مدير كل روابط عمومي دوره هشتم مجلس با اشاره به اقدامات مجلس جهت تسهيل كار خبرنگاران گفت:چه در زمان من و چه در حال حاضر ملاك پذيرش خبرنگار، معرفي از طرف يك مركز خبري معتبر است.
روز ارتباطات و روابط عمومي بهانه اي شد تا براي آگاهي و استفاده از تجربيات مديران سابق اداره كل فرهنگي و روابط عمومي مجلس به سراغ غلامرضا رسولي زاده مدير كل بخشي از دوره هشتم مجلس برويم كه مشروح اين گفتو گو به شرح زير است:
شما از اوايل مجلس هشتم به عنوان مدير كل روابط عمومي مجلس انتخاب شديد. نحوه ورودتان به مجلس در وهله اول و نحوه انتخابتان به عنوان مديركل به چه صورت بود؟
سال ۷۲ بر اساس احساس تكليفي كه براي خدمت به جامعه داشتم به مجلس شوراي اسلامي آمدم و در ابتداي دوره هشتم نيز عهده دار مسئوليت اداره روابط عمومي مجلس شدم.
سال ۷۲ با چه سمتي وارد مجلس شديد؟
به عنوان كارشناس حقوقي كميسيون اصل نود.
تا مجلس هشتم در اين سمت بوديد؟
بله
چه اتفاقي افتاد كه وارد روابط عمومي شديد؟
۴ سال كارشناس حقوقي كميسيون اصل نود بودم. حدود ۷-۸ سال نيز به عنوان كارشناس مسئول امور بين الملل فعاليت كردم. انتخابم به عنوان مديريت روابط عمومي، تشخيص مسئولان آن زمان مجلس بود و خودم در انتخاب اين جايگاه دخالتي نداشتم.
از طرف چه كسي انتخاب شديد؟
در اين نوع انتخاب ها رئيس محترم مجلس .اعضاي هيأت رئيسه و رييس سازمان موثرند.
آقاي لاريجاني نسبت به شما شناخت داشت؟
بله
لاريجاني در دانشگاه استاد من بود
شناخت ايشان نسبت به شما از چه زماني بود؟
از زمان دانشجويي.
هم دانشگاهي بوديد؟
خير.برادر ايشان يعني دكتر محمد جواد لاريجاني استاد من بودند.
بنابراين چه تاريخي وارد روابط عمومي شديد؟
۱۱مهر سال۸۷ به عنوان رئيس اداره روابط عمومي، ۳دي همان سال وبا حفظ سمت به عنوان رئيس اداره اخبار و ۱۵دي ۸۷ به عنوان مديركل امور فرهنگي و روابط عمومي مجلس انتخاب شدم.
توقع دكتر لاريجاني از روابط عمومي توقع خدمت رساني حداكثري است
وقتي به عنوان مدير كل امور فرهنگي انتخاب شديد، مجلس جديد تشكيل و رئيس مجلس نيز تغيير كرده بود و احتمالاً رويكردها و سياست هاي آقاي حداد و لاريجاني با هم متفاوت بود. چه توقعاتي را از شما داشتند و چه رويكردي را بايد پيش مي گرفتيد؟
توقع رؤساي هر دو دوره مجلس بويژه دكتر لاريجاني از روابط عمومي، تنها دقت در كار و خدمت رساني حداكثري به درون و بيرون سازمان، نمايندگان و كاركنان و مراجعين بود و بايد گفت كه انتظار خاصي از من نداشتند.
خدمت رساني ممكن است از منظر هر كسي متفاوت تعريف و مصاديق گوناگوني را شامل شود. خدمت رساني كه از شما توقع داشتند در چه مواردي بود؟
مجلس شوراي اسلامي از جهتي مظلوم است، زيرا خدمات ارائه شده از مجلس و نقش و تاثير آن در تاريخ سياسي –اجتماعي ايران، خيلي مشخص نيست و در پرده اي ازابهام قرار دارد، و آن طور كه بايد حق مطلب در خصوص مجلس ادا نشده است، بنابراين وظيفه روابط عمومي بسيارسنگين و مهم است.منظور از خدمت رساني، داشتن نقش اطلاع رساني و انگيزشي است، به اين معنا كه علاوه بر ايجاد ارتباط بهتر، راحت تر و سهل تر بين مقامات مجلس و بدنه مجلس، ارتباط مناسبي نيز بين مجلس و خارج از مجلس ايجاد شود، بنابراين فهم من از خدمت رساني تسهيل اين روابط بود.
براي مثال در بخش هاي مختلف اداره كل امور فرهنگي وروابط عمومي كارهاي متنوعي انجام مي داديم مثلا اداره اخبار، اخبار را دسته بندي شده به اطلاع رؤساي كميسيونها و افراد هدف ارائه مي داد.ايجاد ارتباط با فيبر نوري، ارتباط با صدا و سيما، ارتباط مناسب با خبرنگاران و تسهيل رفت و آمد آنان . تهيه آيين نامه هاي مربوط به خانه ملت .
حضور فعال در نمايشگاهها و ايجاد ارتباط بهتر با سايت ها و جرايد به نوعي عمده فعاليت ما درآن دوره بود.در واقع روابط عمومي دو بخش است. يكي بخش بين المللي كه بر عهده بين الملل و تشريفات مجلس است و ديگري بخش داخلي كه بر عهده روابط عمومي مجلس است، البته بخش داخلي مي تواندبسيار گسترده تر عمل كند.
روابط عمومي تسهيل كننده ارتباط دولت و مجلس است
فرموديد كه يكي از وظايف روابط عمومي تسهيل ارتباط مجلس با نهادها و ارگان ها است. روابط عمومي در ارتباط بين دولت و مجلس چه نقشي ايفا مي كند با توجه به اينكه در مجلس هفتم شاهد ارتباط بسيار خوبي بين دولت و مجلس بوديم و در مجلس هشتم اين ارتباط خوب به تنش تبديل شد. وظيفه و عملكرد شما در اين دو دوره به چه صورت بود؟
استفاده از لفظ تنش شايد لفظ خيلي دقيق و درستي نباشد. به طور طبيعي هميشه اختلاف نظرهايي بين قوا وبدليل تفكيك قوا وجود داشته، هست و خواهد بود؛ اما نقش روابط عمومي تنها خدمت رساني است، يعني براي روابط عمومي فرقي نمي كند كه چه دولتي و چه مجلسي باشد. روابط عمومي بايد تسهيل كننده ارتباط آنها باشد، براي مثال روابط عمومي مجري برنامه هاي داخلي مجلس ازجمله مراسم تحليف، رأي اعتماد، مراسم اختتاميه و افتتاحيه و....است، بنابراين براي اداره كل فرهنگي وروابط عمومي فرقي نمي كند كه چه دولتي باشد. مهم اين است كه در نظام جمهوري اسلامي ايران اين مراسم بايد به بهترين شكل و با كمترين ريسك انجام شود.
اطلاع رساني و ايجاد انگيزش، دو هدف مهم هر روابط عمومي است
از اين بابت عرض كردم كه همانطور كه فرموديد كه روابط عمومي نقش تسهيل كننده ارتباطات را بر عهده دارد. ممكن است يك مسأله و مشكل را بين دولت و مجلس مشاهده كند. شايد يكي از وظايف روابط عمومي ورود به اين مسأله براي ايجاد يك پيوند دوباره باشد. آيا اين رايزني ها و ارتباط گيري ها در زمان مديريت شما صورت مي گرفت ؟
اطلاع رساني و ايجاد انگيزش، دو هدف مهم هر روابط عمومي است. ممكن است در اختلاف نظرهاي موجود بين دولت و مجلس، اطلاع رسانيهاي اشتباهي صورت گرفته باشد، در اين شرايط نقش روابط عمومي تلاش براي كاهش تنش ها از طريق اطلاع رساني دقيق است كه به تعبير شما موجب كاهش و برطرف شدن سوءتفاهمهاي موجود مي شود. بنابراين مي توان گفت بله، اين اقدامات در حيطه روابط عمومي مجلس بوده و هست.
با توجه به سابقه آشنايي شما با آقاي لاريجاني طبيعتاً ارتباط خوبي با يكديگر داشتيد. اتفاق افتاده بود كه در مسائل مختلف به وي مشاوره دهيد؟
بله، مواردي پيش آمده بود.
اين موارد در چه شرايطي پيش آمده بود ؟
دكتر لاريجاني اجازه مي دادند با ابتكارات خود، اقدامات لازم در زمينه كاري را انجام دهيم، به همين خاطر در اجراي برخي از مراسم و اقدامات نيازمند به تبليغات و اطلاع رساني و حضور بيشتر در مجلس بود كه دست روابط عمومي باز گذاشته شده بود.شايد بتوان گفت اولين بار در زمان مديريت من، مجلس در نمايشگاه مطبوعات شركت كرد يا براي مثال بحث نشريات استاني و تهيه پروتكل همكاري با صدا و سيما از اقداماتي بود كه پس از پيشنهاد به رييس محترم مجلس اصلاح، تأييد و سپس توسط روابط عمومي اجرا شد.
تفاوت نگاه به روابط عمومي در دو دوره هفتم و هشتم به چه صورت بود؟ با كدام يك از اين دو رئيس مي شد راحت تر ارتباط برقرار كرد؟
سؤال سختي است. من هيچ مشكلي در دو دوره نداشتم، تنها كافي بود كه روابط عمومي پيشنهاد دهد تا رؤساي دو دوره راهنماييهاي لازم را داشته باشند. در صورت نياز هم دسترسي به آقايان وجود داشت والان هم دارد.
تلاش روابط عمومي مجلس در دوران انتخابات ۸۸ جلوگيري از بروز هرگونه اتفاق ناخوشايند بود
در زمان انتخابات رياست جمهوري سال ۸۸ و پس از برگزاري آن، مديركل امور فرهنگي مجلس بوديد. شرايط آن روز مجلس به چه صورت بود؟
به طور طبيعي در مسير انقلاب اسلامي پستي و بلندهايي وجود دارد،. همه قضاياي گذشته خير و تجاربي براي نسل هاي بعد بوده است، در آن دوران من تقريباً مسأله مهمي نداشتم. سعي مي كرديم وظايف خود را با دقت كامل انجام داده و پيگيري كنيم، هدفمان اين بود كه با نشان دادن نظم و انسجام و برنامه ريزي دقيق ، از بروز هرگونه اتفاق ناخوشايندي جلوگيري كنيم وحرمت افراد مختلف با سلايق مختلف راحفظ كنيم. اعتماد هم حاكم بود.
سال ۸۸ خبرنگاران پارلماني حرمت خود و مجلس را حفظ مي كردند
طبيعتاً در مجلس خبرنگاران با سليقه هاي مختلف سياسي حضور دارند در آن ايام كه شايد بتوان گفت ايام اختلاف برانگيزي بود. چطور توانستيد كه جو حاكم بين خبرنگاران پارلماني را كه بيشتر زمان خود را در مجلس مي گذرانند مديريت كنيد؟
خوشبختانه مردم ايران كه بخشي از آن نيز خبرنگاران هستند به بلوغ سياسي – عقيدتي خوبي رسيدهاند. در آن زمان هم خبرنگاران حرمت خود و مجلس را حفظ مي كردند و به شكر خدا در آن ايام مشكل خاصي نداشتيم.در بين خبرنگاران از هر گرايش سياسي وحتي مذهبي وجود داشت.همه در كنار هم وبا همدلي كار مي كرديم.البته كنجكاوي و پرسش كار خبرنگار است .نمايندگان هم در مواردي كه سوال را جهت دار ميديدند با سعه صدر برخورد مي كردند. به جز در يك يا دو مورد كه به تدبير هيأت رئيسه مجلس، مشكلات مربوط به خبرنگاري كه از حيطه كاري وقانوني خود فراتر رفته بود، برطرف شد، مشكل خاصي نداشتيم.
مجلس محل تضارب آراست
خبرنگاران عموما افراد تحصيل كرده و سالمي هستند و وظايف خود را بر اساس اعتقادات خود انجام ميدهند. ممكن است خبرنگاري با گرايش سياسي خاص، سوالي داشته باشد، كه امري طبيعي است.
مجلس محل تضارب آراست، بنابراين يك خبرنگار آزاد است كه سؤالات خود را بپرسد و يك نماينده هم در جواب دادن يا ندادن مختار است، بنابراين هيچ مشكلي پيش نمي آمد و تا الان نيز مشكلي پيش نيامده است.
از دوره هفتم به بعد سعي در تسهيل كار خبرنگاران داشتيم
ارتباط بين خبرنگاران را در مجلس هشتم چطور ارزيابي مي كنيد با توجه به اينكه در مجلس ششم شاهد ارتباطي دوستانه بين خبرنگاران پارلماني با عقايد سياسي متفاوت بوديم و اين فضا در دوره هفتم و هشتم كمرنگ تر مي شود. نظر شما نسبت به اين موضوع چيست؟ آيا اين مسأله را مي پذيريد؟
من اين امر را كم لطفي از طرف شما مي دانم .من بعد از اداره كل امور فرهنگي به اداره كل تشريفات رفتم. به فراخور هر سفر، تعدادي از خبرنگاران همراه مي شدند. ارتباطات آنها با من بسيار خوب و سالم وحتي بيشتر براساس رفاقت سابق بود.شايد فاصله اي كه مي گوييد تحت تأثير مسائل روز باشد، گرفتاريهايكاري، فاصلهها، ترافيك، مسائل و وظايفي كه بر عهده افراد به لحاظ اجتماعي وخانوادگي هست همگي باعث كاهش ارتباط فرد با اطرافيان خود شود. اما تاثير جو سياسي بر ارتباطات افراد را كم تر از اينها مي دانم.
در هر صورت خبرنگاران مدت زيادي را در پارلمان و در كنار هم صرف مي كنند و منظور ما كم شدن تعامل آنها حتي در خود پارلمان است.فكر مي كنم در حال حاضر اين ارتباطات بيشتر شده زيرا از دوره هفتم به بعد سعي در تسهيل كار خبرنگاران داشتيم.براي مثال دوره هفتم تعدادي موبايل و حتي سيم كارت در اختيار خبرنگاران قرار داديم. حتي براي آنان يك اتاق فاكس در كوريدور پارلمان در نظر گرفتيم. تعبيه يك سايت اينترنتي رايانه اي در مجلس، اقدامي جهت ارسال راحت تر اخبار بود.بنابراين نه تنها محدوديتي نداشتند بلكه با در نظر گرفتن فضا هايي براي انجام امور حرفه اي خود به آنها فرصت تبادل نظر با يكديگر را داديم.
ملاك پذيرش خبرنگار، معرفي از طرف يك مركز خبري معتبر است
همه اين اقدامات جهت تسهيل كار خبرنگاران و تعامل مناسب آنها با يكديگر بود تا بتوانند به راحتي و با آرامش به وظايف خود بپردازند. بنابراين فكر كنم اشتباه قضاوت مي كنيد.البته رقابت در همه جا اجتناب ناپذير است.اين قضاوت تنها از طرف من نيست. من به عنوان خبرنگار تحليل هايي از اطلاعات دريافت شده از خبرنگاران و مسئولان را به شما انتقال و پاسخ شما را به آنها منتقل مي كنم.داخل مجلس هيچ دليلي براي كاهش ارتباطات آنها متصور نيست.
در دوران مسئوليت شما نحوه توجه و سرويس دهي و هماهنگي با خبرنگاران به چه صورت بود. يعني يك خبرگزاري و خبرنگار بايد چه خصوصيتي داشته باشد تا بتواند مورد توجه مجلس قرار گيرد؟
چه در زمان من و چه در حال حاضر ملاك پذيرش خبرنگار، معرفي از طرف يك مركز خبري معتبر است و مجلس موظف است تا جايي كه مي تواند وي را همراهي و تسهيلات لازم را برايش در نظر بگيرد.بنابراين هيچ فرقي بين خبرگزاري ها قايل نمي شويد.قطعاً تفاوتي قايل نمي شديم.
خبرگزاري خانه ملت در مجلس پنجم پايه گذاري و در دو دوره گذشته فعاليتش بيشتر و پررنگ تر شده است، اقدامات صورت گرفته توسط اين رسانه خبري را چطور ارزيابي مي كنيد؟
خانه ملت به دليل نياز مجلس به يك بازوي اطلاع رساني قوي، به ابتكاراستادم دكتر محمدجواد لاريجاني پايه گذاري شد كه البته كاربسيار انديشمندانه و درستي بود.اين خبرگزاري با همت همكارانم راه پيشرفت وتطور را تا به اينجا طي كرده است.
خبرگزاري خانه ملت، سخنگوي قوه مقننه است
چه وظيفه اي براي اين رسانه تعريف شد؟
نياز بود علاوه بر ارتباطات بين مجلس و رسانه ها، قوه مقننه سخنگويي رسمي داشته باشد تا اخبار را در اسرع وقتو كامل و بدون هيچگونه واسطه اي از منبع خبر، توليد و ارائه دهد. بنابراين فكر مي كنم خانه ملت، نقش و جايگاه بي بديلي پيدا كرده.خانه ملت در ابتدا به تعدادي كارمند مجلس محدود مي شد كه كارخبررساني را به شكل محدود انجام مي دادند، اما از دوره هفتم به بعد و با تدوين آيين نامه هايي تغيير و تحول اساسي در آن بوجود آمد.
طبيعتاً خبرگزاري خانه ملت، با تلاش افرادي از جمله همكارانم آقايان احمدي .مهدي پور. پروين و غلامي وديگراني كه در آنجا زحمت كشيده اند جايگاه خاص خود را پيدا كرده است.من در مجموع خدا را شاكرم كه به سهم خود، نقش كوچكي در اين زمينه داشتم و از طرفي براي دوستان حاضر در آنجا توفيق روزافزون خواستارم تا بتوانند به رسالت خطير اطلاع رساني، جامه عمل بپوشاند.
چه شد كه از روابط عمومي خارج و سمت ديگري برعهده گرفتيد؟
به عنوان يكي از اعضاي خانواده مجلس وظيفه خود مي دانم كه هر جايي كه مسئولان مجلس تشخيص مي دهند، خدمت كنم. براي من فرقي ندارد كدام اداره باشم، مهم اين است كه بتوانم خدمت بيشتر و جديدي ارائه دهم و حضور من هم ثابت كننده اين امر باشد.در هر سمتي تلاش كردم با تخصصهايي كه دارم وبا شناسايي صاحبنظران و همفكري و سازماندهي افراد از آنها استفاده كرده و تبادل تجربه كنم تا گامي به پيش برداريم، بنابراين خيلي تعصب نداشتم كه در اداره كل فرهنگي بمانم يا جاي ديگر.
چه تاريخي از روابط عمومي خارج شديد؟
به تشخيص هيئت رئيسه و آقاي مهندس افراشته اول آذر ۸۸ به عنوان اولين مديركل تشريفات انتخاب شدم، چون قبل از من سطح تشريفات اداره بود اما به تشخيص كميسيون آيين نامه و شوراي اداري مجلس قرار شد برخي از ادارات ارتقاء و برخي ادارات كل بوجود آيند،لذا تشريفات نيز به اداره كل ارتقا پيدا كرد ومن اولين مدير كل تشريفات شدم.
تقريباً يكي دو سال است كه از روابط عمومي خارج هستيد. فعاليت اداره كل روابط عمومي را چطور ارزيابي مي كنيد؟
همكاران اداره كل فرهنگي و روابط عمومي و مدير كل آن مهدي كيايي با فكر و انرژي نو آمدند و علي رغم وجود كمبودها از نظر نيروي انساني و تجهيزات، همه تلاش دارند كه گامي به جلو بردارند. قطعاً نهايت تلاش آنها هم ارتقاء اين جايگاه است كه براي آنها آرزوي توفيق دارم.