
	شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مسعود ثقفی مشاور مدیر کل در برنامه های رادیویی هنر هشتم و عصر توسعه بامجریان و کارشناسان به گفتگو پرداخت .
	بخش هایی از گفتگوی رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شهر تهران به شرح زیر است:
	سوال: تعریف شما از روابط عمومی چیست ؟
	جواب: روابط عمومی به عنوان یکی از شغل های پر استرس دنیا می تواند موثر در شکل گیری افکار عمومی و زمینه ساز ارتباط سازنده و ایجاد تفاهم بین مردم و مسئولین باشد .
	رسالت روابط عمومی آموزش و پرورش بر اساس دستور وزیر محترم در چهار موضوع مطرح می شود :
	1.انعکاس دستاورد های خانواده بزرگ آموزش و پرورش
	2.ارتقا و جایگاه معلم در منظر مردم
	3.همراه نمودن نخبگان
	4.پاسخگویی به افکار عمومی ،سوالات و انتقادات فرهنگیان،دانش آموزان،اولیا واصحاب رسانه
	از آنجاییکه روابط عمومی باید چالش های سازمان را بیان کند ، بنابراین زیر بنای روابط عمومی مسئله شناسی است .
	سوال : رابطه و تعامل شما با رسانه ها چگونه است ؟
	جواب :ما در روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران نه تنها رسانه ها را در مقابل سازمان خود نمی دانیم بلکه برای آن ها را به عنوان رکن چهارم دمکراسی احترام قائلیم و اساسا بستن دهان رسانه را ظلم به جامعه مدنی می دانیم .
	در همین راستا تعامل گسترده و سازنده ای را با رسانه ها بر قرار کرده ایم که حاصل آن انتشار بیش از 200 مصاحبه رادیویی و تلویزیونی و حدود 400 هزار صفحه در رسانه های مکتوب و رسانه های موجود در فضای مجازی می باشد .
	همانگونه که معلمان، در جامعه ی ما انسان هایی بسیار شریف و نجیب هستند ، خوشبختانه خبرنگاران و نویسندگان حوزه ی آموزش و پرورش را هم واجد چنین ویژگی هایی یافته ایم .
	البته همیشه استثناهایی هم وجود داردکه متاسفانه تعداد بسیار محدودی از رسانه ها با اغراضی بجز وظیفه ی نظارت بر عملکرد سایر ارکان دمکراسی عمل می کنند و باانتشار مطالب خلاف واقع آسیب هایی را متوجه روابط عمومی و جامعه تعلیم و تربیت می کنند .
	توصیه ای که دائما با دوستان رسانه ای مطرح می کنیم ، این است که ما را یاری کنند تا مردم را به سمت استفاده از راهکارهای قانونی برای احقاق حقشان راهنمایی کنیم و به همه بیاموزیم که تحقق خواسته ی آنها صرفا از این راه امکان پذیر است وطرح موضوعات به شکل پیامک زدن یا گفتگو در محافل نامربوط کمکی به احقاق حق ایشان و سایرین نخواهد کرد .
	سوال : جنابعالی در بر خورد با رسانه ها و مردم تا چه میزان حقیقت را بیان می کنید ؟
	جواب : همه تلاش ما این است که روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه مردم در حاکمیت باشد . وقتی بر خلاف منافع خودمان و به نفع منافع مردم کار کنیم ، مردم هم اعتماد خواهند کرد و بر این اساس به این موضوع پایبندیم که همیشه باید واقعیت ها را بیان کرد البته با پاس داشتن سه موضوع مهم: الف:حاکمیت ملی ب: امنیت ملی ج: عفت عمومی و ارزشها .
	سوال : تا چه حد به استفاده از فضای سایبری در تحقق رسالت روابط عمومی که قبلا مطرح کرده اید، معتقداید ؟
	جواب : نباید منکر شویم در جامعه ای که کار و زندگی می کنیم بسیاری از دانش آموزان و معلمان در شبکه های اجتماعی عضویت دارند و از فضای سایبری استفاده زیادی می کنند .این را هم باید در نظر بگیریم که فضای حرف های یک طرفه تمام شده و اگر حرفی می زنیم باید حرف های دیگران را هم بشنویم . پیام ما باید اثر گذار باشد و پیام قوی تر بهتر از تعدد پیام است .
	همچنین معتقدیم که با شمشیر و سپر چوبی نمی توان به جنگ فضای سایبری رفت . براین اساس معتقد به حضور قوی و موثر در این فضا هستیم . البته این را هم باید در نظر بگیریم که همیشه حرف هایی برای گفتن و حرف هایی برای نگفتن وجود دارد و به اینکه هر کس در دنیای خودش زندگی می کند احترام بگذاریم . ما برای قضاوت کردن دیگران مسئولیت نداریم و همه ی هدف ما باید خدمت به مردم باشد .
	سوال : روابط عمومی باید درون سازمان خودش هم موثر باشد و فضا را برای تحقق رسالت هایش فراهم کند ، شما در این زمینه چه اقدامی کرده اید ؟
	جواب: دردنیا ابتدا نیاز مطرح می شود و سپس پژوهش صورت می گیرد و در مرحله ی آخر ساخت پاسخ اتفاق می افتد .
	در صنعت روابط عمومی کشور این فرایند را طی نکرده ایم و با پدیده روابط عمومی به صورت واکنشانه برخورد کرده ایم ، یعنی پس از آنکه این صنعت وارد کشور شده است برایش تعریف و شرح وظایف درست می کنیم .
	همچنین در جامعه ی ما فاصله ی بین سنت و مدرنیسم همه را درگیر خود کرده است و مقولاتی مانند آزادی ، تحمل و نقادی تمرین می خواهد و ارائه شدنی نیست .
	ما در روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران با تکیه بر پنج شاخص سرمایه اجتماعی یعنی : ارتباطات ، اعتمادات، تشکیلات ، تسهیلات و اطلاعات نهایت سعی خود را در ایجادبیشترین روانی اطلاعات در سازمان خود انجام می دهیم . اما با رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم .
	سوال : از نظر شما حوزه ی مسائل مرتبط با آموزش و پرورش چه تفاوتی با سایر حوزه های اجتماعی دارد؟
	جواب: تقریبا هیچ جایی مانند آموزش و پرورش نیست که همه ی اجزا ء و ارکان جامعه با آن به نوعی در ارتباط باشند .
	در تعلیم و تربیت مفهومی داریم به نام شایستگی (Competency ) به مفهوم داشتن دانش ، مهارت به کار گیری دانش و اعتقاد به آن کار یا باور به آن دانش.
	وظیفه معلمان تبدیل مفاهیم به شایستگی است . مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چهار رکن در ایجاد شایستگی و هویت برای دانش آموزان وجود دارد ، این ا رکان عبارتند از :
	1.نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور
	2.خانواده
	3. رسانه
	4.سایر نهاد های اجتماعی
	خود هویت هم محصول تربیت درساختهای شش گانه ی : علمی، اعتقادی ،اجتماعی ،زیستی ، هنری و اعتقادی است .
	همانگونه که ملاحظه می فرمایید همه ی ارکان موثر در تعلیم و تربیت و اهداف آن که تربیت نسلی با هویت است شامل همه ی اجزای یک جامعه می شود و به نوعی همه در آن نقش دارند بنابراین آموزش و پرورش یکی از حوزه های بسیار فراگیر در جامعه است .
	واضح است که اگر ارکان موثر در تعلیم و تربیت همسو نباشد و در مواردی هم دچار فاصله های اعتقادی و عملکردی باشند هدف تعلیم و تربیت که ایجاد شایستگی و هویت در فرزندان این مرزو بوم است یا محقق نخواهد شد و یا با دشواری های فراوانی برای تحقق روبرو خواهد بود .
	امیداواریم که با همسویی بیشترو مشارکت موثرتراین ارکان ، بتوانیم زمینه ساز تعلیم و تربیت نسلی باشیم که دارای هویت ملی ،دینی و انسانی باشد.
	
منبع: پانا
	 
| 
 | ||||
 
					 
			 
							

 
							 
							
نظر بدهید