شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كسب رتبه ممتاز چگونه؟
شنبه، 18 خرداد 1392 - 10:45 کد خبر:3613
روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون نيز با طراحي فعاليت‌ها و برنامه‌هايي در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با فعاليت‌هاي تخصصي، گامي بلند در راه اعتلاي نام كانون برمي‌دارد.

در گفت و گوي اختصاصي شارا با مدير روابط عمومي و امور بين الملل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان

كسب رتبه ممتاز چگونه؟

 

اشاره:

كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در هشتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي با كسب رتبه هاي اول در بخش هاي گزارش و خبر و همچنين كسب رتبه سوم در بخش نشريه الكترونيكي، صاحب جايزه ممتاز شد.

با توجه به كسب اين موفقيت توسط روابط عمومي كانون پرورش فكري گفت و گويي با محسن حموله، مدير روابط عمومي و امور بين الملل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ترتيب دهيم، تا از يك طرف هر چه بيشتر با فعاليت هاي روابط عمومي كانون آشنا شويم و از طرف ديگر با طرح سوالاتي پيرامون جشنواره انتشارات، دلايل موفقيت روابط عمومي كانون و كسب رتبه ممتاز را جويا شويم...

 

ضمن عرض تبريك براي آشنايي بيشتر بفرماييد روابط عمومي كانون در چه حوزه‌هايي فعاليت مي‌كند؟

با سلام و قدرداني از دست‌اندركاران شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران و نشريه وزين كارگزار روابط عمومي باعث افتخار است كه چنين فرصتي در اختيار من به عنوان مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان قرار داده شد تا از اين طريق با خوانندگان و علاقمندان ارتباط برقرار كنم.

براي پاسخ به سوال نخست، لازم است ابتدا شرح مختصري در باره‌ فعاليت‌ها و اهداف كانون ارايه كنم و پس از آن توضيح دهم كه روابط عمومي در چه حوزه‌هايي فعاليت مي‌كند.

كانون شركتي دولتي است كه از سال 1344 فعاليت خود را با ايجاد كتاب‌خانه‌هاي مخصوص كودكان و پس از آن انتشار كتاب و توليد فيلم و ديگر محصولات فرهنگي آغاز كرد و اين مسير را پي گرفت.

اكنون كانون با هدف كشف و پرورش استعدادهاي كودكان و نوجوانان ايراني در مسير تعليم و تربيت اسلامي گام برمي‌دارد و فعاليت‌هاي خود را از طريق نزديك به 870 مركز فرهنگي، هنري ثابت، سيار شهري و روستايي و كتاب‌خانه پستي، همچنين نزديك به 200 مركز آموزشي كانون زبان ايران ارايه مي‌دهد. همچنين توليد محصولاتي مانند كتاب، فيلم، سرگرمي‌هاي سازنده و عروسك، نوار و موسيقي و ديگر اقلام فرهنگي نام و آوازه‌ كانون را نه تنها در ايران بلكه در بسياري از كشورهاي جهان پراكنده و بر اعتبار و جايگاه آن در ميان مخاطبان افزوده است.

به تناسب اين فعاليت‌ها - كه به صورت عمده در اختيار اقشار كم درآمد جامعه و كودكان روستايي قرار مي‌گيرد- روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون نيز با طراحي فعاليت‌ها و برنامه‌هايي در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با فعاليت‌هاي تخصصي، گامي بلند در راه اعتلاي نام كانون برمي‌دارد.

در همين زمينه بخش‌هاي اطلاع‌رساني و جمع‌آوري و پايش اخبار، سايت‌ها، پايگاه‌ها و خبرنامه‌هاي الكترونيكي اينترنتي، انتشارات و تبليغات، فعاليت‌هاي آموزشي، فعاليت‌هاي پژوهشي، و بخش‌هاي نقاشي، سينمايي، تئاتر، ادبيات و كتاب و تصويرگري و هفته‌هاي دوستي در بخش بين‌الملل و بايگاني كتاب‌هاي اهدايي از حوزه‌هايي است كه روابط عمومي ماموريت‌هاي خود را در اين حوزه‌ها تعريف كرده است.

 

در سال 1391 روابط عمومي كانون در چه زمينه‌هايي فعاليت داشته، آيا در اين زمينه برنامه‌ريزي خاصي صورت مي‌گيرد و فعاليت‌ها در قالب برنامه است يا خير يا مانند ساير روابط عمومي ها دچار روزمرگي است؟

البته روزمرگي از جمله آفت‌هايي است كه روابط‌عمومي‌ها را به‌شدت مورد تهديد قرار مي‌دهد و بيشتر اين واحدها در كشور متاسفانه از اين بيماري مهلك رنج مي‌برند.

در كانون با توجه به سابقه‌ فعاليت نزديك به 43 ساله روابط عمومي - كه تقريبا هم‌پاي سابقه‌ خود كانون است - و همين مساله روابط عمومي كانون را به عنوان يكي از پيشگامان اين عرصه در كشور مطرح مي‌كند، تلاش شده است تا دست‌كم در مواردي كه امكان برنامه‌ريزي از پيش وجود دارد از اين مهم غفلت نشود.

در اين ميان علاوه بر برنامه‌هاي درازمدتي كه پيش روي خود متصوريم برنامه‌هاي اين مديريت به صورت سالانه از قبل طراحي و تصويب مي‌شود و متناسب با آن، بودجه‌هاي آن نيز در اختيار اين مديريت قرار مي‌گيرد اما نكته‌ مهمي كه به آن اشاره كرديد به عنوان روزمرگي شايد بخشي از آن نشات گرفته از مشكلات برنامه‌ريزي در كشور ما باشد بدان معني كه بخشي از برنامه‌هاي سازماني و فعاليت‌ها و توليدات گاهي از پيش برنامه‌ريزي شده نيست به همين دليل روابط عمومي نمي‌تواند در اين زمينه و براي برنامه‌هاي خارج از فهرست كلي پيش‌بيني شده برنامه‌اي از پيش تعيين شده و مدون ارايه دهد.

در عين حال بخش عمده‌اي از فعاليت‌ها و جشنواره‌هاي كانون همه ساله يا هر دو سال يك بار برگزار مي‌شود و براي اين منظور از پيش، برنامه‌هايي توسط روابط عمومي طراحي و ماموريت‌ها كاملا تدوين و تصويب مي‌شود.

در سال 1391 اگر بخواهم به مهم‌ترين فعاليت‌هاي روابط عمومي اشاره كنم شايد آغاز انتشار مجدد خبرنامه كانون پس از وقفه‌اي كوتاه و گسترش فعاليت‌هاي انتشاراتي با منتشر كردن دو شماره خبرنامه و 3 شماره نشريه ويژه تخصصي داراي اهميت زيادي است نشريه‌هايي كه در هشتمين جشنواره انتشارات روابط عمومي رتبه برتر را به خود اختصاص دادند.

همچنين افزايش حجم اطلاع‌رساني درون سازماني و برون سازماني نسبت به سال‌هاي پيش، با توليد بيش از 1200 عنوان خبر و انتشار آن بر روي سايت مركزي كانون نيوز و 9 هزار عنوان خبر توليدي و منتشر شده بر روي سايت‌هاي استاني و تشكيل ستادهاي خبري براي پوشش رسانه‌اي جشنواره‌هاي استاني، منطقه‌اي و بين‌المللي شانزدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي، پوشش گسترده خبري هشتمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي تهران پانزدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان، هفتمين جشنواره عكس كودك و نوجوان، جشنواره روز جهاني كودك و يك هفته با كانون، جشنواره هفته پژوهش، برنامه‌هاي هفته كتاب و كتاب‌خواني، پوشش فعاليت‌هاي مراكز كانون در دهه فجر انقلاب اسلامي، پوشش خبري 4 گردهمايي سراسري معاونان، مشاوران و مديران كل كانون، پوشش گسترده  فعاليت‌هاي كارگروه كودك و نوجوان دهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) و هشت جشنواره زير مجموعه آن كه با مسووليت كانون برگزار مي‌شود، پوشش مجموعه فعاليت‌هاي مشترك كانون و موسسه كشافه المهدي(عج)كشور لبنان بر اساس تفاهم‌نامه‌ امضا شده بين دو طرف، همچنين پشتيباني رسانه‌اي از حضور مربيان و اعضاي اين مركز در ايران در قالب فعاليت‌هاي اردويي در عين حال حضور مديران و كارشناسان كانون در لبنان، پوشش گسترده خبري فعاليت‌هاي امداد فرهنگي كانون در مناطق زلزله‌زده آذربايجان شرقي و خراسان جنوبي و پوشش خبري ادامه اجراي طرح رمان نوجوان امروز از جمله مهم‌ترين فعاليت‌هاي روابط عمومي در سال 1391 بود.

در بخش بين‌الملل نيز حضور در نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي بين‌المللي كتاب وفيلم و برپايي هفته‌هاي دوستي وهفته هاي فرهنگي در كشورهاي مختلف جهان و ارسال آثار هنري و كتاب‌هاي كانون به جشنواره‌ها و رويدادهاي مهم بين‌المللي و از اين راه عقد قرارداد به منظور خريد و فروش حق نشر(كپي‌رايت) كتاب‌هاي كانون از اهميت زيادي برخوردار بوده و در اين زمينه موفقيت‌هاي بسياري در كارنامه‌ اعضاي كانون و هنرمندان و نويسندگان آن ثبت شد.

 

يكي از فعاليت‌هاي مهم روابط عمومي كانون انتشارات است در سال گذشته در اين زمينه چه فعاليت‌هايي صورت گرفته است؟

همان طور كه عنوان كردم خبرنامه باسابقه‌ كانون سال گذشته مدتي به دلايلي دچار وقفه در انتشار شد اما با حسن توجه مديرعامل و مسوولان كانون، انتشار آن از آذر سال 1391 بار ديگر از سر گرفته شد و دو شماره از آن در اختيار مخاطبان قرار گرفت.

اين مهم با بهره‌گيري از نيروهاي متخصص و حرفه‌اي در عرصه‌ روزنامه نگاري و با تغيير رويكردهاي اين نشريه تحقق پيدا كرد. در واقع خبرنامه كانون پيش از اين به صورت عمده بر ارايه‌ محتواي خبري تاكيد داشت اما اكنون آن‌گونه كه از آن انتظار مي‌رود جهت محتوايي آن به سمت ارايه‌ نشريه‌اي تحليلي خبري شيب گرفته است. اين تغيير رويكرد از آن رو انجام شد كه انتشار ديرهنگام و مشكلات فني در راه چاپ نشريه‌هاي داخلي باعث مي‌شود در عمل، رويكردهاي صرفا خبري از كارآيي لازم بهره‌مند نباشد و مخاطبان با توجه به دسترسي به امكانات نوين ارتباطي و سايت اينترنتي، از اطلاعات به‌روز سازمان در كوتاه‌ترين زمان با خبر شوند پس انتشار دوماه‌نامه و تكرار همان خبرها در خبرنامه به واقع نشريه را به كاغذ پاره‌اي بي ارزش - كه شايد تنها به درد بايگاني‌هاي سازمان بخورد - تبديل مي‌كند.

اين رويكرد البته با استقبال خوبي از سوي مخاطبان خبرنامه روبرو شد و وزن و اعتبار اين نشريه را بسيار بالا برد.

از سوي ديگر در سال گذشته سه عنوان نشريه تخصصي خبرنامه با عنوان‌هاي جشنواره قصه‌گويي، سالگرد انتشار رمان نوجوان امروز و هشتمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي منتشر شد.

كيفيت اين سه نشريه، گفت‌وگوها، پرونده‌هاي ويژه، گزارش‌ها و يادداشت‌هاي تخصصي چهره‌هاي شاخص عرصه‌هاي ادبيات كودك و نوجوان، سينما و قصه و قصه‌گويي به اعتبار و وزن علمي و تخصصي اين سه نشريه افزوده بود.

در كنار اين، انتشار يك تقويم دو زبانه در بخش بين‌الملل و مجموعه بريده جرايد كانون با استفاده از نرم‌افزار پايش اخبار در رسانه‌ها از ديگر فعاليت‌هايي است كه در حوزه‌ انتشارات صورت گرفته است.

 

آيا كسب اين افتخارات در حوزه انتشارات با آموزش كاركنان روابط عمومي ارتباطي دارد و در اين زمينه چه اقدام‌هايي صورت گرفته است؟

كارشناسان و كاركنان روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون در ستاد مركزي و ادارات كل استاني همه ساله در دو پودمان آموزشي و گردهم‌آيي سراسري به صورت رسمي شركت مي‌كنند و از كلاس‌هاي آموزشي آن بهره‌مند مي‌شوند.

بي‌ترديد بخشي از موفقيت‌هاي نيروي انساني متخصص در هر سازماني از آموزش‌هاي مناسب و علمي تاثير مي‌پذيرد اما با توجه به سرعت و شتاب تحولات علمي در عرصه‌ روابط عمومي در جهان امروز هيچ شكي نيست كه بايد نگاه جديدي را در حوزه‌ آموزش روابط عمومي در پيش گرفت. متاسفانه ساعت‌هاي اندك در نظر گرفته شده براي آموزش كاركنان اين مديريت، سرفصل‌هاي نه چندان كاربردي و مشكلات بودجه‌اي باعث مي‌شود تا دوره‌هاي آموزشي از آن كيفيت، كارآيي و تاثيرگذاري مورد نظر برخوردار نباشد.

در عين حال خارج از اين فضاي رسمي، به عنوان مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون از هرگونه ارتقاي سطح علمي كاركنان و كارشناسان و حضور آن‌ها در دوره‌هاي آموزشي و گردهم‌آيي‌ها و كنفرانس‌هاي علمي اين حوزه پشتيباني و حمايت كرده‌ام و معتقدم كه اين دوره‌ها و آموزش‌ها سرمايه‌گذاري بزرگي براي آينده اين مديريت كليدي و راهبردي سازمان به حساب مي‌آيد و نتايج پرباري را در افزايش بهره‌وري و كارآمدي آتي نيروهاي انساني در پي خواهد داشت.

 

در زمينه توليدات كانون پرورش فكري، اثرسنجي صورت مي‌گيرد و اگر صورت مي‌گيرد تاثيرگذاري آن به چه صورت است ضمنا روابط عمومي در شناسايي، عرضه و تقاضاي اين توليدات تا چه اندازه سهم داشته است؟

در اين زمينه بايد اعتراف كنم كه چنين امر مهمي متاسفانه در كانون كمي مغفول مانده است در اين ميان قصد ندارم به دنبال مقصر بگردم و تمامي تقصيرها را بر گردن فرد يا مجموعه‌ ديگري بيندازم بلكه بايد عنوان كنم كه در سال‌هاي اخير يك مشكل ساختاري بخش آموزش و پژوهش كانون، خوشبختانه رفع شده است و با ادغام اين دو بخش در يكديگر و تاكيد مديرعامل بر اين موضوع كه مديريت پژوهش كانون بايد به تمامي سازمان به ويژه مراكز فرهنگي، هنري و حتي معاونت توليد نيز خدمات علمي خود را ارايه دهد  اين مديريت جان تازه‌اي گرفته است و امكان سنجي و نيازسنجي پژوهشي در اين حوزه در اولويت‌ فعاليت‌هاي پژوهشي قرار گرفته است.

اين مديريت همچنين در سال‌هاي اخير از پايان‌نامه‌هاي تحصيلي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري نيز حمايت كرده است و در اين زمينه مي‌توان به چند عنوان پايان‌نامه اشاره كرد كه با هدف بررسي اثر سنجي و كيفيت توليدات كانون ارايه شده است.

اين توضيح را به اين دليل عنوان كردم كه انجام اين پژوهش‌ها در كانون به صورت عمده در چهارچوب فعاليت‌هاي مديريت آموزش و پژوهش تعريف شده و مديريت روابط عمومي از نتايج آن بهره‌مند مي‌شود.

از سوي ديگر راه‌كارهاي ديگري نيز در سازمان - البته براي سنجش ميزان استقبال مخاطبان از توليدات كانون - وجود دارد كه از آن جمله مي‌توانم از نرم‌افزار جامع كتاب‌داري كانون كه ميزان استقبال اعضا از فعاليت‌ها و توليدات را ثبت مي‌كند و نرم افزار بخش فروش و بازرگاني - براي اطلاع از ميزان فروش همچنين نياز بازار به تجديد توليد محصولات - نام ببرم.

در عين حال بايد به اين مساله هم اشاره كنم كه فعاليت‌هاي پژوهشي در روابط عمومي در سال‌هاي گذشته چندان مورد توجه نبوده است اما در ماه‌هاي اخير به اين عرصه نيز ورود پيدا كرده‌‌ايم تا با استفاده از نيروهاي متخصص و پژوهش‌گر روابط عمومي در ستاد و استان‌ها چنين فعاليت با اهميتي را نيز به مجموعه فعاليت‌هاي خود اضافه كنيم.

در مجموع بررسي ميزان استقبال و اثر گذاري فعاليت‌ها و توليدات كانون از جمله راهبردهاي تعريف شده‌اي است كه در مسير پيش روي به آن توجه جدي خواهيم داشت نام كانون بسيار پرآوازه است اما غفلت از كيفيت بخشي نيز مي‌تواند به اين اعتبار لطمه‌هاي جبران ناپذيري وارد كند.

روابط عمومي در اين زمينه نبض تپنده‌اي است كه با دقت، پژوهش و تحليل‌هاي علمي خود، پيشنهادهاي مناسبي را براي تحقق اين امر در اختيار مديران ارشد سازمان  قرار خواهد داد و تلاش مي‌كند تصويري دقيق و شفاف از جايگاه كانون، اثرگذاري و استقبال مخاطبان از آن را در معرض ديد تصميم‌گيران ارشد كانون قرار دهد.

 

با در نظر گرفتن رتبه ممتاز كه روابط عمومي كانون پرورش فكري در هشتمين دوره جشنواره ملي انتشارات به‌دست آورده بفرماييد چه عواملي باعث به دست آوردن اين افتخارات شده است؟

روند كسب موفقيت‌هاي ملي توسط روابط عمومي كانون از سال‌ها پيش آغاز شده است و اين مديريت همواره در اين سال‌ها در بيشتر جشنواره‌هاي تخصصي در حوزه روابط عمومي موفقيت‌هاي زيادي را به دست آورده است.

در همين جشنواره انتشارات در سال‌هاي گذشته نيز در رشته خبر، گفت‌و‌گو، نشريه‌هاي مناسبتي و ... چندين عنوان اول تا سوم از آن روابط عمومي كانون شده است.

اين مهم بي‌ترديد حاصل تلاش كارشناسان و نيروهاي متخصصي است كه در اين سال‌ها در مسير رشد و بالندگي قرار گرفته‌اند و مديريت روابط عمومي و امور بين‌الملل نيز فضايي را براي ظهور و بروز اين توانايي‌ها فراهم آورده است.

اوج اين موفقيت‌ها امسال در هشتمين دوره جشنواره به دست آمد و كانون موفق شد عنوان برتر را به خود اختصاص دهد در اين زمينه بايد از همه‌ كارشناسان و همكاران دست‌اندركار چاپ خبرنامه و انتشار نشريه الكترونيك پلاك 44 و همكاران و كارشناسان روابط عمومي كانون سراسر كشور صميمانه قدرداني كنم.

در همين زمينه اين توضيح نيز لازم است كه وقتي نشريه‌اي به سمت كيفيت بخشي و رسيدن به استانداردها و معيارهاي تخصصي در حوزه روزنامه‌نگاري حركت كند مخاطبان آگاه، به خوبي اين تغيير را حس مي‌كنند.

 در ماه‌هاي اخير نوع استقبال كاركنان كانون از اين تغيير رويكرد خبرنامه قابل توجه بوده است و اين نشان مي‌دهد كه نگاه تخصصي و روي آوردن به نيازهاي واقعي مخاطبان مي‌تواند عامل مهمي براي موفقيت‌هاي آتي باشد.

 

با توجه به فعاليت‌هاي سال گذشته در زمينه گزارش و خبر چه فاكتورهايي مدنظر بوده كه در ارزيابي اين جشنواره حايز رتبه گرديديد؟

خوشبختانه نوع فعاليت‌هاي فرهنگي‌هنري، ماموريت‌ها، مخاطبان كودك و نوجوان و اهميت گسترش امكانات فرهنگي براي اين قشر تاثيرگذار، از لطافت و جذابيت‌هايي برخوردار است كه اصولا فعاليت‌هاي رسانه‌اي را واجد ويژگي‌هايي مي‌كند كه مخاطبان به صورت عمده به آن علاقه‌مند اند و از آن استقبال مي‌كنند.

به بياني روشن اگر ماموريت‌هاي «سازمان»اي مانند كانون را با نهادهايي ديگر كه در حوزه‌هاي مختلف فعاليت مي‌كنند مقايسه كنيد، خواهيد ديد علي‌رغم همه‌ احترام و اهميتي كه براي آنان قايل‌ام اما خانواده‌ها از اين كه نهادي بتواند امكان رشد و پرورش استعدادهاي فرزندان آن‌ها را در جاي جاي ميهن فراهم كند، استقبال مي‌كنند.

به اعتقاد من بخشي از اين موفقيت‌ها  و جذابيت‌‌ها را بايد مديون نوع ماموريت‌ها، مخاطبان و از همه مهم‌تر جايگاه و اعتباري كه كانون طي نزديك به 50 سال گذشته در جامعه‌ ايران به دست آورده است، باشيم.

همين دلايل باعث مي‌شود تا در صورتي كه يك مجموعه روابط عمومي از اين ظرفيت‌ها و قابليت‌ها برخوردار باشد و در كنار آن با تكيه بر توانايي نيروهاي متخصص در عرصه‌ رسانه و سرمايه‌گذاري مناسب در اين حوزه بتواند اين ظرفيت‌ها را شناسايي و از آن استفاده كند، بي‌ترديد به موفقيت دست پيدا كند.

سوال شما در واقع ناظر به ديدگاه‌هاي هيات داوران جشنواره است، ديدگاه‌هايي كه ممكن است ما به عنوان شركت كننده در اين جشنواره دست‌كم با جزييات آن آشنا نباشيم اما به نظر من توجه به همان ديدگاه‌هاي عنوان شده هيات داوران، در بيانيه‌ منتشر شده جشنواره، نشان‌دهنده اين است كه به استانداردهاي حرفه‌اي روزنامه‌‌نگاري توجه ويژه‌اي نشان داده‌اند و اين معيارها براي آنان واجد اهميت بوده است.

 

روابط عمومي كانون تا چه اندازه از نظرات داوران در زمينه نقاط ضعف و قوت آثار بهره‌برداري مي‌كند و اگر چنين است چه آثاري به دنبال داشته است؟

بي‌ترديد ديدگاه‌هاي داوران- همان گونه كه عنوان شد- راه‌گشاست اما بايد به اين نكته توجه كرد كه جشنواره‌هاي تخصصي با نگاهي كاملا حرفه‌اي آثار را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند (كه البته انتظاري غير از اين هم از گروه داوري نمي‌رود) در حالي كه به نظر من بايد ديدگاه‌هاي داوران كمي ريزتر و جزيي‌تر در اختيار شركت كنندگان اعم از برگزيدگان و غير برگزيدگان) قرار بگيرد تا همگان متوجه ضعف و قوت‌هاي خود بشوند.

اين نكته را نيز نبايد از نظر دور بداريم كه به هر حال تمامي روابط عمومي‌ها در كشور ما متاسفانه كمابيش از مشكلات و ضعف‌ها و كمبودهاي ‌مشتركي رنج مي‌برند. به اعتقاد من بخشي از اين نقاط ضعف و قوت نشات گرفته از جايگاهي است كه در ايران براي روابط عمومي در نظر گرفته شده و ارزيابي‌هاي ما زماني با دقت همراه مي‌شود كه به اين كاستي‌ها نيز توجه كنيم اگر چه بخش عمده‌اي از ضعف‌ها و مشكلات تكنيكي بدون ترديد به كمبود نيروهاي متخصص و حرفه‌اي در اين عرصه باز مي‌گردد.

 

برنامه‌هاي روابط عمومي در سال 92 حول چه محورهايي است؟

در سال گذشته يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي كه در روابط عمومي كانون تحقق پيدا كرد ارايه‌ پيش نويسي براي تدوين راهبردهاي روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون بود كه در سال 92 تمامي فعاليت‌هاي اين مديريت به نوعي بر محور همان راهبردها طراحي و اجرا خواهد شد.

در اين راهبردها توجه به گسترش و ساخت مراكز جديد كانون در سراسر كشور به ويژه گسترش امكانات آن براي مناطق محروم از اهميت زيادي برخوردار است و روابط عمومي در اين زمينه نقش مهمي را با توجه به در اختيار داشتن امكانات رسانه‌اي خود بر عهده دارد.

علاوه بر اين در كنار ادامه انتشار خبرنامه و ويژه‌نامه‌هاي آن و همكاري در برگزاري جشنواره‌هايي كه در بالا از آن‌ها نام برده شد، نقش برجسته‌اي نيز براي  روابط عمومي در برگزاري روز ملي ادبيات كودك و نوجوان و هفته ملي كودك و نوجوان، جشنواره‌هاي كتاب و مطبوعات كودك و پانزدهمين جشنواره نمايش عروسكي و بازار تئاتر كودك و نوجوان تعريف شده است.

  توسعه فعاليت‌هاي رسانه‌اي‌ كانون با استفاده از فن‌آوري‌هاي روز براي گسترش ارتباطات و پاسخ‌گويي به مخاطبان نيز از جمله برنامه‌هاي دراز مدتي است كه در روابط عمومي كانون بر آن تاكيد مي‌شود.

برخي از برنامه‌هاي پيش بيني شده به صورت عمده از سال 1393 - در صورت موافقت مسوولان كانون و تخصيص بودجه‌هاي لازم - كليد خواهد خورد و به همين دليل سال 1392 براي اين مديريت سالي با اهميت تلقي مي‌شود تا زمينه‌هاي لازم در اين سال براي رسيدن به آن دورنما فراهم شود.

از جمله‌ اين طرح‌ها بايد به راه‌اندازي پرتال جامع كانون، ايجاد خبرگزاري كودك، راه‌اندازي شبكه راديو و تلويزيون خصوصي كودك و نوجوان، تهيه و چاپ روزنامه كودك و نوجوان، انتشار ماه‌نامه‌ اطلاع‌رساني و تحليلي، بهره ‌برداري رسمي از سيستم پايش اخبار و توسعه آن، گسترش شبكه پيامكي، افزايش مسابقه‌هاي اينترنتي، توسعه‌ي فعاليت‌هاي تبليغاتي و توجه به جذب نيروي متخصص، سامان‌دهي و بازتعريف نقش درون سازماني و گسترش همكاري‌هاي برون سازماني از طريق رايزني و امضاي تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و مؤسسات ملي و بين‌المللي فعال در امور كودكان، توسعه سايت امور بين‌الملل، گسترش ارتباط با ناشران خارجي  و حضور فعال در نمايشگاه‌ها و عرصه‌هاي بين‌المللي، راه‌اندازي بانك اطلاعات و توسعه فعاليت‌هاي انتشاراتي امور بين‌الملل اشاره كرد.

همچنين سايت خبري كانون نيز به زودي به نرم افزار جديد تحريريه خبر مجهز خواهد شد و تصوير گرافيكي (تمپليت) آن نيز در ماه‌هاي آينده تغيير خواهد كرد تا بتواند با كارآمدي بهتري امكانات بيشتري را در اختيار كاربران سايت قرار دهد.

در كنار اين بايد به تصويب سازمان‌نما(چارت) جديد كانون در معاونت برنامه‌ريزي و توسعه نيروي انساني رياست جمهوري نيز اشاره كنم كه در آن مديريت روابط عمومي به اداره كل روابط عمومي و حوزه رياست ارتقاي جايگاه پيدا كرده است اين تغيير باعث مي‌شود تا نيروهاي متخصص افزون‌تري جذب روابط عمومي شوند و جايگاه كارشناسان ستاد و استاني روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون نيز ارتقا پيدا كند.

 

ارزيابي كلي شما از هشتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي چيست؟

جشنواره انتشارات روابط عمومي توسط انجمن متخصصان روابط عمومي ايران برگزار مي‌شود انجمني كه از جايگاه و اعتبار علمي مناسبي در ميان انجمن‌هاي تخصصي اين حوزه برخوردار است.

تجربه برگزاري اين جشنواره و ديگر جشنواره‌هايي كه اين انجمن، دست‌اندركار برگزاري آن است نشان داده كه نگاهي كاملا تخصصي و علمي محور اصلي برنامه‌ريزي‌هاي اين رويدادها قرار گرفته است.

خوشبختانه جشنواره انتشارات نيز روز به روز در مسير پيشرفت گام برمي‌دارد و از كيفيت بهتري برخوردار مي‌شود جا دارد از سيد شهاب سيد محسني رييس انجمن و مهدي باقريان دبير جشنواره، گروه‌هاي داوري و ديگر دست‌اندركاران جشنواره به دليل اين تلاش ارزشمند صميمانه قدرداني كنم.

 

آيا پيشنهاد خاصي براي انجمن متخصصان روابط عمومي براي بهتر برگزار شدن جشنواره سال آينده داريد؟

جشنواره انتشارات روابط عمومي در كنار همه‌ ‌نقاط مثبت خود به نظر مي‌رسد بايد به تقويت برخي از ويژگي‌هاي خوب جشنواره توجه ويژه‌اي داشته باشد.

نخست اين كه در سال‌هاي اخير به استناد آمار ارايه شده تعداد آثار ارسالي از رشد چشمگير برخوردار بوده اما حضور بيشتر سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و خصوصي در اين جشنواره در سطوح ملي و استاني مي‌تواند بر وزن و اعتبار جشنواره بيفزايد و رقابت‌ها را جدي‌تر و فشرده‌تر كند.

بعد از آن، برگزاري و افزايش تعداد كارگاه‌هاي تخصصي مرتبط با محورهاي اصلي جشنواره و موضوع‌هاي مبتلا به روابط عمومي در عرصه‌ انتشارات، مي‌تواند اعتبار علمي جشنواره را بالا برده و شركت‌كنندگان را با نقاط ضعف و قوت فعاليت‌هاي انتشاراتي خود آشنا سازد.

پس از آن نيز انتشار بيانيه‌هايي كه تكميل كننده بيانيه‌ نهايي داوران باشد و در آن به صورتي جزيي به نقاط ضعف و قوت آثار، حتي ويژگي‌هاي مورد توجه داوران در آثار برگزيده، اشاره شود. در حال حاضر برگزيدگان و كساني كه در جشنواره موفق نشده‌اند از اين نكات مطلع نيستند.

همچنين تقويت سايت جشنواره و اطلاع رساني كامل‌تر به ويژه اطلاع رساني به روز از مراسم پاياني و قرار دادن گزارش تصويري و ارايه‌ نمونه‌اي آثار برگزيده در سايت (در اسرع وقت) از نكاتي است كه دست‌اندركاران برگزاري اين رويداد مي‌توانند مورد توجه قرار دهند.