شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| نشست هماندیشی مدیران روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری تأمیناجتماعی (شستا) با حضور مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، هلدینگها، شرکتهای تابعه، فعالان و اساتید حوزه ارتباطات برگزار شد.
مدیر روابطعمومی و امور بینالملل شستا در ابتدای این نشست، گفت: بهدلیل جزیرهای عمل کردن شستا در گذشته، امروزه بر آن هستیم تا فضای ارتباط با هلدینگها و شرکتها را در مسیر منطقیتر شدن هدایت کنیم.
حسن محمدی، مدیر روابطعمومی و امور بینالملل شستا در این نشست که تحت عنوان «شستا در آینه افکار عمومی» در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، ادامه داد: با تغییر نگرش در حوزه ارتباطات و روابطعمومی ، منشور اطلاعرسانی شستا را با نگاه و رویکرد دکتر رضوانیفر، مدیرعامل شستا به حوزه رسانه تدوین شد که سرآغازی برای هماهنگی بیشتر و همراهی زیرمجموعههای شستا قرار گرفت.
به گزارش روابطعمومی شستا، حسنمحمدی، با بیان اینکه این منشور در هلدینگها و شرکتهای تابعه مورد استفاده قرار گرفت، افزود: سند جامع اطلاع رسانی شستا نیز در حال تدوین است و گامهای برنامهمحور شستا نیز بر اساس این سند طراحی و تدوین خواهد شد.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شستا با اشاره به اینکه برای این کار با مدیران روابطعمومی هلدینگها و شرکتها جلساتی برگزار شده است، افزود: باید در این مسیر به شناخت لازم و تعیین روند حرکتی در راستای اطلاعرسانی و شفافیت دست مییافتیم و نتیجه نشستهای متعدد با هلدینگها و شرکتهای تابعه این است که ارتباط با هلدینگها به سمت منطقی شدن میل خواهد کرد و گفتوگوهای منطقی در حوزه برندینگ و تبلیغات با شرکتهای تابعه شکل خواهد گرفت تا برخلاف گذشته که یکی از مهمترین دلایل شکلگیری تصویر نامطلوب، عدم انتشار هدفمند اخبار مثبت شستا بود، تغییر کند.
محمدی اضافه کرد: هدف این است که از این فضا خارج شویم و عملکرد مثبت هلدینگها و شرکتها به امیدآفرینی در جامعه کمک نماید و برای دور شدن از اخبار نادرست و شایعات، کانال تلگرامی «شستا رسانه» نیز در این راستا ایجاد شده است.
مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت سرمایه گذاری تأمیناجتماعی در پایان، روابطعمومیها را سفیران شفافیت شستا خواند و گفت: شفافیت از روابط عمومیها به جامعه منتقل میشود و امیدواریم با ارائه راهکارها و تلاش در راستای شفافیت در حوزه اطلاعرسانی، تصویر بهتری از شستا به جامعه ارائه دهیم.
برداشتهای غلط حوزه روابطعمومی
در ادامه این نشست، روزبه کردونی، مدیرکل روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برداشتهای غلطی که در حوزه روابط عمومی شکل گرفته است، گفت: در رویکرد رسانهای وزارتخانه و شرکتهای تابعه باید به مواردی توجه کنیم.
روزبه کردونی افزود: اولین برداشت اشتباه در حوزه روابط عمومی این است که تبلیغات را به مثابه عملکرد در نظر بگیریم؛ در حالیکه باید عملکرد را به شیوه مدرن تدوین کنیم. دوم اینکه روابط عمومی توزیع کننده خبر نیست و خبری که از ابتدا، با اندیشه و مبتنی بر فهم جامعه و روال سیستم سازمانی تدوین نشود، قابل اتکا نخواهد بود.
وی ادامه داد: تصور غلط دیگر این است که روابطعمومی عرصه دانش عمومی است و هر کس بدون تخصص لازم، اجازه اظهار نظر را در این حوزه خواهد داشت.
کردونی گفت: در شرایط کنونی، کار روابطعمومی یکی از سختترین کارهاست چراکه عدم موفقیت بهنام روابطعمومیها و موفقیت بهنام دیگران ثبت میشود.
وی با اشاره به اینکه در روابطعمومی وزارتخانه، شستا، هلدینگها و شرکتها حق اشتباه نداریم، ادامه داد: مدیر روابطعمومی باید مطلعترین فرد در سیستم سازمانی باشد و از این توانایی در راستای موفقت روابطعمومی بهرهبرداری کند.
کردونی گفت: شفافیت مهمترین نکته مدنظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و شفافیت، راهبردی برای مبارزه با فساد، ابزار اعتمادآفرینی و تصمیمگیری و مشارکت است.
عمده کار روابطعمومیها تبادل اطلاعات است
فریدون وردینژاد، فعال رسانهای نیز در نشست هماندیشی مدیران روابطعمومی شرکت سرمایه گذاری تأمیناجتماعی (شستا)، گفت: عمده فعالیت روابطعمومیها در بخش تبادل اطلاعات است و اطلاعات، باید سازنده، بههنگام و قابل استفاده برای دیگران باشد.
وی انسانها را مجموعههای اجتماعی و ناچار به تعامل با یکدیگر توصیف کرد و افزود: معمولا این تعامل در سه مورد تبادل انرژی، ماده و اطلاعات شکل میگیرد. آنچه در تبادل در زمینه ماده و انرژی وجود دارد را روابط میگویند و بخش تبادل اطلاعات، ارتباط نامیده میشود.
وردی نژاد ادامه داد: سه حالت ارتباطی تعریف شده وجود دارد. ارتباط یکطرفه، مانند برخی رسانههای سنتی یا رادیو، ارتباط دوطرفه و ارتباط تعاملی. (هر فرد در همان حالی که گیرنده است، فرستنده نیز هست و بهرهمند و بهرهده نیز هست.)
وی افزود: روابط عمومیها معمولاً مخاطبانی را تحت پوشش دارند که با آنها در تعامل کامل هستند. بهطور کلی ساختار روابطعمومی ها هدف تاثیرگذاری بر دیگران را دنبال می کنند. برای این اثربخشی، مسیرهای مختلفی وجود دارد که آنها را استراتژی می نامند.
این فعال رسانهای ادامه داد: روابطعمومیها باید از کمک رسانه ها بهرهمند شوند. واقعیت این است که باید بهصورت هوشمند عمل کرده و از همه امکانات ارتباطی استفاده کنیم و برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت داشته باشیم.
وی تصریح کرد: برنامههای بلندمدت در روابطعمومیها بهدلیل ارتباط با عنصر اطلاعات، کارایی لازم را ندارند و حداکثر باید یکساله تعریف شوند. قدرت هوشمند دربرگیرنده استفاده از رسانههای سنتی، مدرن و امکانات دیجیتال برای روابط عمومی است.
نقش رسانهها با توجه به ماهیت جامعه و بحران متغیر است
فیاض زاهد، استاد دانشگاه و روزنامهنگار در این نشست، با اشاره به نقش رسانهها در جامعه و شرایط بحران گفت: مدیریت رسانه در بحرانهای بینالمللی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و مهمترین کمک رسانه برای مقابله با بحران، برنامهریزی مدون رسانه ای است.
این نویسنده و پژوهشگر، خاطرنشان کرد: رسانهها برخی اوقات به رقابتهایی در سطوح مختلف دامن میزنند و چنانچه موقعیت بحران از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد، به طبع آن باید مدنظر رسانه ها قرار گیرد.
وی گفت: البته نقش رسانه ها با توجه به ماهیت جامعه و بحران متغیر است و مهمترین کارکرد رسانه، استواری در جهتگیریها است.
فیاض زاهد، سانسور را پدیده رایج رسانه در بحرانها دانست و اضافه کرد: مدیر رسانه در بحران باید فرصتها، تهدیدها و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و میان آنها نوعی انطباق ایجاد کند.
|
نظر بدهید