شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || روزنامههای محلی در آلمان و بسیاری نقاط اروپا با کاهش شدید نفوذ در عرصه روابطعمومی روبهرو شدهاند. شرکتها، انجمنها و نهادهای شهری دیگر در درجه نخست به رسانههای محلی تکیه ندارند، بلکه ترجیح میدهند پیامهای خود را مستقیماً از طریق کانالهای اختصاصی و بهویژه شبکههای اجتماعی منتقل کنند.
دلایل کاهش نفوذ مطبوعات محلی
تحول دیجیتال و تغییر الگوهای مصرف رسانهای، فشار اقتصادی، تعدیل نیرو و حتی تعطیلی کامل تحریریهها باعث تضعیف جایگاه روزنامههای محلی شده است. همین روند موجب شده بسیاری از کنشگران محلی، روزنامهها را نادیده گرفته و مسیرهای مستقیم ارتباطی با مخاطبان را انتخاب کنند.
نتایج پژوهش
این یافتهها حاصل پژوهشی است که بنیاد اتو برنر (Otto-Brenner-Stiftung) وابسته به اتحادیه IG Metall سفارش داده است. باربارا ویتِه (Barbara Witte)، استاد روزنامهنگاری در دانشگاه برمن (Hochschule Bremen) و گرهارد سیبن (Gerhard Syben) از مؤسسه تحقیقاتی اشتغال، کار و صلاحیت (BAQ) آن را انجام دادهاند.
در این مطالعه کیفی، 16 سازمان شامل شهرداریها، انجمنها، شرکتها، مؤسسات فرهنگی و نهادهای اجتماعی در مناطق مختلف آلمان درباره راهبردهای روابطعمومی در عصر دیجیتال و شبکهای مورد مصاحبه قرار گرفتند.
نقد به عملکرد رسانههای محلی
بر اساس این تحقیق، بسیاری از فعالان روابطعمومی محلی معتقدند مطبوعات محلی کمتر به اخبار و اطلاعیههای آنان توجه میکنند. در نتیجه، شعار اصلی فعالیتهای رسانهای آنان بهطور فزایندهای این است: «اول رسانههای خودی».
نقش باقیمانده روزنامههای محلی
با وجود این روند، روزنامههای محلی همچنان بهعنوان شریک رسانهای، منبع اطلاعات معتبر و کانالی برای دسترسی به مخاطبان کمتر دیجیتالمحور باقی ماندهاند. با این حال، پژوهشگران هشدار دادهاند که اگر این مسیر ادامه یابد، یکی از پایههای اصلی دموکراسی که همان روزنامهنگاری محلی است، با خطر فرسایش جدی مواجه خواهد شد.
تاریخ انتشار: 04 نوامبر 2024
منبع: پژوهش بنیاد اتو برنر (Otto-Brenner-Stiftung) وابسته به اتحادیه IG Metall
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید