شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– استاندار همدان در مجمع عمومی شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان در تحلیلی که حکایت از نگاهی کارشناسانه و دقق به وضعیت روابط عمومیها داشته روابط عمومیهای استان را در 2 دسته توجیهگر و تبیینگر دستهبندی کرد.
نیکبخت عملکرد روابطعمومیها را در استان یا توجیه عملکرد سازمان و دستگاه مربوطه و اقدامات انجام شده یا نشده آن یا در مرحلهای جلوتر، بیان و روایت عملکرد سازمان به صورت ناقص دانست که در هر دو حالت از روابط عمومی با شاخصهای روز عقب است و باید بهروزرسانی شود.
آنچه استاندار به عنوان روابط عمومی مطلوب و مورد قبول در دولت تدبیر و امید عنوان کرد وخواستار ارتقای سطح روابط عمومیهای استان به این سطح شد، روابط عمومی تحلیلگر بود.
روابط عمومی تحلیلگر که مورد نظر استاندار است، روابط عمومی مؤثر و تأثیرگذار در روند تصمیمسازی، تصمیمگیری و اعلام تصمیم است.
این نوع روابط عمومی قابلیت پیشبینی تحولات آینده و برنامهریزی برای مواجهه سازمان با آن را داشته و بر اساس تحلیلی که از رویدادها دارد، نقش سازمان را در فرایند در حال وقوع تعریف میکند.
روابط عمومی تحلیلگر مشاور رئیس سازمان است و قادر است ارتباطات درون سازمانی را نیز به نفع سازمان و افزایش انگیزه کارکنان و بالا رفتن نرخ بهرهوری ساماندهی کند.
در کنار این، در ارتباط با رسانهها، روابط عمومی تحلیلگر به دلیل سواد تحلیلی و رسانهای، قادر به درک حرکات رسانهها و تحلیل درست چرایی آنها بوده و میتواند با بهرهگرفتن از این توانمندی بهترین ارتباط رسانهای را برای سازمان به ارمغان آورد.
نگاهی به انتظارات مطرح شده استاندار از روابط عمومیها در این نشست، نشان میدهد که روابط عمومیهای استان راهی ندارند جز اینکه سطح عملیاتی خود را به روابط عمومی تحلیلگر، ارتقا دهند تا بتوانند در زمینههای تخصصی فعالیتهای روابط عمومی بخصوص اطلاعرسانی، ارتباط درونسازمانی و ارتباطهای برونسازمانی بهویژه با رسانهها، توفیق حاصل کنند. به هر حال روابط عمومیها در سال سخت انتخابات از حمایت استاندار برای ارتقای سطح روابط عمومی و رسیدن این نهاد به جایگاه اصلی برخوردار هستند. حال زمان بهرهبرداری مدیران و روابط عمومیها از این حمایت، به نفع کلیت سازمان و روابط عمومیهاست.
|
نظر بدهید