پاداش نیک‌نامی

مهدی باقریان رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران – اعتبار، میزان احترام و اعتماد یک فرد در نزد مردم است. اعتبار به کسی داده نمی‌شود معمولاً اعتبار کسب‌کردنی است. اعتبار، مجموعه‌ای است از اقدام‌ها و تلاش‌های انسان‌ساز و کارهای پیشگامانه‌ی یک فرد و از عوامل اساسی پشتیبانی مردم و ماندگاری آن‌ها در خاطره‌ی جمعی ملت‌هاست. تمایز اصلی میان مدیریت شهرت و تصویر و مدیریت اعتبار در همین نکته‌ی بسیار ظریف، یعنی «رفتار معتبر» نهفته است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| “شهرت” و “اعتبار” که دو عنصر اصلی و اساسی “مدیریت خوشنامی” و “نیک‌نامی” است با ارزش‌ترین دارایی یک ملت، موسسه و فرد محسوب می‌گردد و هر روز بر اهمیت آن نیز افزوده می‌شود.

اعتبار، میزان احترام و اعتماد یک فرد در نزد مردم است. اعتبار به کسی داده نمی‌شود معمولاً اعتبار کسب‌کردنی است. اعتبار، مجموعه‌ای است از اقدام‌ها و تلاش‌های انسان‌ساز و کارهای پیشگامانه‌ی یک فرد و از عوامل اساسی پشتیبانی مردم و ماندگاری آن‌ها در خاطره‌ی جمعی ملت‌هاست. تمایز اصلی میان مدیریت شهرت و تصویر و مدیریت اعتبار در همین نکته‌ی بسیار ظریف، یعنی «رفتار معتبر» نهفته است.
 
 کسب اعتبار با انجام کار درست و نیک آغاز ‌می‌شود. غالباً به سال‌ها سخت‌کوشی نیاز است تا یک فرد یا موسسه بتواند موقعیت و جایگاه خود را ارتقا دهد و برای خود مشروعیت و یک اعتبار رشک‌برانگیز دست‌وپا کند. به همین دلیل شخصیت‌های مردمی و انسان‌های عاقل و درست‌کار، اعتماد مردم را موهبتی همیشگی تلقی می‌کنند و قدر آن را می‌دانند.
 
 اعتبار افرادی مانند “پله” اسطوره فوتبال برزیل، حاصل سال‌ها تلاش‌ و اقدام‌ ارزشمند او برای خلق یک دنیای بهتر برای همه‌ی انسان‌هاست و همچنین از قدرت رهبری و جلب ‌اعتماد عمومی سرچشمه می‌گیرد و «اعتماد عمومی» تنها از طریق یک رابطه‌ی هوشمند و سودمند انسانی حاصل می‌شود. “پله” در طول 82 سال بی‌وقفه تلاش ‌کرد تا از طریق ایجاد “پیوند” با مردم، برای خود وجهه‌ خوبی بسازد و توانست آن را تا لجظه‌ی مرگ حفظ کند. کمتر کسی مانند “پله” در دنیا موفق به دریافت چنین عنوان و اعتباری از طرف مردم ‌شده است.
 
 چه بسیارند انسان‌هایی که همه‌ی ما آنها را می‌شناسیم اما هیچ اعتبار، مشروعیت و مرجعیتی نزد مردم ندارند. تنها کسانی در دنیا به این افتخار نایل می‌شوند که در کنار و خط “مردم” باشند و بر قلب‌ها حکومت کنند چراکه اقتدار، مشروعیت خود را از مردم می‌گیرد.
 
 برای نمونه، در حوزه سیاست آدم‌های بزرگی مانند نلسون ماندلا و گاندی را داریم که مرجع و مورد احترام بسیاری از مردمان جهان هستند و این مشروعیت فقط به این دلیل حاصل شده است که در خدمت مردم و انسانیت بوده‌اند.
 
 مردانِ بزرگِ دارایِ خصلتِ انسانیِ ویژه هیچ‌گاه نه تنها نمی‌میرند بلکه هر روز تکثیر و به ضرب‌المثل خوبی‌ها تبدیل و در ذهن تک‌تک انسان‌های کره زمین ماندگار و جاگیر می‌شوند.
 
 بنابراین یکی از مهمترین ویژگی‌های یک انسان خوب و تاثیرگذار و مشکل‌گشا و قابل اعتماد و قابل احترام، داشتن یک شهرت و اعتبار خوب است. نیک‌نامی و خوش‌نامی برای انجام چه کار و هدفی؟ برای احترام به ارزش‌های انسانی و انجام کارهای نیک و برای ایجاد و ترویج روابط سودمند و ارزش‌مند میان همه انسان‌ها فارغ از هر نژاد، قوم، مذهب و جنسیت (تنوع، برابری و شمول).
 
 منبع: روزنامه آفتاب یزد
 10 دی 1401