درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 22 اردیبهشت 1403 - 03:23   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گزارش‌گری بومی
  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای
  روابط‌عمومی و صداقت
  چرا بحث با کسی که به دلایل اعتقادی ندارد، بی‌نتیجه است؟
  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد
  روابط‌عمومی داده
  ریاکاری را با نبوغ اشتباه نگیرید
  مرگ عکاسی استوک؟
  اسرائیل الجزیره را ممنوع می‌کند، آمریکا تیک‌تاک را. ما می‌دانیم چرا
  چت‌بات قدرتمند هوش مصنوعی جدید به طور مرموزی در نیمه شب بازگشته است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 161صفحه نخست » گفتگوجمعه، 19 اسفند 1390 - 09:52
رشته ارتباطات نیازمند عمق بیشتر
مهدی امام بخش - در حــاشیه بــرگـزاری دومیـــن همایش «فلسفه رسانه» که 14 اسفندماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد دکتر غلامرضا آذری مشکل تدریس ارتباطات به‌عنوان یک رشته تحصیلی و حوزه مطالعاتی در کشور را اولویت نخست در بعد ساختار ‌دانست. به این معنی که آموزش، آموزشی تدوینی و تجویزی است.
  

در حــاشیه بــرگـزاری دومیـــن همایش «فلسفه رسانه» که 14 اسفندماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد دکتر غلامرضا آذری مشکل تدریس ارتباطات به‌عنوان یک رشته تحصیلی و حوزه مطالعاتی در کشور را اولویت نخست در بعد ساختار ‌دانست. به این معنی که آموزش، آموزشی تدوینی و تجویزی است.
از نظر این محقق فلسفه ارتباطات، این مسئله در بلندمدت مشکلات زیادی را باعث می‌شود که یکی از آنها عدم فهم بنیادها و ریشه‌هاست. به گونه‌ای که بسیاری از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا با مشکلی به نام «انتخاب نظریه» مواجه هستند.
اهمیت توجه به ریشه‌های تاریخی و فلسفی به حدی است که در سال 2002 در «آتن» همایشی به نام «فلسفه ارتباطات» برگزار می‌شود که در آن تأکید می‌شود که تاریخ علم و ادبیات نقش بسیاری در ارتباطات داشته است. دکتر غلامرضا آذری در پاسخ به این پرسش که چرا بسیاری از بزرگان ارتباطات در چنین همایشی گرد هم می‌آیند و ارتباطات را از زاویه «تاریخ فلسفه» بررسی می‌کنند، گفت: این به معنای اهمیت تاریخ فلسفه نیست بلکه به این معنی است که گستره ارتباطات آنقدر وسیع الطیف دیده شده است که «تاریخ فلسفه ارتباطات» اولویت نخست را به خود اختصاص داده است.
اما به نظر این پژوهشگر حوزه ارتباطات رویکرد دوم آسیب‌شناسی تدریس ارتباطات در دانشگاه رویکرد کارکردی است. به تحلیل او بیشتر محققان و دانشجویان منتظرند در رسانه اتفاقی رخ دهد و تفسیری محقق شود که در مکاتب به آن اشاره شده باشد. هرگز نباید چنین توقعی داشت. این مسئله نیز به رویکرد ساختاری بر می‌گردد که سرفصل‌هایی تعیین می‌شود و فرض می‌شود که «رشته ارتباطات» خواهیم داشت اما به واقع مهمترین و کلیدی‌ترین درس‌ها در این حوزه جایشان خالی است.
به عقیده این استاد ارتباطات این درس‌ها، «تاریخچه ارتباطات» و «فلسفه ارتباطات» و «فلسفه و تاریخ رسانه» است. به شهادت دکتر آذری بیشتر دانشجویان از این دروس «فرار» می‌کنند و از چیزی به نام «تاریخ» شانه خالی می‌کنند زیرا بحث را انتزاعی می‌دانند که تفکر را تجریدی می‌کند و باعث می‌شود اندیشه زیادی صرف فهم مکاتب شود. آنها می‌خواهند زود به مقصد برسند زیرا ارتباطات در کشور به معنی روابط عمومی و روزنامه‌نگاری است.
وقتی ارتباطات به این سادگی تفسیر می‌شود دانشجو از فهم عمیق سرباز می‌زند. بنابراین نظریه‌هایی که دانشجویان به دنبال انتخاب آن برای پایان‌نامه هستند درست فهم نشده‌اند.
به بیان وی دانشجو باید بداند که چه می‌خواهد و جامعه علمی نیز باید از او انتظار علم‌ورزی داشته باشد اما دانشجوی ما در فکر حضور و غیاب و نمره است تا با مدرک به نیازهای اولیه خود پاسخ دهد. بنابراین باید به سمتی رفت که مراکز پژوهشی‌ای چون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رشته فلسفه ارتباطات را ایجاد کند تا بررسی تاریخ فلسفه ارتباطات نیز آغاز شود. دکتر آذری در پایان به جامعه علمی مژده داد که جلد نخست کتاب «فلسفه ارتباطات» تا سال دیگر روانه بازار نشر خواهد شد. رشته دیگری که این محقق بر آن تحقیق می‌کند «فلسفه تکنولوژی» است.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی و صداقت


  ده فیلم سینمایی برای مدیران روابط‌عمومی


  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه


  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی


  چشم‌انداز جستجوی مدرن


  گزارش‌گری بومی


  روابط‌عمومی داده


  اضطراب اطلاعاتی


  ۱۴ گام برای مصاحبه رسانه‌ای


  خبرنگار در بحران‌ها، نقش کلیدی و راهبردی دارد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد