درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 22 اردیبهشت 1403 - 19:52   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  راهبرد تمرکز بر مخاطبان هدف در روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی و ارتباطات می‌تواند به ایجاد شهرت برند کمک کند؟
  گزارش‌گری بومی
  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای
  روابط‌عمومی و صداقت
  چرا بحث با کسی که به دلایل اعتقادی ندارد، بی‌نتیجه است؟
  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد
  روابط‌عمومی داده
  ریاکاری را با نبوغ اشتباه نگیرید
  مرگ عکاسی استوک؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20340صفحه نخست » تبلیغات و بازاریابیجمعه، 27 آذر 1394 - 22:43
بانکداری‌اجتماعی و آینده بانک‌ها
دکتر سیدحمید خالقی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات بانک انصار - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بانک‌اجتماعی، بانکی است که در انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خود میان منافع صاحبان بانک و ذینفعان آن، از یک سو و سازمان‌ها و شرکت‌های‌عمومی، دولتی وخصوصی جامعه، از سوی دیگر، تناسب منطقی و مبتنی برمنافع‌عمومی برقرارمی‌کند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بانک‌اجتماعی، بانکی است که در انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خود میان منافع صاحبان بانک و ذینفعان آن، از یک سو و سازمان‌ها و شرکت‌های‌عمومی، دولتی وخصوصی جامعه، از سوی دیگر، تناسب منطقی و مبتنی برمنافع‌عمومی برقرارمی‌کند. به‌عبارت‌دیگر، بانک‌ها به عنوان عناصری اجتماعی و بخشی از یک سامانه بزرگ‌تر یا نظام اقتصادی، و همزمان عنصری از عناصر یک جامعه کل، موظف‌اند وظایف و تعهداتی را به عهده بگیرند که براساس وجدان جمعی مدیران وکارکنان و روحیه عمومی جامعه قابل تحقق بوده و براساس آن، منافع فردی واجتماعی به صورتی عادلانه هماهنگ می شوند.


این بانک‌ها باید بر روی فعالیت‌های‌اجتماعی، فرصت‌آفرینی برای محرومان و همه آحاد جامعه بدون تبعیض، حفظ‌محیط‌زیست و رعایت اصول‌اخلاقی درتجارت وفعالیت‌های‌اقتصادی‌ومالی عام‌المنفعه ومبتنی برپیشبرندگی رقابت منطقه‌ای وجهانی کشور متمرکز شوند. سرمایه‌گذاری‌های پیشبرنده منافع‌عمومی، ثبات‌اقتصادی و تأکید بر روش‌های اسلامی وام‌دهی بدون‌ربا تضمین کننده کیفیت بهتر زندگی بیشترین افراد در جامعه است.


بانک‌های‌اجتماعی تنها به ‌حداکثرسازی سودخود نمی‌اندیشند ومنافع‌عمومی، پیشرفت کشور وحفظ‌محیط‌زیست برای آنان اولویت دارد. همچنین، بانکداری‌اجتماعی برفعالیت‌هایی مبتنی برتوسعه اجتماعی، پیشرفت‌انسانی و آینده‌نگری ارتقای جامعه در رقابت‌های جهانی استوار است. بانکداری‌اجتماعی به دنبال تحقق عدالت‌اجتماعی است. دربانکداری اجتماعی، تخریب محیط‌زیست جرم‌انگاری می‌شود و بانک‌ها از تعامل و دادوستد با مخربان محیط‌زیست پرهیز می‌کنند. درواقع، بانکداری‌اجتماعی، یک مسیر ارزش‌محور بانکداری را تشریح می‌کند که علاوه بر تاثیرات مثبت اجتماعی و زیست‌محیطی، ثبات‌اقتصادی را مدنظرقرارمی‌دهد.


عبور بانکداری اجتماعی از بحران
بحران مالی جهانی که درسال‌های 2007 تا 2012 به وقوع پیوست و 3.9 تریلیون دلار خسارت به بار آورد، صاحبان بانک‌ها را متوجه ایرادات‌بنیادی بانک‌های مبتنی بر ربا کرد و تحقیقات نشان داد که بانک‌های اجتماعی متکی به اصول اخلاقی واجتماعی وقواعدحرفه‌ای کسب‌وکار، به شکلی منطقی، از این بحران اقتصادی خسارت کمتری دیدند. درفاصله سال‌های‌2007 تا 2010 بانک‌های اجتماعی باداشتن نرخ‌رشدسالانه بیش از30درصد، ازموفق‌ترین بانک‌‌های دنیا بوده‌اند، درحالی‌که دراین دوره، بیشتر بانک‌ها بخاطر بحران‌اقتصادی جهان، دچار مشکلات عدیده و ورشکستگی شدند. در این دوره‌7میلیون آمریکایی و‌2‌میلیون اروپایی شغل خود را از دست دادند وحدود 10‌میلیون نفر ازنظراقتصادی زیرخط‌فقر قرارگرفتند. دراین دوره بحرانی، بسیاری از خانواده‌ها، خانه‌ها و پس‌اندازهایشان را ازدست دادند.


ویژگی‌های بانک‌اجتماعی
بانک‌اجتماعی، نسبت به بانک‌هایی که منافع ذینفعان خود را برجامعه ترجیح می‌دهند، متمایز است. این بانک بالحاظ منافع‌عمومی، منافع بلندمدت و رضایت آمیز به دست می‌آورد. این بانک با هنرمندی تمام‌عیار، منافع جامعه را با منافع سازمانی گره زده و از طریق اخلاق‌حرفه‌ای به کسب محبوبیت ومقبولیت اجتماعی دست می‌یازد. به طورکلی مسئولیت‌پذیری، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بانک‌هاست. آن‌ها مشتریانی را انتخاب می‌کنند که نسبت به منافع‌عمومی و محیط‌زیست و بهینه‌سازی روندهای زندگی مشترک احساس مسئولیت دارند. مسئولیت‌اجتماعی ازنظرآنان دردرجه اهمیت نخست قراردارد و بنابراین، بانک‌اجتماعی از وام‌گیرندگان خود انتظار دارد که تسهیلات دریافتی را درجهت بهبود شرایط اجتماعی و رفاه‌عمومی استفاده کنند.


آن‌ها همچنین از وام‌گیرندگان می‌خواهند که وجوهشان به‌صورت عقلانی و اخلاقی سرمایه‌گذاری شود. به عنوان‌مثال: بانک‌انصار درپرداخت وام‌های مربوط به‌طرح‌خاتم هم ازتولیدکنندگان لوازم‌خانگی وصنعت‌داخلی حمایت و هم جوانان را به پیروی از سنت نیکوی ازدواج تشویق کرد. همچنین، طی سال‌های متمادی در پرداخت وام به افرادحقیقی وحقوقی تولید کالاهای اساسی داخلی را ملاک نخست واگذاری تسهیلات قرارداد. بانک‌انصار درعین‌حال، با تعریف رویه‌های روشن در ارایه، مصرف و نحوه بازپس‌گیری اقساط تسهیلات، شفافیت را در جریان واگذاری و مصرف تسهیلات مورد توجه قرارداد.


‌حرفه‌ای‌گرایی را می‌توان دومین ویژگی برجسته بانک‌های‌اجتماعی به‌شمارآورد. براساس این ویژگی، رقابت‌پذیری راستین، دانش‌بنیانی فرایندهای تولیدمحصول، آینده نگری وآینده پژوهی، حفظ زیست‌بوم، توسعه کسب‌وکار، مشتری‌مداری، نوآوری، رسانه‌محوری، کیفیت زندگی و رفاه و منافع‌عمومی مولفه‌های موردتأکید بنگاه‌های مالی و بانک‌ها هستند. همچنین، رعایت حقوق مشتریان به منظور رسیدن به حداکثر مطلوبیت مصرف وجلب مشارکت مشتریان ومصرف کنندگان در فرایندهای تولید و مقرون‌به‌صرفه‌شدن فرایندهای اقتصادی مدنظربانکداران‌اجتماعی‌قرارمی‌گیرد. مزیت‌رقابتی، کلیدواژه‌حرفه‌ای‌گرایی‌است. به‌عبارت‌بهتر، بانکداران‌اجتماعی با لحاظ ظرفیت‌های رقابتی رقبا، تأمین شایسته نیاز مصرف‌کنندگان، به‌رسمیت‌شناسی حق و افزایش دامنه اختیارات مصرف‌کنندگان، تعهداخلاقی خود را به حرفه‌گرایی و ایجاد محیط کسب‌وکار حرفه‌ای نشان می‌دهند.


حفظ محیط زیست، یکی دیگر از ویژگی های بنیادی بانکداری اجتماعی است. محیط‌زیست، بستر حیات انسان و همه موجوداتی را به وجود می‌آورد که از نعمت زیستن برخوردار شده و بنابراین، باید از حقوق مرتبط با این نعمت برخوردارباشند. حفظ‌محیط‌زیست اساسی‌ترین ویژگی بانکداری‌اجتماعی است و بدون تحقق آن هیچ مزیتی برای تلاش های انسان باقی نمی‌ماند. بانکداران اجتماعی با استفاده از فناوری ها و دستاوردهای بشری و خلاقیت و نوآوری های پیش آیند، مصرف انرژی ها را مدیریت می کنند.


تعهد به منافع راهبردی، ویژگی دیگر بانکداری‌اجتماعی است. درحالی‌که در بانک‌های غیراجتماعی سود مستعجل ذینفعان سازمانی محور هر کوشش تولیدی و تعامل در دنیای کسب وکار مالی است. آنان بدون برخورداری از یک راهبرد روشن حرفه ای می کوشند تا در دوره‌های کوتاه مدت سود سرشاری را نصیب سهامداران خود کنند. بانک‌های اجتماعی به جای آن، درصددکسب سودهای بلندمدت هستند. سود راهبردی، از طریق لحاظ ضعف‌ها و قوت‌های درونی به منظور منطقی و عادلانه کردن سود حاصله در تولید و توجه به فرصت ها و تهدیدهای بیرونی به منظور پیروزی در مجاب کردن مشتریان در مقابل رقبا براساس مزیت رقابتی است.


حفظ منافع‌عمومی ویژگی حائزاهمیت دیگری است که در بانکداری‌اجتماعی، موردتوجه قرارمی‌گیرد. منافع‌عمومی، سنگ‌بنای کسب‌وکار بانکداران اجتماعی است. این محوریت از آن رو رخ نموده است که رضایت‌خاطر آحاد مردم، سیاستمداران و فعالان و حداکثرسازی دامنه نفوذ در دنیای کسب وکار، وسوسه انگیز است و بانکداران نمی‌توانند از سود حاصل از کثرت حضور سازمان‌ها و شرکت‌ها و افراد برای سپرده‌گذاری و مشارکت مالی صرف‌نظر کنند.


اخلاق بانکداری
اخلاق جمع خُلق و به معنای خُلقیات وعادات رفتاری دریک جامعه است که در حوزه‌های گوناگون مربوط به مناسبات‌اجتماعی به شکل‌ خاص جلوه‌گر می‌شود. به عنوان‌مثال اخلاق‌تجارت، اخلاق‌علمی و اخلاق‌دیانت که هم خصیصه‌های اصلی نظام‌اخلاقی جامعه را شامل می‌شوند و هم ویژگی‌های منحصربه‌فردی در حوزه‌های خاص دارا هستند. همچنین، اخلاق، به مجموعه‌ای ازصفات باطنی و رفتاری انسان اطلاق می‌شود که از باورهای درونی سرچشمه می‌گیرد و به صورت اعمال و رفتارهای جهت‌دار بروز می‌کند. اخلاق درعین‌حال، امری دارای استمرار است و می‌تواند به شکل الگو ازنسلی به نسل دیگر منتقل و آموخته شود. نکته حائزاهمیت دیگر درخصوص اخلاق این است که اخلاق به طورمعمول مربوط به جوامع با خصیصه های متفاوت و متغییر است و می‌تواند دچارتغییرشده و در قالب‌های متناسب با دگرگونی‌های جامعه بروزکند. اخلاق بانکداری متکی به تعهد بانکداران به رعایت ارزش‌ها و هنجارهایی است که نهادهای اجتماعی برآن تأکید دارند و در زمره باورهای قلبی اکثریت جامعه قرار دارد.


بانکداری‌اسلامی و بانکداری‌اجتماعی
اساس و پایه‌های وجودی بانکداری‌اجتماعی بر رفتارهایی استوار است که بانکداری‌اسلامی با آن موافق است. این امر در تأکید اسلام بر عدالت، انصاف، مرضی‌الطرفین بودن فرایندهای تجارت و اقتصاد، مشارکت و تقسیم سودوزیان و اصولی همانند این‌ها نهفته است. به‌عبارت‌دیگر، بانکداری‌اجتماعی در برخی حوزه های کلیدی با بانکداری اسلامی هماهنگ است و آن‌ها هر دو بر ارزش‌هایی تکیه می‌کنند که جایگاه انسان را در جامعه و در دنیای کسب‌وکار فراتر از تعاملات وسودهای مادی زودگذر موردملاحظه قرار می‌دهد.


نتیجه گیری
بانکداری‌اجتماعی، شکل پیشرفته، حرفه‌ای و انسانی‌تر بانکداری در دنیای کسب‌وکار است. این بانکداری تجربه رکودهای دهه اول هزاره‌سوم را به خدمت ترویج مبانی خود می‌گیرد. این بانکداری بر واقع گرایی استوار است و هنگامی که فرایندهای تولیدمحصول بر اولویت‌های اجتماعی استوار باشند، و منافع‌عمومی، مسئولیت‌اجتماعی، حفظ‌محیط‌زیست، منافع‌راهبردی و حرفه‌ای‌گرایی اصول چندگانه دنیای کسب‌وکار را تشکیل دهند، بانکداری‌اجتماعی آینده نگر آغاز می‌شود و به پیش می‌رود.

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی و صداقت


  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه


  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی


  چشم‌انداز جستجوی مدرن


  گزارش‌گری بومی


  روابط‌عمومی داده


  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای


  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد


  چگونه روابط‌عمومی و ارتباطات می‌تواند به ایجاد شهرت برند کمک کند؟


  راهبرد تمرکز بر مخاطبان هدف در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد