کارگاه آموزشی حکمرانی مدرن در پارک‌های علم و فناوری برگزار شد

کارگاه آموزشی «حکمرانی مدرن در پارک‌های علم و فناوری» با حضور سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دبیران شورای هماهنگی روابط‌عمومی مناطق دهگانه کشور و ۱۵۰ نفر از مدیران روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی در سالن همایش‌های پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) برگزار شد.

 شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)|| کارگاه آموزشی «حکمرانی مدرن در پارک‌های علم و فناوری» با حضور سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دبیران شورای هماهنگی روابط‌عمومی مناطق دهگانه کشور و ۱۵۰ نفر از مدیران روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌های سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی در سالن همایش‌های پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) برگزار شد.
 
 به گزارش شارا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست دکتر ندا شفیعی، سرپرست اداره کل وزارت عتف با موضوع اهمیت ارتباطات مؤثر در فعالیت‌های روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری؛ دکتر احسان چیت‌ساز، معاون توسعه بازار پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع مقیاس‌پذیری کسب‌وکارهای مدرن از طریق تأمین مالی جمعی؛ دکتر عباس قنبری باغستان، مشاور ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فاوا با موضوع ضرورت گذار به استانداردسازی در حکمرانی مدرن پارک‌های علم و فناوری و مهندس محمدعلی جعفری، مدیر مرکز توسعه واحدهای فناور پارک فاوا با موضوع معرفی شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال (تاد) به ارائه مطلب پرداختند.
 
 دکتر محمدجعفر صدیق دامغانی‌زاده رییس پارک فاوا در این نشست گفت: پارک‌های علم و فناوری نسل جدیدی از سازمان‌های پژوهشی هستند که رسالت کلان آنها توسعه اقتصادی و تعمیق تکنولوژی شرکت‌ها با هدف افزایش توان رقابت پذیری است.
 
 وی محرک و عامل اصلی تکنولوژی را توجه به داستان‌های علمی-تخلیلی عنوان کرد و یادآور شد: محرک و عامل اصلی توسعه سازمان‌ها، روابط عمومی‌ها هستند. در الگوهای قدیمی، روابط عمومی‌ها سنگر حوزه ریاست بودند، ولی در الگوهای جدید روابط عمومی‌ها مکمل برنامه‌های توسعه‌ای سازمان‌ها هستند. به عبارت دیگر فهم مأموریت سازمان، معرفی، تولید فکر و محتوا و توزیع آن، از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی محسوب می‌شود.
 
 دکتر صدیق دامغانی‌زاده همچنین «توسعه شرکت‌های جوان و تبدیل کردن آن‌ها به شرکت‌های متوسط و بزرگ»، «جذب و حفظ نخبگان و زمینه‌سازی برای بازگشت نخبگان به ایران» و «ایجاد شبکه یکپارچه در سطح ملی از پارک‌ها و مراکز رشد تشکیل شده در وزارت عتف» را از وظایف و مأموریت‌های پارک فاوا و «کشف و نشر دانش پارک‌داری» را از وظایف روابط عمومی عنوان کرد.
 
 در ادامه دکتر احسان چیت‌ساز، معاون توسعه بازار پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با اشاره تأمین مالی کسب‌وکارهای جدید و رسیدن به موفقیت در این زمینه گفت: کسب‌وکارهای جدید برای موفقیت به منابع مالی نیاز دارند و برای این کار روش‌های متعددی مانند استفاده از سرمایه شخصی، بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران فرشته، دریافت وام بانکی، گرنت ها و حمایت های نهادهای توسعه‌ای و استفاده از خرده سرمایه‌گذاران را پیش روی خود دارند. به عبارت دیگر امروزه تأمین مالی جمعی یکی از پرطرفدارترین روش‌های تأمین مالی در دنیا است.
 
 وی هدف فناوری بلاک‌چین را تمرکززدایی از صنایع مختلف و هدف بهامُهر را تمرکززدایی در جذب سرمایه دانست و تأکید کرد: زیرساخت‌های توسعه فناوری‌های مبتنی بر بلاک‌چین در کشور در حال ایجاد و شکل‌گیری است اما از طرفی فقدان دانش تئوریک در این شرکت‌ها و بدیع بودن این نوع از تأمین مالی جمعی موجب شده است که آینده برای چنین شرکت‌هایی مبهم تلقی شود. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به اهداف فناوری بلاک‌چین و بهامُهر، شناسایی دانش این حوزه و ایجاد زیرساخت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برای جلوگیری از ایجاد روندهای ناکارآمد برخوردار است.
 
 دکتر عباس قنبری باغستان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مشاور ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فاوا نیز در این نشست با اشاره به ضرورت نگاه حکمرانانه و حاکمیتی در موضوع پارک های علم و فناوری در خصوص اهمیت «استانداردسازی» گفت: منظور از استاندارسازی فرایند تدوین، اعمال و توسعه استانداردها و پروتکل‌های فنی فعالیت فناورانه است. به عبارت دیگر در مباحث استاندارسازی، نگاه فراتکنولوژی و فرافناورانه مدنظر است و محصولات، شرکت‌ها و پارک‌ها به تنهایی مورد نظر نیست.
 
 قنبری باغستان تصریح کرد: به همین دلیل پروتکل‌ها، فرایندها، مکانیسم‌ها و دستورالعمل‌هایی که همراه با محصول (در سطح کشور، منطقه‌ای و جهانی) نهادینه و اجراء می‌شود، دارای پیامدهای بسیار مهمی از منظر حکمرانی و حاکمیتی است.
 
 عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت دو سطح «حکمرانانه» و «فناورانه» خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و فناوری، به خصوص واحدهای روابط عمومی آنها، باید بتوانند تحولات فناورانه را به خوبی رصد کرده و دلالت‌های ایجاد شده برای کشورها را درک و دریافت کنند. با توجه به موارد گفته شده همچنین دو بازیگر در سطح «حاکمیتی» (دولت‌ها) و «شرکت‌ها» (پلتفرم‌ها) نیز وجود دارد که بررسی دقیق این موارد نشان دهنده گذار پارادامی مهمی در «بازیگری» از سوی دولت‌ها به سمت شرکت‌ها است. به عبارت دیگر گذار پارادایمی مهمی در حال روی دادن است و آن گذار از «دیپلماسی رسمی» به «دیپلماسی شرکتی» است که برای درک اهمیت این گذار، فهم ضرورت دستیابی به اشرافیت فناورانه و رویکرد حکمرانانه به تحولات فناوری ضروری است.
 
 شایان ذکر است؛ در پایان این نشست از وب سایت سه زبانه پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات رونمایی شد.