شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– مسئول روابط عمومی تعاون روستایی استان البرز در پیامی روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را به مدیران روابط عمومی بالاخص مدیران روابط عمومی تعاون روستایی سراسر کشور تبریک و تهنیت عرض کرده و روابط عمومی را اینگونه تعریف نمود.
وی افزود : روابط عمومی، فرایند ارتباطات راهبردی است که میان جامعه و سازمانها روابط سودمند دوسویه ایجاد میکند. نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع دردستیابی به مقاصد و اهداف ، امروزه درسازمانها و ادارات به عنوان یک اصل اساسی درمدیریت پذیرفته شده است.این ارتباط که ازآن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی ازمهمترین و با ارزشترین عوامل موثر در سرنوشت هرموسسه وگروه محسوب می گردد.
ـ انجمن جهانی روابط عمومی درماه می ۱۹۶۰ روابط عمومی را اینگونه تعریف نمود : “روابط عمومی بخشی ازوظایف مدیریت سازمان است، عملی است ممتد، مداوم وطرح ریزی شده که ازطریق آن، افراد سازمانها می کوشند تا تفاهم وپشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند بدست آورند.”
جوهری خاطر نشان کرد : روابط عمومی بخشی از یک سازمان است که وظیفه دارد افکار عمومی را در مورد وظیفه سازمان خود رصد کرده و با بهره جستن از فرصت های مناسب و تعامل دائمی با رسانه ها، بر روی افکار عمومی در مورد محصولات و خدمات سازمان خود تاثیر بگذارد.
روابط عمومی ،نقشی بسیار مؤثر دربهبود وضعیت سازمان ها وایجاد تعامل بین درون سازمانی و برون سازمانی دارد. مسئول روابط عمومی درهردستگاه و سازمان دولتی وخصوصی، بایستی واجد یک سری خصوصیات و روش¬های کارآمد دراداره امور وانجام وظائف شغلی باشد تابتواند مایۀ پیشرفت کاری در ادارات و سازمان¬ها گردد.
ایشان در ادامه افزود : گرچه مجموعه وظایف یک روابط عمومی، به روشهای کلیشه¬ای دنیای ارتباطات و تبلیغات ختم نمی¬شود و هرگز نمی¬توان آن¬ها را محدود و محصور در یک سری رفتار و برنامه¬ها کرد، اما روابط عمومی برای وصول به موفقیت سارمانی، نباید بدون برنامه حرکت کند، بلکه باید خیلی هدفمند و منظم باشد تا بتواند در راستای انجام وظایف، موفقیت حاصل نماید.
جوهری در خاتمه به برخی از وظایف روابط عمومی در دستگاههای اشاره نمود .
یک روابط عمومی وظیفه دارد : ۱- از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و … حفاظت نماید، ۲-همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها، ارتباط تنگاتنگ با اینترنت، خبرگزاریها، وب سایتها و وبلاگ ه ،۳- توجه به اطلاع رسانی آنلاین و داشتن حداقل یک سایت و یا وبلاگ تخصصی برای سازمان و اداره ،۴- صداقت درکار روابط عمومی ،نقش بسیار مهم و سازنده ای دارد وسبب جلب اعتماد می شود. پس نباید «صداقت کاری» را حتی برای یک لحظه از نظر دورنگه داشت، ۵- چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی ، ۶- دعوت از خبرنگاران جهت حضور در مراسم و مناسبت های مختلف ،۷- اجرای سیستم مکانیزه خبر رسانی (روابط عمومی الکترونیک) جدی گرفته شود ،۸- مسئول روابط عمومی باید با تنظیم اخبار در حجم کم، و بیان اصلی¬ترین و مهمترین عناصر خبری «کوتاه نویسی» را تجربه نماید، ۹- خوش برخورد بودن،لازمۀ کار روابط عمومی است ،۱۰- سرعت عمل و ایفای نقش مؤثر و ارزنده در مواقع حساس و بحرانی، عامل بسیار مهمی در موفقیت وکارآمدی یک روابط عمومی است ،۱۱- برقراری تعامل مطلوب وسازنده بین اداره یا سازمان مربوطه با سازمانها، ادارات، نهادها و اشخاص حقیقی وحقوقی ،۱۲- تهیه گزارش فعالیت واحدها و جمع¬بندی آن به صورت گزارش ماهانه، فصلی و سالانه
|
نظر بدهید