شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| با ظهور تمدنهای اولیه ، بلند پروازی برای گسترش قدرت و سلطه انگیزه ای برای آغاز جنگ ها بود و با گذشت زمان علل بروز جنگها در طول تاریخ دگرگونیهای فراوان یافت و متعدد شد.
اما در جهان امروز با پیشرفت های علم و تکنولوژی، خطر استفاده از تسلیحات کشتار جمعی و غیر متعارف ، هزینه اقتصادی و ا جتماعی بالای کاربرد تسلیحات و حمله نظامی ، گسترش روابط کشورها در عرصه بین المللی موجب شد تا جنگ افروزی به این شکل از اندیشه سیاستمداران خارج شده و آنها به روشهای دیگری برای سلطه بر دیگر کشورها متوسل شوند و مرموزانه و فریبکارانه با روشهای مختلف جنگی نرم را دنبال کنند.
در برابر این تصمیم دیگر تکیه به برج ها، دژهای مستحکم و حجم انبوه نیروی انسانی و انواع تسلیحات کاربری چندانی ندارد و نیاز است که برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن بدون استفاده از تسلیحات تهاجمی اندیشه ای تازه کرد.
از این رو اقدامات پدافند غیر عامل در سیاست دفاعی همه کشورها از جمله ایران که با تهدیدات شدید و جنگ نرم دشمن در ابعاد مختلف روبرو است رویکردی فعال تر به خود گرفته است.
اما یکی از مهمترین مسائل مطرح در این حوزه فرهنگ سازی در خصوص چرائی و چگونگی این اقدام در بین مردم به ویژه کارکنان و شاغلین دستگاه های اجرایی و سازمان های مختلف است.
چنانچه همگان بدانند که فلسفه بنیادی پدافند غیرعامل، افزایش توان مقابله نیروهای خودی و کاهش مخاطرات ناشی از حملات احتمالی دشمن است، حساسیت بیشتری نسبت به آن نشان داده و شناخت استراتژی دوست و دشمن با سهولت بیشتری صورت می گیرد.
در این میان ایجاد چنین دانشی نیاز به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از سوی همه دستگاه ها دارد چرا که نمی توان به یکباره اندیشه و ذهن مخاطبان این فرهنگ را به شکل دستوری تحت تاثیر قرار داد و این امر نیازمند آن است که با آموزش و اطلاع رسانی اقدامات پدافند غیر عامل تبدیل دغدغه عمومی آحاد جامعه شود .
برای رسیدن به چنین هدفی وجود روابط عمومیها در هر سازمان یکی از واحدهای کارآمد هستند چرا که آنها قلب تپنده و آینه تمام نمای هر سازمان به شمار می روند. نفوذ روابط عمومی ها در افکار عمومی و ارتباط آنها با سایر رسانه ها می تواند مهمترین عامل برای ایفای این نقش باشد .
روابط عمومی ها با اطلاع رسانی مناسب زمینه افزایش سطح آگاهی، ایجاد مشارکت مردمی را در پدافند غیر عامل فراهم ساخته و میزان آسیب رسانی را در جامعه به حداقل کاهش می دهند .
از سوی دیگر در هر سازمان روابط عمومی ها شناخت کاملی از شرایط هر سازمان دارند و با توجه به این ویژگی می توانند با طراحی مانورها، برگزاری دورههای آموزشی، کارگاه ها و … بستری برای کارکنان سازمان و مخاطبان آنان فراهم کنند تا بیشتر با مفهوم پدافند غیرعامل آشنا شوند.
استفاده از ابزار های متنوع و ارتباط از طریق رسانههای مختلف سنتی و نوین نیز در این زمینه اهمیت بسیار ویژه ای دارد .
یادمان باشد که پدافند غیر عامل فرهنگی تشریفاتی نیست که گاه گاه در مراسمی خاص برای آن سخنرانی کنیم بلکه جز لاینفکی از حیات یک ملت محسوب می شود تا هسته مرکزی دفاع از کشور شکل گیرد .
فرهنگ پدافند غیرعامل یک ضرورت تام و تمام است و نیاز به مفهوم سازی پیچیده و سختی ندارد و بسیاری بر این باورند که بااحیای این فرهنگ در سازمان ها می تواند معیاری برای ارزیابی عملکرد روابط عمومی ها در مقابله با تهدید ها به شمار رود.
سمیه آقایان
دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران
کارشناس روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی
|
نظر بدهید