درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 22 اردیبهشت 1403 - 01:04   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گزارش‌گری بومی
  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای
  روابط‌عمومی و صداقت
  چرا بحث با کسی که به دلایل اعتقادی ندارد، بی‌نتیجه است؟
  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد
  روابط‌عمومی داده
  ریاکاری را با نبوغ اشتباه نگیرید
  مرگ عکاسی استوک؟
  اسرائیل الجزیره را ممنوع می‌کند، آمریکا تیک‌تاک را. ما می‌دانیم چرا
  چت‌بات قدرتمند هوش مصنوعی جدید به طور مرموزی در نیمه شب بازگشته است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 3613صفحه نخست » گفتگویکشنبه، 19 خرداد 1392 - 22:09
کسب رتبه ممتاز چگونه؟
روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز با طراحی فعالیت‌ها و برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف مرتبط با فعالیت‌های تخصصی، گامی بلند در راه اعتلای نام کانون برمی‌دارد.
  

در گفت و گوی اختصاصی شارا با مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کسب رتبه ممتاز چگونه؟

 

اشاره:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی با کسب رتبه های اول در بخش های گزارش و خبر و همچنین کسب رتبه سوم در بخش نشریه الکترونیکی، صاحب جایزه ممتاز شد.

با توجه به کسب این موفقیت توسط روابط عمومی کانون پرورش فکری گفت و گویی با محسن حموله، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترتیب دهیم، تا از یک طرف هر چه بیشتر با فعالیت های روابط عمومی کانون آشنا شویم و از طرف دیگر با طرح سوالاتی پیرامون جشنواره انتشارات، دلایل موفقیت روابط عمومی کانون و کسب رتبه ممتاز را جویا شویم...کسب رتبه ممتاز چگونه؟

 

ضمن عرض تبریک برای آشنایی بیشتر بفرمایید روابط عمومی کانون در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند؟

با سلام و قدردانی از دست‌اندرکاران شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران و نشریه وزین کارگزار روابط عمومی باعث افتخار است که چنین فرصتی در اختیار من به عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان قرار داده شد تا از این طریق با خوانندگان و علاقمندان ارتباط برقرار کنم.

برای پاسخ به سوال نخست، لازم است ابتدا شرح مختصری در باره‌ فعالیت‌ها و اهداف کانون ارایه کنم و پس از آن توضیح دهم که روابط عمومی در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند.

کانون شرکتی دولتی است که از سال 1344 فعالیت خود را با ایجاد کتاب‌خانه‌های مخصوص کودکان و پس از آن انتشار کتاب و تولید فیلم و دیگر محصولات فرهنگی آغاز کرد و این مسیر را پی گرفت.

اکنون کانون با هدف کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان ایرانی در مسیر تعلیم و تربیت اسلامی گام برمی‌دارد و فعالیت‌های خود را از طریق نزدیک به 870 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه پستی، همچنین نزدیک به 200 مرکز آموزشی کانون زبان ایران ارایه می‌دهد. همچنین تولید محصولاتی مانند کتاب، فیلم، سرگرمی‌های سازنده و عروسک، نوار و موسیقی و دیگر اقلام فرهنگی نام و آوازه‌ کانون را نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان پراکنده و بر اعتبار و جایگاه آن در میان مخاطبان افزوده است.

به تناسب این فعالیت‌ها - که به صورت عمده در اختیار اقشار کم درآمد جامعه و کودکان روستایی قرار می‌گیرد- روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز با طراحی فعالیت‌ها و برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف مرتبط با فعالیت‌های تخصصی، گامی بلند در راه اعتلای نام کانون برمی‌دارد.

در همین زمینه بخش‌های اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری و پایش اخبار، سایت‌ها، پایگاه‌ها و خبرنامه‌های الکترونیکی اینترنتی، انتشارات و تبلیغات، فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی، و بخش‌های نقاشی، سینمایی، تئاتر، ادبیات و کتاب و تصویرگری و هفته‌های دوستی در بخش بین‌الملل و بایگانی کتاب‌های اهدایی از حوزه‌هایی است که روابط عمومی ماموریت‌های خود را در این حوزه‌ها تعریف کرده است.

 

در سال 1391 روابط عمومی کانون در چه زمینه‌هایی فعالیت داشته، آیا در این زمینه برنامه‌ریزی خاصی صورت می‌گیرد و فعالیت‌ها در قالب برنامه است یا خیر یا مانند سایر روابط عمومی ها دچار روزمرگی است؟

البته روزمرگی از جمله آفت‌هایی است که روابط‌عمومی‌ها را به‌شدت مورد تهدید قرار می‌دهد و بیشتر این واحدها در کشور متاسفانه از این بیماری مهلک رنج می‌برند.

در کانون با توجه به سابقه‌ فعالیت نزدیک به 43 ساله روابط عمومی - که تقریبا هم‌پای سابقه‌ خود کانون است - و همین مساله روابط عمومی کانون را به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه در کشور مطرح می‌کند، تلاش شده است تا دست‌کم در مواردی که امکان برنامه‌ریزی از پیش وجود دارد از این مهم غفلت نشود.

در این میان علاوه بر برنامه‌های درازمدتی که پیش روی خود متصوریم برنامه‌های این مدیریت به صورت سالانه از قبل طراحی و تصویب می‌شود و متناسب با آن، بودجه‌های آن نیز در اختیار این مدیریت قرار می‌گیرد اما نکته‌ مهمی که به آن اشاره کردید به عنوان روزمرگی شاید بخشی از آن نشات گرفته از مشکلات برنامه‌ریزی در کشور ما باشد بدان معنی که بخشی از برنامه‌های سازمانی و فعالیت‌ها و تولیدات گاهی از پیش برنامه‌ریزی شده نیست به همین دلیل روابط عمومی نمی‌تواند در این زمینه و برای برنامه‌های خارج از فهرست کلی پیش‌بینی شده برنامه‌ای از پیش تعیین شده و مدون ارایه دهد.

در عین حال بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و جشنواره‌های کانون همه ساله یا هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و برای این منظور از پیش، برنامه‌هایی توسط روابط عمومی طراحی و ماموریت‌ها کاملا تدوین و تصویب می‌شود.

در سال 1391 اگر بخواهم به مهم‌ترین فعالیت‌های روابط عمومی اشاره کنم شاید آغاز انتشار مجدد خبرنامه کانون پس از وقفه‌ای کوتاه و گسترش فعالیت‌های انتشاراتی با منتشر کردن دو شماره خبرنامه و 3 شماره نشریه ویژه تخصصی دارای اهمیت زیادی است نشریه‌هایی که در هشتمین جشنواره انتشارات روابط عمومی رتبه برتر را به خود اختصاص دادند.

همچنین افزایش حجم اطلاع‌رسانی درون سازمانی و برون سازمانی نسبت به سال‌های پیش، با تولید بیش از 1200 عنوان خبر و انتشار آن بر روی سایت مرکزی کانون نیوز و 9 هزار عنوان خبر تولیدی و منتشر شده بر روی سایت‌های استانی و تشکیل ستادهای خبری برای پوشش رسانه‌ای جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، پوشش گسترده خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران پانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان، هفتمین جشنواره عکس کودک و نوجوان، جشنواره روز جهانی کودک و یک هفته با کانون، جشنواره هفته پژوهش، برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی، پوشش فعالیت‌های مراکز کانون در دهه فجر انقلاب اسلامی، پوشش خبری 4 گردهمایی سراسری معاونان، مشاوران و مدیران کل کانون، پوشش گسترده  فعالیت‌های کارگروه کودک و نوجوان دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و هشت جشنواره زیر مجموعه آن که با مسوولیت کانون برگزار می‌شود، پوشش مجموعه فعالیت‌های مشترک کانون و موسسه کشافه المهدی(عج)کشور لبنان بر اساس تفاهم‌نامه‌ امضا شده بین دو طرف، همچنین پشتیبانی رسانه‌ای از حضور مربیان و اعضای این مرکز در ایران در قالب فعالیت‌های اردویی در عین حال حضور مدیران و کارشناسان کانون در لبنان، پوشش گسترده خبری فعالیت‌های امداد فرهنگی کانون در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی و پوشش خبری ادامه اجرای طرح رمان نوجوان امروز از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های روابط عمومی در سال 1391 بود.

در بخش بین‌الملل نیز حضور در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی کتاب وفیلم و برپایی هفته‌های دوستی وهفته های فرهنگی در کشورهای مختلف جهان و ارسال آثار هنری و کتاب‌های کانون به جشنواره‌ها و رویدادهای مهم بین‌المللی و از این راه عقد قرارداد به منظور خرید و فروش حق نشر(کپی‌رایت) کتاب‌های کانون از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در این زمینه موفقیت‌های بسیاری در کارنامه‌ اعضای کانون و هنرمندان و نویسندگان آن ثبت شد.

 

یکی از فعالیت‌های مهم روابط عمومی کانون انتشارات است در سال گذشته در این زمینه چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

همان طور که عنوان کردم خبرنامه باسابقه‌ کانون سال گذشته مدتی به دلایلی دچار وقفه در انتشار شد اما با حسن توجه مدیرعامل و مسوولان کانون، انتشار آن از آذر سال 1391 بار دیگر از سر گرفته شد و دو شماره از آن در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

این مهم با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و حرفه‌ای در عرصه‌ روزنامه نگاری و با تغییر رویکردهای این نشریه تحقق پیدا کرد. در واقع خبرنامه کانون پیش از این به صورت عمده بر ارایه‌ محتوای خبری تاکید داشت اما اکنون آن‌گونه که از آن انتظار می‌رود جهت محتوایی آن به سمت ارایه‌ نشریه‌ای تحلیلی خبری شیب گرفته است. این تغییر رویکرد از آن رو انجام شد که انتشار دیرهنگام و مشکلات فنی در راه چاپ نشریه‌های داخلی باعث می‌شود در عمل، رویکردهای صرفا خبری از کارآیی لازم بهره‌مند نباشد و مخاطبان با توجه به دسترسی به امکانات نوین ارتباطی و سایت اینترنتی، از اطلاعات به‌روز سازمان در کوتاه‌ترین زمان با خبر شوند پس انتشار دوماه‌نامه و تکرار همان خبرها در خبرنامه به واقع نشریه را به کاغذ پاره‌ای بی ارزش - که شاید تنها به درد بایگانی‌های سازمان بخورد - تبدیل می‌کند.

این رویکرد البته با استقبال خوبی از سوی مخاطبان خبرنامه روبرو شد و وزن و اعتبار این نشریه را بسیار بالا برد.

از سوی دیگر در سال گذشته سه عنوان نشریه تخصصی خبرنامه با عنوان‌های جشنواره قصه‌گویی، سالگرد انتشار رمان نوجوان امروز و هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی منتشر شد.

کیفیت این سه نشریه، گفت‌وگوها، پرونده‌های ویژه، گزارش‌ها و یادداشت‌های تخصصی چهره‌های شاخص عرصه‌های ادبیات کودک و نوجوان، سینما و قصه و قصه‌گویی به اعتبار و وزن علمی و تخصصی این سه نشریه افزوده بود.

در کنار این، انتشار یک تقویم دو زبانه در بخش بین‌الملل و مجموعه بریده جراید کانون با استفاده از نرم‌افزار پایش اخبار در رسانه‌ها از دیگر فعالیت‌هایی است که در حوزه‌ انتشارات صورت گرفته است.

 

آیا کسب این افتخارات در حوزه انتشارات با آموزش کارکنان روابط عمومی ارتباطی دارد و در این زمینه چه اقدام‌هایی صورت گرفته است؟

کارشناسان و کارکنان روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون در ستاد مرکزی و ادارات کل استانی همه ساله در دو پودمان آموزشی و گردهم‌آیی سراسری به صورت رسمی شرکت می‌کنند و از کلاس‌های آموزشی آن بهره‌مند می‌شوند.

بی‌تردید بخشی از موفقیت‌های نیروی انسانی متخصص در هر سازمانی از آموزش‌های مناسب و علمی تاثیر می‌پذیرد اما با توجه به سرعت و شتاب تحولات علمی در عرصه‌ روابط عمومی در جهان امروز هیچ شکی نیست که باید نگاه جدیدی را در حوزه‌ آموزش روابط عمومی در پیش گرفت. متاسفانه ساعت‌های اندک در نظر گرفته شده برای آموزش کارکنان این مدیریت، سرفصل‌های نه چندان کاربردی و مشکلات بودجه‌ای باعث می‌شود تا دوره‌های آموزشی از آن کیفیت، کارآیی و تاثیرگذاری مورد نظر برخوردار نباشد.

در عین حال خارج از این فضای رسمی، به عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون از هرگونه ارتقای سطح علمی کارکنان و کارشناسان و حضور آن‌ها در دوره‌های آموزشی و گردهم‌آیی‌ها و کنفرانس‌های علمی این حوزه پشتیبانی و حمایت کرده‌ام و معتقدم که این دوره‌ها و آموزش‌ها سرمایه‌گذاری بزرگی برای آینده این مدیریت کلیدی و راهبردی سازمان به حساب می‌آید و نتایج پرباری را در افزایش بهره‌وری و کارآمدی آتی نیروهای انسانی در پی خواهد داشت.

 

در زمینه تولیدات کانون پرورش فکری، اثرسنجی صورت می‌گیرد و اگر صورت می‌گیرد تاثیرگذاری آن به چه صورت است ضمنا روابط عمومی در شناسایی، عرضه و تقاضای این تولیدات تا چه اندازه سهم داشته است؟

در این زمینه باید اعتراف کنم که چنین امر مهمی متاسفانه در کانون کمی مغفول مانده است در این میان قصد ندارم به دنبال مقصر بگردم و تمامی تقصیرها را بر گردن فرد یا مجموعه‌ دیگری بیندازم بلکه باید عنوان کنم که در سال‌های اخیر یک مشکل ساختاری بخش آموزش و پژوهش کانون، خوشبختانه رفع شده است و با ادغام این دو بخش در یکدیگر و تاکید مدیرعامل بر این موضوع که مدیریت پژوهش کانون باید به تمامی سازمان به ویژه مراکز فرهنگی، هنری و حتی معاونت تولید نیز خدمات علمی خود را ارایه دهد  این مدیریت جان تازه‌ای گرفته است و امکان سنجی و نیازسنجی پژوهشی در این حوزه در اولویت‌ فعالیت‌های پژوهشی قرار گرفته است.

این مدیریت همچنین در سال‌های اخیر از پایان‌نامه‌های تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز حمایت کرده است و در این زمینه می‌توان به چند عنوان پایان‌نامه اشاره کرد که با هدف بررسی اثر سنجی و کیفیت تولیدات کانون ارایه شده است.

این توضیح را به این دلیل عنوان کردم که انجام این پژوهش‌ها در کانون به صورت عمده در چهارچوب فعالیت‌های مدیریت آموزش و پژوهش تعریف شده و مدیریت روابط عمومی از نتایج آن بهره‌مند می‌شود.

از سوی دیگر راه‌کارهای دیگری نیز در سازمان - البته برای سنجش میزان استقبال مخاطبان از تولیدات کانون - وجود دارد که از آن جمله می‌توانم از نرم‌افزار جامع کتاب‌داری کانون که میزان استقبال اعضا از فعالیت‌ها و تولیدات را ثبت می‌کند و نرم افزار بخش فروش و بازرگانی - برای اطلاع از میزان فروش همچنین نیاز بازار به تجدید تولید محصولات - نام ببرم.

در عین حال باید به این مساله هم اشاره کنم که فعالیت‌های پژوهشی در روابط عمومی در سال‌های گذشته چندان مورد توجه نبوده است اما در ماه‌های اخیر به این عرصه نیز ورود پیدا کرده‌‌ایم تا با استفاده از نیروهای متخصص و پژوهش‌گر روابط عمومی در ستاد و استان‌ها چنین فعالیت با اهمیتی را نیز به مجموعه فعالیت‌های خود اضافه کنیم.

در مجموع بررسی میزان استقبال و اثر گذاری فعالیت‌ها و تولیدات کانون از جمله راهبردهای تعریف شده‌ای است که در مسیر پیش روی به آن توجه جدی خواهیم داشت نام کانون بسیار پرآوازه است اما غفلت از کیفیت بخشی نیز می‌تواند به این اعتبار لطمه‌های جبران ناپذیری وارد کند.

روابط عمومی در این زمینه نبض تپنده‌ای است که با دقت، پژوهش و تحلیل‌های علمی خود، پیشنهادهای مناسبی را برای تحقق این امر در اختیار مدیران ارشد سازمان  قرار خواهد داد و تلاش می‌کند تصویری دقیق و شفاف از جایگاه کانون، اثرگذاری و استقبال مخاطبان از آن را در معرض دید تصمیم‌گیران ارشد کانون قرار دهد.

 

با در نظر گرفتن رتبه ممتاز که روابط عمومی کانون پرورش فکری در هشتمین دوره جشنواره ملی انتشارات به‌دست آورده بفرمایید چه عواملی باعث به دست آوردن این افتخارات شده است؟

روند کسب موفقیت‌های ملی توسط روابط عمومی کانون از سال‌ها پیش آغاز شده است و این مدیریت همواره در این سال‌ها در بیشتر جشنواره‌های تخصصی در حوزه روابط عمومی موفقیت‌های زیادی را به دست آورده است.

در همین جشنواره انتشارات در سال‌های گذشته نیز در رشته خبر، گفت‌و‌گو، نشریه‌های مناسبتی و ... چندین عنوان اول تا سوم از آن روابط عمومی کانون شده است.

این مهم بی‌تردید حاصل تلاش کارشناسان و نیروهای متخصصی است که در این سال‌ها در مسیر رشد و بالندگی قرار گرفته‌اند و مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل نیز فضایی را برای ظهور و بروز این توانایی‌ها فراهم آورده است.

اوج این موفقیت‌ها امسال در هشتمین دوره جشنواره به دست آمد و کانون موفق شد عنوان برتر را به خود اختصاص دهد در این زمینه باید از همه‌ کارشناسان و همکاران دست‌اندرکار چاپ خبرنامه و انتشار نشریه الکترونیک پلاک 44 و همکاران و کارشناسان روابط عمومی کانون سراسر کشور صمیمانه قدردانی کنم.

در همین زمینه این توضیح نیز لازم است که وقتی نشریه‌ای به سمت کیفیت بخشی و رسیدن به استانداردها و معیارهای تخصصی در حوزه روزنامه‌نگاری حرکت کند مخاطبان آگاه، به خوبی این تغییر را حس می‌کنند.

 در ماه‌های اخیر نوع استقبال کارکنان کانون از این تغییر رویکرد خبرنامه قابل توجه بوده است و این نشان می‌دهد که نگاه تخصصی و روی آوردن به نیازهای واقعی مخاطبان می‌تواند عامل مهمی برای موفقیت‌های آتی باشد.

 

با توجه به فعالیت‌های سال گذشته در زمینه گزارش و خبر چه فاکتورهایی مدنظر بوده که در ارزیابی این جشنواره حایز رتبه گردیدید؟

خوشبختانه نوع فعالیت‌های فرهنگی‌هنری، ماموریت‌ها، مخاطبان کودک و نوجوان و اهمیت گسترش امکانات فرهنگی برای این قشر تاثیرگذار، از لطافت و جذابیت‌هایی برخوردار است که اصولا فعالیت‌های رسانه‌ای را واجد ویژگی‌هایی می‌کند که مخاطبان به صورت عمده به آن علاقه‌مند اند و از آن استقبال می‌کنند.

به بیانی روشن اگر ماموریت‌های «سازمان»ای مانند کانون را با نهادهایی دیگر که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند مقایسه کنید، خواهید دید علی‌رغم همه‌ احترام و اهمیتی که برای آنان قایل‌ام اما خانواده‌ها از این که نهادی بتواند امکان رشد و پرورش استعدادهای فرزندان آن‌ها را در جای جای میهن فراهم کند، استقبال می‌کنند.

به اعتقاد من بخشی از این موفقیت‌ها  و جذابیت‌‌ها را باید مدیون نوع ماموریت‌ها، مخاطبان و از همه مهم‌تر جایگاه و اعتباری که کانون طی نزدیک به 50 سال گذشته در جامعه‌ ایران به دست آورده است، باشیم.

همین دلایل باعث می‌شود تا در صورتی که یک مجموعه روابط عمومی از این ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها برخوردار باشد و در کنار آن با تکیه بر توانایی نیروهای متخصص در عرصه‌ رسانه و سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه بتواند این ظرفیت‌ها را شناسایی و از آن استفاده کند، بی‌تردید به موفقیت دست پیدا کند.

سوال شما در واقع ناظر به دیدگاه‌های هیات داوران جشنواره است، دیدگاه‌هایی که ممکن است ما به عنوان شرکت کننده در این جشنواره دست‌کم با جزییات آن آشنا نباشیم اما به نظر من توجه به همان دیدگاه‌های عنوان شده هیات داوران، در بیانیه‌ منتشر شده جشنواره، نشان‌دهنده این است که به استانداردهای حرفه‌ای روزنامه‌‌نگاری توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند و این معیارها برای آنان واجد اهمیت بوده است.

 

روابط عمومی کانون تا چه اندازه از نظرات داوران در زمینه نقاط ضعف و قوت آثار بهره‌برداری می‌کند و اگر چنین است چه آثاری به دنبال داشته است؟

بی‌تردید دیدگاه‌های داوران- همان گونه که عنوان شد- راه‌گشاست اما باید به این نکته توجه کرد که جشنواره‌های تخصصی با نگاهی کاملا حرفه‌ای آثار را مورد ارزیابی قرار می‌دهند (که البته انتظاری غیر از این هم از گروه داوری نمی‌رود) در حالی که به نظر من باید دیدگاه‌های داوران کمی ریزتر و جزیی‌تر در اختیار شرکت کنندگان اعم از برگزیدگان و غیر برگزیدگان) قرار بگیرد تا همگان متوجه ضعف و قوت‌های خود بشوند.

این نکته را نیز نباید از نظر دور بداریم که به هر حال تمامی روابط عمومی‌ها در کشور ما متاسفانه کمابیش از مشکلات و ضعف‌ها و کمبودهای ‌مشترکی رنج می‌برند. به اعتقاد من بخشی از این نقاط ضعف و قوت نشات گرفته از جایگاهی است که در ایران برای روابط عمومی در نظر گرفته شده و ارزیابی‌های ما زمانی با دقت همراه می‌شود که به این کاستی‌ها نیز توجه کنیم اگر چه بخش عمده‌ای از ضعف‌ها و مشکلات تکنیکی بدون تردید به کمبود نیروهای متخصص و حرفه‌ای در این عرصه باز می‌گردد.

 

برنامه‌های روابط عمومی در سال 92 حول چه محورهایی است؟

در سال گذشته یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در روابط عمومی کانون تحقق پیدا کرد ارایه‌ پیش نویسی برای تدوین راهبردهای روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون بود که در سال 92 تمامی فعالیت‌های این مدیریت به نوعی بر محور همان راهبردها طراحی و اجرا خواهد شد.

در این راهبردها توجه به گسترش و ساخت مراکز جدید کانون در سراسر کشور به ویژه گسترش امکانات آن برای مناطق محروم از اهمیت زیادی برخوردار است و روابط عمومی در این زمینه نقش مهمی را با توجه به در اختیار داشتن امکانات رسانه‌ای خود بر عهده دارد.

علاوه بر این در کنار ادامه انتشار خبرنامه و ویژه‌نامه‌های آن و همکاری در برگزاری جشنواره‌هایی که در بالا از آن‌ها نام برده شد، نقش برجسته‌ای نیز برای  روابط عمومی در برگزاری روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و هفته ملی کودک و نوجوان، جشنواره‌های کتاب و مطبوعات کودک و پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی و بازار تئاتر کودک و نوجوان تعریف شده است.

  توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای‌ کانون با استفاده از فن‌آوری‌های روز برای گسترش ارتباطات و پاسخ‌گویی به مخاطبان نیز از جمله برنامه‌های دراز مدتی است که در روابط عمومی کانون بر آن تاکید می‌شود.

برخی از برنامه‌های پیش بینی شده به صورت عمده از سال 1393 - در صورت موافقت مسوولان کانون و تخصیص بودجه‌های لازم - کلید خواهد خورد و به همین دلیل سال 1392 برای این مدیریت سالی با اهمیت تلقی می‌شود تا زمینه‌های لازم در این سال برای رسیدن به آن دورنما فراهم شود.

از جمله‌ این طرح‌ها باید به راه‌اندازی پرتال جامع کانون، ایجاد خبرگزاری کودک، راه‌اندازی شبکه رادیو و تلویزیون خصوصی کودک و نوجوان، تهیه و چاپ روزنامه کودک و نوجوان، انتشار ماه‌نامه‌ اطلاع‌رسانی و تحلیلی، بهره ‌برداری رسمی از سیستم پایش اخبار و توسعه آن، گسترش شبکه پیامکی، افزایش مسابقه‌های اینترنتی، توسعه‌ی فعالیت‌های تبلیغاتی و توجه به جذب نیروی متخصص، سامان‌دهی و بازتعریف نقش درون سازمانی و گسترش همکاری‌های برون سازمانی از طریق رایزنی و امضای تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و مؤسسات ملی و بین‌المللی فعال در امور کودکان، توسعه سایت امور بین‌الملل، گسترش ارتباط با ناشران خارجی  و حضور فعال در نمایشگاه‌ها و عرصه‌های بین‌المللی، راه‌اندازی بانک اطلاعات و توسعه فعالیت‌های انتشاراتی امور بین‌الملل اشاره کرد.

همچنین سایت خبری کانون نیز به زودی به نرم افزار جدید تحریریه خبر مجهز خواهد شد و تصویر گرافیکی (تمپلیت) آن نیز در ماه‌های آینده تغییر خواهد کرد تا بتواند با کارآمدی بهتری امکانات بیشتری را در اختیار کاربران سایت قرار دهد.

در کنار این باید به تصویب سازمان‌نما(چارت) جدید کانون در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری نیز اشاره کنم که در آن مدیریت روابط عمومی به اداره کل روابط عمومی و حوزه ریاست ارتقای جایگاه پیدا کرده است این تغییر باعث می‌شود تا نیروهای متخصص افزون‌تری جذب روابط عمومی شوند و جایگاه کارشناسان ستاد و استانی روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز ارتقا پیدا کند.

 

ارزیابی کلی شما از هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی چیست؟

جشنواره انتشارات روابط عمومی توسط انجمن متخصصان روابط عمومی ایران برگزار می‌شود انجمنی که از جایگاه و اعتبار علمی مناسبی در میان انجمن‌های تخصصی این حوزه برخوردار است.

تجربه برگزاری این جشنواره و دیگر جشنواره‌هایی که این انجمن، دست‌اندرکار برگزاری آن است نشان داده که نگاهی کاملا تخصصی و علمی محور اصلی برنامه‌ریزی‌های این رویدادها قرار گرفته است.

خوشبختانه جشنواره انتشارات نیز روز به روز در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارد و از کیفیت بهتری برخوردار می‌شود جا دارد از سید شهاب سید محسنی رییس انجمن و مهدی باقریان دبیر جشنواره، گروه‌های داوری و دیگر دست‌اندرکاران جشنواره به دلیل این تلاش ارزشمند صمیمانه قدردانی کنم.

 

آیا پیشنهاد خاصی برای انجمن متخصصان روابط عمومی برای بهتر برگزار شدن جشنواره سال آینده دارید؟

جشنواره انتشارات روابط عمومی در کنار همه‌ ‌نقاط مثبت خود به نظر می‌رسد باید به تقویت برخی از ویژگی‌های خوب جشنواره توجه ویژه‌ای داشته باشد.

نخست این که در سال‌های اخیر به استناد آمار ارایه شده تعداد آثار ارسالی از رشد چشمگیر برخوردار بوده اما حضور بیشتر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی در این جشنواره در سطوح ملی و استانی می‌تواند بر وزن و اعتبار جشنواره بیفزاید و رقابت‌ها را جدی‌تر و فشرده‌تر کند.

بعد از آن، برگزاری و افزایش تعداد کارگاه‌های تخصصی مرتبط با محورهای اصلی جشنواره و موضوع‌های مبتلا به روابط عمومی در عرصه‌ انتشارات، می‌تواند اعتبار علمی جشنواره را بالا برده و شرکت‌کنندگان را با نقاط ضعف و قوت فعالیت‌های انتشاراتی خود آشنا سازد.

پس از آن نیز انتشار بیانیه‌هایی که تکمیل کننده بیانیه‌ نهایی داوران باشد و در آن به صورتی جزیی به نقاط ضعف و قوت آثار، حتی ویژگی‌های مورد توجه داوران در آثار برگزیده، اشاره شود. در حال حاضر برگزیدگان و کسانی که در جشنواره موفق نشده‌اند از این نکات مطلع نیستند.

همچنین تقویت سایت جشنواره و اطلاع رسانی کامل‌تر به ویژه اطلاع رسانی به روز از مراسم پایانی و قرار دادن گزارش تصویری و ارایه‌ نمونه‌ای آثار برگزیده در سایت (در اسرع وقت) از نکاتی است که دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد می‌توانند مورد توجه قرار دهند.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 4 نظر (فعال: 4 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ناشناس
| 1392/3/20 - 17:10 |     0     0     |
باآرزوی توفیق و خسته نباشید برای برای دست اندرکارن این جشنواره

ناشناس
| 1392/3/20 - 17:10 |     0     0     |
باآرزوی توفیق و خسته نباشید برای برای دست اندرکارن این جشنواره

ناشناس
| 1392/3/20 - 17:10 |     0     0     |
باآرزوی توفیق و خسته نباشید برای برای دست اندرکارن این جشنواره

ناشناس
| 1392/3/21 - 07:13 |     0     0     |
من به تو افتخار می کنم عزیزم


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ده فیلم سینمایی برای مدیران روابط‌عمومی


  روابط‌عمومی و صداقت


  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه


  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی


  چشم‌انداز جستجوی مدرن


  گزارش‌گری بومی


  روابط‌عمومی داده


  اضطراب اطلاعاتی


  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای


  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد