شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، رضوانه مانجور- روابط عمومی و بازاریابی یکی از موضوعات مشاجره بر انگیز است. کجا روابط عمومی باید بنشیند و چه زمانی باید زیر چتر بازاریابی قرار گیرد؟ چه کسی پیشرو است؟ آیا روابط عمومی فقط یک محصول عملکرد بازاریابی است؟
در طی کنفرانس روابط عمومی آسیا که مجله بازاریابی در چهار فصل میزبانی شده بود؛ ویشال دوشی، رئیس ارتباطات و بازاریابی برای جنوب شرق آسیا در گروه بین المللی امریکایی (ای آی جی) اظهار کرد که شرکت ارتباطات و بازاریابی باید به عنوان یکی از عملکردها، نهایتا توسط متخصصان روابط عمومی هدایت شود.
دوشی گفت: «من باور دارم که بازاریابی زیرمجموعه ارتباطات قرار می گیرد. نظر شخصی من این است که این خطر وجود دارد که اندیشه ای که راه بازاریابی را مشخص می کند، روابط عمومی و عملکرد مناسب آن را پایمال کند. به ویژه این زمانی اتفاق می افتد که این دو (روابط عمومی و بازاریابی) در محیطی وارد شوند که توسط شخصی با زمینه سنتی روابط عمومی اداره می شود.»
در یک ساختار ایده آل، دوشی توضیح می دهد که عملکرد روابط عمومی و بازاریابی باید در هم ادغام شوند و توسط شخصی اداره شود که مسئولیت همه روابط سازمان را بر عهده دارد- اعم از برون و درون سازمان. آن فرد رئیس ارتباطات و بازاریابی خواهد بود و همچنین نیاز دارد که همانند یک متخصص روابط عمومی بیاندیشد. او نیاز دارد که از شفافیت و تعامل دو بخش سازمان و مصرف کنندگان اطمینان حاصل کند.
این ساختار نیازمند حمایت افرادی است که روابط چندگانه ای را با مصرف کنندگان، کارکنان، تهیه کنندگان و کانال های چندگانه ارتباطات دارند. با این نگاه بازاریابی شرکت های بیمه ای برای مخاطبان گسترده تر، در مقیاس بزرگتر، باید به طور فزاینده ارتباطات و بازاریابی خودشان را با هم ادغام کنند.
وی گفت: «امروز، کسی که یک بروشور تولید می کند، همچنین گزارش خبری می نویسد، و همچنین تبلیغات بنر دیجیتالی سازمان و کانال های رسانه اجتماعی را تامین می کند. این تنها احساس می شود که بازاریابی و ارتباطات دچار یک صدایی شده اند. وی افزود: «آنها با یکدیگر می توانند اولویت های و پیشرو بودن محصولات را تعیین کنند و نهایتا تصمیم بگیرند که چه چیزی به مصرف کننده بگویند.»
روابط عمومی در جهان جدید، ذینفعان شما و اتاق های وسیعی که در مجموع وجود دارند را مدیریت می کنند. چشم انداز روابط عمومی بدون شک در حال تغییر است. در حال حاضر کشت فن آوری های جدید، کانال های جدید و ذینفعان جدید به متخصصان روابط عمومی نیازمند هستند که در جریان آموزش روابط عمومی قرار گرفته باشند.
با توجه به گفته های تینو فریتش، رئیس ارتباطات و سخنگوی مطبوعات، ای پی ای سی، در تیسن کراپ، روابط عمومی اکنون باید به عنوان مشاوره داخلی عمل کند و نقش های جدیدی را در چشم انداز بازاریابی و راهنمایی شرکت از طریق آن بازی کند. فریتش توضیح داد، این نباید تنها به عنوان یک چالش دیده شود، بلکه باید به عنوان فرصتی دیده شود.
فیتش پرسید: «این پیچیدگی جدید شانس بزرگی برای ایستادن ارتباطات است. ما باید یاد بگیریم که از اتاق های جلسات روابط عمومی استفاده کنیم. چه کس دیگری به جز متخصصان روابط عمومی می تواند سعی کنند که اتاق های جلسات را به طور حرفه ای در دست بگیرند؟»
فریتش ادامه می دهد: «در حال حاضر ما به جهان جدید وارد می شویم. این جهان مدیریت پیچیده ای دارد. همچنین باید در آن به ذینفعان توجه شود. زمان می برد که آنهایی که از سبک قدیمی استفاده می کرده اند خودشان را با این سبک هماهنگ کنند. اما شما نمی توانید از آن فرار کنید. باید آن را در آغوش بکشید.»
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید