PMO می تواند مسئولیت های مختلفی داشته باشد.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| دفتر مدیریت پروژه (PMO) یک گروه سازمانی یا دپارتمانی است که استانداردهای مدیریت پروژه را در داخل شرکت تعریف و حفظ می کند.
PMO می تواند مسئولیت های مختلفی داشته باشد. در حقیقت، این مسئولیتها می تواند از ارائه پشتیبانی از مدیران پروژه گرفته تا مدیریت مستقیم یک یا چند پروژه باشد.
PMO حمایتی
PMO حمایتی با تهیه الگوها، بهترین شیوه ها، آموزش ها و آموخته های سایر پروژه ها، از مدیران پروژه پشتیبانی می کند.
اصولاً، این نوع PMO می تواند در سازمانهایی کار کند که پروژه ها به راحتی کنترل شوند و در آنجا کنترل اضافی ممکن است غیر ضروری مشاهده شود.
در واقع، میزان کنترل ارائه شده توسط PMO پایین است.
کنترل PMO
PMO می تواند بر فعالیتها، فرآیندها، رویه ها، مستندات و جنبه های دیگر نظارت کند.
این نوع PMO می تواند نیاز به اتخاذ متدولوژی ها، قالب ها، فرم ها و چارچوب های خاص داشته باشد. علاوه بر این، همچنین می تواند به استفاده از مجموعه های خاصی از قوانین نیاز داشته باشد.
میزان کنترل ارائه شده توسط این PMO متوسط است.
دستورالعمل PMO
PMO بخشنامه کنترل کاملی بر پروژه ها دارد. این بدان معناست که PMO مستقیماً پروژه ها را مدیریت می کند.
اساساً، وقتی شرکت یک پروژه را شروع می کند، PMO یک مدیر پروژه را به آن پروژه اختصاص می دهد. در نتیجه PMO مسئول نتایج آن پروژه هاست.
علاوه بر این، PMO بخشنامه اهداف زیر را دنبال می کند:
یک روش متداول را اجرا کنید.
اصطلاحات را استاندارد سازی کنید.
فرآیندهای مؤثر را تنظیم کنید.
ابزارهای پشتیبانی مشترک ارائه دهید.
احتمال موفقیت پروژه را بهبود بخشید.
میزان کنترل ارائه شده توسط این PMO بالاست.
یادت باشه
PMO بر اجرای فرایندهای اصلی مدیریت پروژه، معرفی ابزارهای اساسی و حمایت از رشد حرفهای مدیران پروژه متمرکز است.
منبع: Francesco Pecoraro
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید