يافته در كشور نزديك به 70 درصد علت اين سوانح عامل انساني است كه باز هم در ادامه پژوهش‌ها قوياً بايد اذعان داشت  برنامه‌هاي فرهنگي، رفتاري، الگويي و ارتباطي مي‌تواند نقش بسيار مؤثر و مهمي در كاهش سهم انساني داشته باشد و لذا ما به عنوان روابط‌عمومي خود را به نوعي در اين پديده نقش آفرين دانسته و تلاش‌هايي را از سالهاي قبل شروع كرده و اطمينان خاطر است كه در يك افق زماني كوتاه و بلند اقدامات تأثيرات خود را داشته و خواهد داشت.

 

براي نخستين بار در كشور مفتخر به دريافت «تقديرنامه نشان عالي روابط‌عمومي» شديد چه عواملي در دريافت اين نشان تأثيرگذار بوده است؟

نخست توجه ويژه و دقت نظر مسئولين محترم برگزار كننده نخستين جشنواره اعطاء‌نشان عالي روابط‌عمومي در اعطاء تقديرنامه نشان عالي روابط‌عمومي به اينجانب را مهم دانسته و سپس منشور اخلاقي حاكم كه به عنوان اصل در برنامه‌ها و تعامل با شصت و پنج مدير روابط‌عمومي استاني و همكاران ستادي در جايگاه عوامل درون سازماني و همين اصل و اساس در ارتباط سازنده و اثربخش با عوامل برون سازماني توانسته است مسير دست يابي به اهداف و تعالي را ميسر نموده و در كنار اختيارات، امكانات نيروي انساني تحت  اختيار و نگاه واقع‌بينانه مسؤلين سازماني اين بستر را همواره هموار نمايد، و در انتها نيز همگرايي، همسويي و حضور جدي و پررنگ در مجامع، محافل و قرار گرفتن در كنار فعالان و اهالي فن روابط‌عمومي را از عوامل ديگر مي‌توانم برشمارم.

 

در زمينه تحقق زيرساخت‌ها و ساختارهاي روابط‌عمومي الكترونيك در اداره‌كل روابط‌عمومي سازمان راهداري چه فعاليت‌هايي صورت گرفته است؟

در حوزه روابط‌عمومي الكترونيك با حفظ و تأكيد بر جايگاه شهروند الكترونيك و جامعه مخاطبين عام و خاص در سالهاي اخير اقدامات گسترده‌اي صورت پذيرفته است كه تنها به بخشي از آن اشاره مي‌نمايم در حوزه پايگاه اطلاع‌رساني و وب سايت سازمان پس از حدود هشت سال بازنگري زيربنايي با تغيير ساختاري و استفاده از روش‌هاي نوين و فناوريهاي روز با جديت بانجام رسيده و در كنار پايگاه اصلي دو پايگاه اطلاع‌رساني ديگر اختصاصي مركز مديريت راه ها و مسافريار در سازمان فعال است ، ارسال آخرين وضعيت راهها و لحظه‌اي به هموطنان از طريق وب سايت و پيام كوتاه، انجام خدماتي چون ثبت‌نام متقاضيان امور مربوط به فعاليت‌هاي خدماتي سازماني از طريق پايگاه اطلاع‌رساني، دريافت پيشنهاد، درخواست و شكوائيه‌هاي هموطنان از طريق الكترونيكي و ارسال و ارائه پاسخ لازم از همان مسير به متقاضيان، استفاده از IT  و ICT در بخش‌هايي چون بارنامه‌هاي الكترونيك، فروش بليط اتوبوس به صورت اينترنتي، صدور كارت‌هاي هوشمند رانندگان و همچنين از ابتداي سال نيز انتشار نشريه و ماهنامه  سازمان به صورت الكترونيكي را از اهم فعاليت‌هاي سال هاي اخير سازمان مي‌توان برشمرد.

 

كسب رتبه‌هاي مختلف در جنشواره‌هاي مختلف روابط‌عمومي چه آثار مثبتي بر عملكرد مديريتي جنابعالي در حيطه روابط‌عمومي داشته است؟

به طور يقين و براساس تجربيات سالهاي اخير عرض مي‌‌نمايم ، كسب رتبه‌هاي مختلف در جنشواره‌ها و همايش‌ها ي داخلي و يا احيانا" خارجي در هر حوزه صنفي به ويژه روابط‌عمومي  كه به عنوان يك ركن در هر سازمان وارگاني فعاليت مي‌نمايد تإثيرات مهمي در فرآيند و ادامه فعاليت‌ها مي‌تواند داشته باشد، بالاخص ابتكار مشترك  انجمن متخصصان روابط عمومي و كارگزار روابط عمومي در برگزاري جشنواره اخير ،  نخست در مقابل انتخاب صورت گرفته و تعيين برترين ها، ترديدي نيست كه جايگاه پاسخگويي و مسئوليتي هم مدير و هم كاركنان را  افزايش داده و به نوعي تعهدي بر حفظ و نگهداري اين جايگاه فراهم مي نمايد ، همچنين انگيزه بسيار موثري خواهد بود براي رقابت و تلاش بيشتر در برنامه‌هاي ارتباطي حوزه منتخب  كه خوشبختانه با انتخاب حاضر اين حس انگيزشي در مجموعه همكاران بنده كاملاً به وجود آمد.

 

برنامه‌هاي روابط‌عمومي سازمان راهداري در سال 92 حول چه محورهايي است؟

از برنامه‌هاي مهم و اولويت‌دار روابط‌عمومي در سال جاري قرار گرفتن در مسير روابط‌عمومي هوشمند، استفاده از ظرفيت‌هاي جاده‌اي و حمل و نقل و به تعبيري  اتخاذ رويكرد جاده هايي كه به خودي خود  معرف يك رسانه بوده و با  توسعه و گسترش ابزارها و امكانات ارتباطي سعي در برقراري يك ارتباط ايده آل با جامعه مخاطبان ، كاربران و استفاده‌كنندگان از راه هاي مواصلاتي و بخش حمل و نقل جاده‌اي خواهيم داشت ؛ و در كنار شعار تعيين شده از سوي اتحاديه جهاني مخابرات (ITU) از سازمانهاي بين‌المللي وابسته به سازمان ملل متحد با عنوان «ICT و افزايش ايمني جاده‌اي» كه همزمان با 17 ماه مه براي سال 2013 (مصادف با 27 ارديبهشت) براي تمام كشورها تعيين گرديد تلاش خواهيد شد تا روابط‌عمومي و اطلاع‌رساني براي افزايش ايمني جاده‌اي در سطح مناسب به اجرا گذاشته شود .

 

آيا پيشنهاد خاصي براي بهتر برگزار شدن همايش روز ملي روابط‌عمومي در سال آينده داريد؟

اعتقاد دارم با اقدامات انجام يافته در حوزه روابط‌عمومي هم توسط N.G.O ها و هم ساير بخش‌ها امروز در كشور شاهد گذر از دوران تكميلي اين فن و هنر بزرگ هستيم و لذا به جهت اينكه كشورهاي علاقمند و پيشرو در اين عرصه نيز از اين روند آگاهي بيشتري داشته باشند در سال آينده همايش روز ملي روابط‌عمومي با حضور اساتيد، اهل فن و متخصصان برخي كشورهاي مطرح برگزار گردد و با ديپلماسي فعال بتوان ارتباط دو سويه و منطقي كه كمابيش در اين حوزه برقرار است توسعه و گسترش داد.