شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || جیمی کیمل (Jimmy Kimmel) بهطور ناگهانی از برنامهی آخر شب خود در شبکهی ABC کنار گذاشته شد، تصمیمی که به گفتهی تحلیلگران ناشی از فشارهای سیاسی و نگرانیها در مورد روابط مالی و رسانهای شرکت مادر با مالکان وابسته است.
این اقدام دیزنی (Disney) در حالی رخ داد که دو شرکت مالک حدود ۷۰ شبکهی وابسته به ABC اعلام کردند برنامهی کیمل را تعلیق خواهند کرد. یکی از این شرکتها نکستاستار (Nexstar) است که در تلاش برای خرید تگنا (Tegna) به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار است؛ معاملهای که نیازمند تأیید کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) است. این وضعیت یادآور تجربههای مشابه است، مانند اقدام پارامونت (Paramount) در حلوفصل دادخواستی مطرحشده توسط رئیسجمهور ترامپ و در پی آن دریافت مجوز فروش به اسکایدنس (Skydance).
منتقدان میگویند این وضعیت تفاوتی اساسی با ماجرای دوران بایدن دارد، زمانی که دولت او متا (Meta) را وادار به محدود کردن برخی محتواها ـ از جمله مطالب مربوط به کووید ـ کرده بود. این بار شرکتها ظاهراً پیشدستانه عمل میکنند و برای جلوگیری از خشم رئیسجمهور ترامپ، برخی افراد را سانسور یا بهاصطلاح «لغو» میکنند.
کمپین کیمل
دلیل اصلی تعلیق نامحدود کیمل، اظهارات اخیر او دربارهی فردی متهم به قتل چارلی کرک (Charlie Kirk) بود. این سخنان واکنش تند دو مالک اصلی شبکههای وابسته به ABC و نیز رئیس FCC را در پی داشت. پس از این واکنشها، دیزنی اعلام کرد که پخش برنامهی کیمل تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.
این رخداد بهعنوان نمونهای روشن از همگرایی میان سیاست، تجارت رسانهای و فشارهای نظارتی دیده میشود. بسیاری آن را اقدامی برای «خوشایند رئیسجمهور» و حفظ منافع اقتصادی میدانند. در نتیجه، پرسش اصلی این است: رسانهها تا کجا حاضرند برای حفظ منافع مالی و سیاسی خود، استقلال و آزادی بیان را قربانی کنند؟
نویسندگان: اندرو راس سورکین، برنهارد وارنر، سارا کسلر، مایکل جی. دِ لا مرسد، نیکو گالوگلیو، لورن هیرش
منبع: نیویورک تایمز (The New York Times)
تاریخ: ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۸:۲۷ صبح به وقت شرق آمریکا
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید