درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 22 اردیبهشت 1403 - 02:23   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گزارش‌گری بومی
  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای
  روابط‌عمومی و صداقت
  چرا بحث با کسی که به دلایل اعتقادی ندارد، بی‌نتیجه است؟
  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد
  روابط‌عمومی داده
  ریاکاری را با نبوغ اشتباه نگیرید
  مرگ عکاسی استوک؟
  اسرائیل الجزیره را ممنوع می‌کند، آمریکا تیک‌تاک را. ما می‌دانیم چرا
  چت‌بات قدرتمند هوش مصنوعی جدید به طور مرموزی در نیمه شب بازگشته است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 3193صفحه نخست » گفتگوجمعه، 27 اردیبهشت 1392 - 00:15
دکتر لاریجانی و روابط عمومی
نقش روابط عمومی تنها خدمت رسانی است، یعنی برای روابط عمومی فرقی نمی کند که چه دولتی و چه مجلسی باشد. روابط عمومی باید تسهیل کننده ارتباط آنها باشد
  

مدیر کل روابط عمومی دوره هشتم مجلس با اشاره به اقدامات مجلس جهت تسهیل کار خبرنگاران گفت:چه در زمان من و چه در حال حاضر ملاک پذیرش خبرنگار، معرفی از طرف یک مرکز خبری معتبر است.روابط عمومی‌تسهیل‌کننده ارتباط بین‌دولت‌و‌مجلس
روز ارتباطات و روابط عمومی بهانه ای شد تا برای آگاهی و استفاده از تجربیات مدیران سابق اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس به سراغ غلامرضا رسولی زاده مدیر کل بخشی از دوره هشتم مجلس برویم که مشروح این گفت‌و گو به شرح زیر است:


شما از اوایل مجلس هشتم به عنوان مدیر کل روابط عمومی مجلس انتخاب شدید. نحوه ورودتان به مجلس در وهله اول و نحوه انتخابتان به عنوان مدیرکل به چه صورت بود؟
سال ۷۲ بر اساس احساس تکلیفی که برای خدمت به جامعه داشتم به مجلس شورای اسلامی آمدم و در ابتدای دوره هشتم نیز عهده دار مسئولیت اداره روابط عمومی مجلس شدم.

سال ۷۲ با چه سمتی وارد مجلس شدید؟
به عنوان کارشناس حقوقی کمیسیون اصل نود.

تا مجلس هشتم در این سمت بودید؟
بله‌

چه اتفاقی افتاد که وارد روابط عمومی شدید؟
۴ سال کارشناس حقوقی کمیسیون اصل نود بودم. حدود ۷-۸ سال نیز به عنوان کارشناس مسئول امور بین الملل فعالیت کردم. انتخابم به عنوان مدیریت روابط عمومی، تشخیص مسئولان آن زمان مجلس بود و خودم در انتخاب این جایگاه دخالتی نداشتم.

از طرف چه کسی انتخاب شدید؟
در این نوع انتخاب ها رئیس محترم مجلس .اعضای هیأت رئیسه و رییس سازمان موثرند.

آقای لاریجانی نسبت به شما شناخت داشت؟
بله
لاریجانی در دانشگاه استاد من بود

شناخت ایشان نسبت به شما از چه زمانی بود؟
از زمان دانشجویی.

هم دانشگاهی بودید؟
خیر.برادر ایشان یعنی دکتر محمد جواد لاریجانی استاد من بودند.

بنابراین چه تاریخی وارد روابط عمومی شدید؟
۱۱مهر سال۸۷ به عنوان رئیس اداره روابط عمومی، ۳دی همان سال وبا حفظ سمت به عنوان رئیس اداره اخبار و ۱۵دی ۸۷ به عنوان مدیرکل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس انتخاب شدم.
توقع دکتر لاریجانی از روابط عمومی توقع خدمت رسانی حداکثری است


وقتی به عنوان مدیر کل امور فرهنگی انتخاب شدید، مجلس جدید تشکیل و رئیس مجلس نیز تغییر کرده بود و احتمالاً رویکردها و سیاست های آقای حداد و لاریجانی با هم متفاوت بود. چه توقعاتی را از شما داشتند و چه رویکردی را باید پیش می گرفتید؟
توقع رؤسای هر دو دوره مجلس بویژه دکتر لاریجانی از روابط عمومی، تنها دقت در کار و خدمت رسانی حداکثری به درون و بیرون سازمان، نمایندگان و کارکنان و مراجعین بود و باید گفت که انتظار خاصی از من نداشتند.

خدمت رسانی ممکن است از منظر هر کسی متفاوت تعریف و مصادیق گوناگونی را شامل شود. خدمت رسانی که از شما توقع داشتند در چه مواردی بود؟
مجلس شورای اسلامی از جهتی مظلوم است، زیرا خدمات ارائه شده از مجلس و نقش و تاثیر آن در تاریخ سیاسی –اجتماعی ایران، خیلی مشخص نیست و در پرده ای ازابهام قرار دارد، و آن طور که باید حق مطلب در خصوص مجلس ادا نشده است، بنابراین وظیفه روابط عمومی بسیارسنگین و مهم است.منظور از خدمت رسانی، داشتن نقش اطلاع رسانی و انگیزشی است، به این معنا که علاوه بر ایجاد ارتباط بهتر، راحت تر و سهل تر بین مقامات مجلس و بدنه مجلس، ارتباط مناسبی نیز بین مجلس و خارج از مجلس ایجاد شود، بنابراین فهم من از خدمت رسانی تسهیل این روابط بود.
برای مثال در بخش های مختلف اداره کل امور فرهنگی وروابط عمومی کارهای متنوعی انجام می دادیم مثلا اداره اخبار، اخبار را دسته بندی شده به اطلاع رؤسای کمیسیون‌ها و افراد هدف ارائه می داد.ایجاد ارتباط با فیبر نوری، ارتباط با صدا و سیما، ارتباط مناسب با خبرنگاران و تسهیل رفت و آمد آنان . تهیه آیین نامه های مربوط به خانه ملت .
حضور فعال در نمایشگاه‌ها و ایجاد ارتباط بهتر با سایت ها و جراید به نوعی عمده فعالیت ما درآن دوره بود.در واقع روابط عمومی دو بخش است. یکی بخش بین المللی که بر عهده بین الملل و تشریفات مجلس است و دیگری بخش داخلی که بر عهده روابط عمومی مجلس است، البته بخش داخلی می تواندبسیار گسترده تر عمل کند.
روابط عمومی تسهیل کننده ارتباط دولت و مجلس است


فرمودید که یکی از وظایف روابط عمومی تسهیل ارتباط مجلس با نهادها و ارگان ها است. روابط عمومی در ارتباط بین دولت و مجلس چه نقشی ایفا می کند با توجه به اینکه در مجلس هفتم شاهد ارتباط بسیار خوبی بین دولت و مجلس بودیم و در مجلس هشتم این ارتباط خوب به تنش تبدیل شد. وظیفه و عملکرد شما در این دو دوره به چه صورت بود؟
استفاده از لفظ تنش شاید لفظ خیلی دقیق و درستی نباشد. به طور طبیعی همیشه اختلاف نظرهایی بین قوا وبدلیل تفکیک قوا وجود داشته، هست و خواهد بود؛ اما نقش روابط عمومی تنها خدمت رسانی است، یعنی برای روابط عمومی فرقی نمی کند که چه دولتی و چه مجلسی باشد. روابط عمومی باید تسهیل کننده ارتباط آنها باشد، برای مثال روابط عمومی مجری برنامه های داخلی مجلس ازجمله مراسم تحلیف، رأی اعتماد، مراسم اختتامیه و افتتاحیه و....است، بنابراین برای اداره کل فرهنگی وروابط عمومی فرقی نمی کند که چه دولتی باشد. مهم این است که در نظام جمهوری اسلامی ایران این مراسم باید به بهترین شکل و با کمترین ریسک انجام شود.
اطلاع رسانی و ایجاد انگیزش، دو هدف مهم هر روابط عمومی است


از این بابت عرض کردم که همانطور که فرمودید که روابط عمومی نقش تسهیل کننده ارتباطات را بر عهده دارد. ممکن است یک مسأله و مشکل را بین دولت و مجلس مشاهده کند. شاید یکی از وظایف روابط عمومی ورود به این مسأله برای ایجاد یک پیوند دوباره باشد. آیا این رایزنی ها و ارتباط گیری ها در زمان مدیریت شما صورت می گرفت ؟
اطلاع رسانی و ایجاد انگیزش، دو هدف مهم هر روابط عمومی است. ممکن است در اختلاف نظرهای موجود بین دولت و مجلس، اطلاع رسانی‌های اشتباهی صورت گرفته باشد، در این شرایط نقش روابط عمومی تلاش برای کاهش تنش ها از طریق اطلاع رسانی دقیق است که به تعبیر شما موجب کاهش و برطرف شدن سوءتفاهم‌های موجود می شود. بنابراین می توان گفت بله، این اقدامات در حیطه روابط عمومی مجلس بوده و هست.

با توجه به سابقه آشنایی شما با آقای لاریجانی طبیعتاً‌ ارتباط خوبی با یکدیگر داشتید. اتفاق افتاده بود که در مسائل مختلف به وی مشاوره دهید؟
بله، مواردی پیش آمده بود.

این موارد در چه شرایطی پیش آمده بود ؟
دکتر لاریجانی اجازه می دادند با ابتکارات خود، اقدامات لازم در زمینه کاری را انجام دهیم، به همین خاطر در اجرای برخی از مراسم و اقدامات نیازمند به تبلیغات و اطلاع رسانی و حضور بیشتر در مجلس بود که دست روابط عمومی باز گذاشته شده بود.شاید بتوان گفت اولین بار در زمان مدیریت من، مجلس در نمایشگاه مطبوعات شرکت کرد یا برای مثال بحث نشریات استانی و تهیه پروتکل همکاری با صدا و سیما از اقداماتی بود که پس از پیشنهاد به رییس محترم مجلس اصلاح، تأیید و سپس توسط روابط عمومی اجرا ‌شد.

تفاوت نگاه به روابط عمومی در دو دوره هفتم و هشتم به چه صورت بود؟ با کدام یک از این دو رئیس می شد راحت تر ارتباط برقرار کرد؟
سؤال سختی است. من هیچ مشکلی در دو دوره نداشتم، تنها کافی بود که روابط عمومی پیشنهاد دهد تا رؤسای دو دوره راهنمایی‌های لازم را داشته باشند. در صورت نیاز هم دسترسی به آقایان وجود داشت والان هم دارد.

تلاش روابط عمومی مجلس در دوران انتخابات ۸۸ جلوگیری از بروز هرگونه اتفاق ناخوشایند بود
در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و پس از برگزاری آن، مدیرکل امور فرهنگی مجلس بودید. شرایط آن روز مجلس به چه صورت بود؟
به طور طبیعی در مسیر انقلاب اسلامی پستی و بلندهایی وجود دارد،. همه قضایای گذشته خیر و تجاربی برای نسل های بعد بوده است، در آن دوران من تقریباً مسأله مهمی نداشتم. سعی می کردیم وظایف خود را با دقت کامل انجام داده و پیگیری کنیم، هدفمان این بود که با نشان دادن نظم و انسجام و برنامه ریزی دقیق ، از بروز هرگونه اتفاق ناخوشایندی جلوگیری کنیم وحرمت افراد مختلف با سلایق مختلف راحفظ کنیم. اعتماد هم حاکم بود.
سال ۸۸ خبرنگاران پارلمانی حرمت خود و مجلس را حفظ می کردند

طبیعتاً در مجلس خبرنگاران با سلیقه های مختلف سیاسی حضور دارند در آن ایام که شاید بتوان گفت ایام اختلاف برانگیزی بود. چطور توانستید که جو حاکم بین خبرنگاران پارلمانی را که بیشتر زمان خود را در مجلس می گذرانند مدیریت کنید؟
خوشبختانه مردم ایران که بخشی از آن نیز خبرنگاران هستند به بلوغ سیاسی – عقیدتی خوبی رسیده‌اند. در آن زمان هم خبرنگاران حرمت خود و مجلس را حفظ می کردند و به شکر خدا در آن ایام مشکل خاصی نداشتیم.در بین خبرنگاران از هر گرایش سیاسی وحتی مذهبی وجود داشت.همه در کنار هم وبا همدلی کار می کردیم.البته کنجکاوی و پرسش کار خبرنگار است .نمایندگان هم در مواردی که سوال را جهت دار میدیدند با سعه صدر برخورد می کردند. به جز در یک یا دو مورد که به تدبیر هیأت رئیسه مجلس، مشکلات مربوط به خبرنگاری که از حیطه کاری وقانونی خود فراتر رفته بود، برطرف شد، مشکل خاصی نداشتیم.
مجلس محل تضارب آراست
خبرنگاران عموما افراد تحصیل کرده و سالمی هستند و وظایف خود را بر اساس اعتقادات خود انجام می‌دهند. ممکن است خبرنگاری با گرایش سیاسی خاص، سوالی داشته باشد، که امری طبیعی است.
مجلس محل تضارب آراست، بنابراین یک خبرنگار آزاد است که سؤالات خود را بپرسد و یک نماینده هم در جواب دادن یا ندادن مختار است، بنابراین هیچ مشکلی پیش نمی آمد و تا الان نیز مشکلی پیش نیامده است.
از دوره هفتم به بعد سعی در تسهیل کار خبرنگاران داشتیم

ارتباط بین خبرنگاران را در مجلس هشتم چطور ارزیابی می کنید با توجه به اینکه در مجلس ششم شاهد ارتباطی دوستانه بین خبرنگاران پارلمانی با عقاید سیاسی متفاوت بودیم و این فضا در دوره هفتم و هشتم کمرنگ تر می شود. نظر شما نسبت به این موضوع چیست؟ آیا این مسأله را می پذیرید؟
من این امر را کم لطفی از طرف شما می دانم .من بعد از اداره کل امور فرهنگی به اداره کل تشریفات رفتم. به فراخور هر سفر، تعدادی از خبرنگاران همراه می شدند. ارتباطات آنها با من بسیار خوب و سالم وحتی بیشتر براساس رفاقت سابق بود.شاید فاصله ای که می گویید تحت تأثیر مسائل روز باشد، گرفتاریهای‌کاری، فاصله‌ها، ترافیک، مسائل و وظایفی که بر عهده افراد به لحاظ اجتماعی وخانوادگی هست همگی باعث کاهش ارتباط فرد با اطرافیان خود ‌شود. اما تاثیر جو سیاسی بر ارتباطات افراد را کم تر از اینها می دانم.
در هر صورت خبرنگاران مدت زیادی را در پارلمان و در کنار هم صرف می کنند و منظور ما کم شدن تعامل آنها حتی در خود پارلمان است.فکر می کنم در حال حاضر این ارتباطات بیشتر شده زیرا از دوره هفتم به بعد سعی در تسهیل کار خبرنگاران داشتیم.برای مثال دوره هفتم تعدادی موبایل و حتی سیم کارت در اختیار خبرنگاران قرار دادیم. حتی برای آنان یک اتاق فاکس در کوریدور پارلمان در نظر گرفتیم. تعبیه یک سایت اینترنتی رایانه ای در مجلس، اقدامی جهت ارسال راحت تر اخبار بود.بنابراین نه تنها محدودیتی نداشتند بلکه با در نظر گرفتن فضا هایی برای انجام امور حرفه ای خود به آنها فرصت تبادل نظر با یکدیگر را دادیم.
ملاک پذیرش خبرنگار، معرفی از طرف یک مرکز خبری معتبر است
همه این اقدامات جهت تسهیل کار خبرنگاران و تعامل مناسب آنها با یکدیگر بود تا بتوانند به راحتی و با آرامش به وظایف خود بپردازند. بنابراین فکر کنم اشتباه قضاوت می کنید.البته رقابت در همه جا اجتناب ناپذیر است.این قضاوت تنها از طرف من نیست. من به عنوان خبرنگار تحلیل هایی از اطلاعات دریافت شده از خبرنگاران و مسئولان را به شما انتقال و پاسخ شما را به آنها منتقل می کنم.داخل مجلس هیچ دلیلی برای کاهش ارتباطات آنها متصور نیست.

در دوران مسئولیت شما نحوه توجه و سرویس دهی و هماهنگی با خبرنگاران به چه صورت بود. یعنی یک خبرگزاری و خبرنگار باید چه خصوصیتی داشته باشد تا بتواند مورد توجه مجلس قرار گیرد؟
چه در زمان من و چه در حال حاضر ملاک پذیرش خبرنگار، معرفی از طرف یک مرکز خبری معتبر است و مجلس موظف است تا جایی که می تواند وی را همراهی و تسهیلات لازم را برایش در نظر بگیرد.بنابراین هیچ فرقی بین خبرگزاری ها قایل نمی شوید.قطعاً تفاوتی قایل نمی شدیم.

خبرگزاری خانه ملت در مجلس پنجم پایه گذاری و در دو دوره گذشته فعالیتش بیشتر و پررنگ تر شده است، اقدامات صورت گرفته توسط این رسانه خبری را چطور ارزیابی می کنید؟
خانه ملت به دلیل نیاز مجلس به یک بازوی اطلاع رسانی قوی، به ابتکاراستادم دکتر محمدجواد لاریجانی پایه گذاری شد که البته کاربسیار اندیشمندانه و درستی بود.این خبرگزاری با همت همکارانم راه پیشرفت وتطور را تا به اینجا طی کرده است.
خبرگزاری خانه ملت، سخنگوی قوه مقننه است

چه وظیفه ای برای این رسانه تعریف شد؟
نیاز بود علاوه بر ارتباطات بین مجلس و رسانه ها، قوه مقننه سخنگویی رسمی داشته باشد تا اخبار را در اسرع وقتو کامل و بدون هیچگونه واسطه ای از منبع خبر، تولید و ارائه دهد. بنابراین فکر می کنم خانه ملت، نقش و جایگاه بی بدیلی پیدا کرده.خانه ملت در ابتدا به تعدادی کارمند مجلس محدود می شد که کارخبررسانی را به شکل محدود انجام می دادند، اما از دوره هفتم به بعد و با تدوین آیین نامه هایی تغییر و تحول اساسی در آن بوجود آمد.
طبیعتاً خبرگزاری خانه ملت، با تلاش افرادی از جمله همکارانم آقایان احمدی .مهدی پور. پروین و غلامی ودیگرانی که در آنجا زحمت کشیده اند جایگاه خاص خود را پیدا کرده است.من در مجموع خدا را شاکرم که به سهم خود، نقش کوچکی در این زمینه داشتم و از طرفی برای دوستان حاضر در آنجا توفیق روزافزون خواستارم تا بتوانند به رسالت خطیر اطلاع رسانی، جامه عمل بپوشاند.

چه شد که از روابط عمومی خارج و سمت دیگری برعهده گرفتید؟
به عنوان یکی از اعضای خانواده مجلس وظیفه خود می دانم که هر جایی که مسئولان مجلس تشخیص می دهند، خدمت کنم. برای من فرقی ندارد کدام اداره باشم، مهم این است که بتوانم خدمت بیشتر و جدیدی ارائه دهم و حضور من هم ثابت کننده این امر باشد.در هر سمتی تلاش کردم با تخصص‌هایی که دارم وبا شناسایی صاحبنظران و همفکری و سازماندهی افراد از آنها استفاده کرده و تبادل تجربه کنم تا گامی به پیش برداریم، بنابراین خیلی تعصب نداشتم که در اداره کل فرهنگی بمانم یا جای دیگر.

چه تاریخی از روابط عمومی خارج شدید؟
به تشخیص هیئت رئیسه و آقای مهندس افراشته اول آذر ۸۸ به عنوان اولین مدیرکل تشریفات انتخاب شدم، چون قبل از من سطح تشریفات اداره بود اما به تشخیص کمیسیون آیین نامه و شورای اداری مجلس قرار شد برخی از ادارات ارتقاء و برخی ادارات کل بوجود آیند،لذا تشریفات نیز به اداره کل ارتقا پیدا کرد ومن اولین مدیر کل تشریفات شدم.

تقریباً یکی دو سال است که از روابط عمومی خارج هستید. فعالیت اداره کل روابط عمومی را چطور ارزیابی می کنید؟
همکاران اداره کل فرهنگی و روابط عمومی و مدیر کل آن مهدی کیایی با فکر و انرژی نو آمدند و علی رغم وجود کمبودها از نظر نیروی انسانی و تجهیزات، همه تلاش دارند که گامی به جلو بردارند. قطعاً نهایت تلاش آنها هم ارتقاء این جایگاه است که برای آنها آرزوی توفیق دارم.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی و صداقت


  ده فیلم سینمایی برای مدیران روابط‌عمومی


  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه


  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی


  چشم‌انداز جستجوی مدرن


  گزارش‌گری بومی


  روابط‌عمومی داده


  اضطراب اطلاعاتی


  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای


  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد