نقش و وظایف روابط‌عمومی در تحقق شعار سال 1391

ابراهیم صفرلکی، مدیرکل روابط‌عمومی موسسه مالی و اعتباری مهر – روابط‌عمومی‌ها در حوزه‌های مختلف صنعتی و خدماتی، نقشی بسیار مهم در اثربخشی این پیام نزد مخاطبان واقعی‌اش و تحقق اهداف آن به عهده دارند.

روابط عمومی ایرانی- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا):
 یکی از بسترها و پیش‌زمینه‌های تحقق شعار سال 1391 پذیرش مخاطبان نسبت به محتوای این پیام است. دانش ارتباطات می‌گوید اگر مخاطبان اصلی این پیام، به هر دلیلی آن را خوب درک نکنند – حتی اگر فعالیت‌های فراوانی نیز از سوی دست‌اندرکاران مختلف انجام شود- کلام و پیام رهبر معظم انقلاب به طور حقیقی، اثربخش نخواهد شد. پس روابط‌عمومی‌ها در حوزه‌های مختلف صنعتی و خدماتی، نقشی بسیار مهم و بی‌بدیل در اثربخشی این پیام نزد مخاطبان واقعی‌اش و تحقق اهداف آن به عهده دارند.
 براساس هریک از مدل‌های ساده‌ی ارتباط، نخستین وظیفه‌ی روابط‌عمومی‌ها، «تلاش برای انتخاب و به‌کارگیری صحیح کانال‌های ارتباط با مخاطبان برای انتقال صحیح محتوای این پیام» است. کانال‌هایی که تولیدکنندگان، سیاست‌گذارانِ و کارگزاران عرصه‌ی تولید را به عنوان حامیانِ فرایند تولید، و در نهایت مصرف‌کنندگان یعنی مردم را به عنوان محور حیات چرخه‌ی تولید، به درستی مورد توجه قرار دهد و بتواند محتوای پیام را برای گروه‌های مختلف مخاطبان، تبیین و تشریح نماید. بنابراین، گزینش کانال ارتباطی صحیح، مؤثر و کارآمد، گام نخست است و در این خصوص باید به مفاهیمی چون غنای کانال ارتباطی (رسانه)، ظرفیت آن برای انتقال پیام، و نهایتاً مقبولیت اجتماعی آن توجه نمود. به عنوان مثال با تنوع‌بخشی به کانال‌های ارتباطی و لحاظ مخاطبان، می‌توان قالب‌های متناسبی را برای بسته‌بندی پیام و ارائه‌ی مضمون شعار سال در نظر گرفت.
 دیدگاه محوری روابط‌عمومی در اصالت‌بخشی به درک مخاطبان و فهم صحیح آنان از محتوای پیام، یکی از ارکان اصلی تمامی نظریه‌ها و مدل‌های ارتباط است. ازاین‌رو وظیفه‌ی دوم روابط‌عمومی‌ها عبارت است از «مساعدت به مخاطبان در رمزگشایی از محتوای پیام». اهمیت این نکته در آن است که می‌دانیم مطابق روال معمول و همه‌ساله، تلاش بسیار زیادی صرفاً روی تکرار شعار و بزرگنمایی آن ازسوی افراد حقوقی و حقیقی متمرکز می‌شود که اگر به کاهش توجه به آن نیانجامد قطعاً نمی‌تواند به تنهایی ضامن اثربخشی آن شود. بنابراین روابط‌عمومی‌ها مسؤولیت دارند ضمن شناخت و درک محتوایی ابعاد پیام، مخاطبان را نیز در این زمینه یاری دهند و این کار یعنی تبیین موضوع و ابعاد آن از حیث کاربردی و نشان دادن محورهای مهم شعار سال. به عنوان نمونه تأکید بر «حقوق مردم و مصرف‌کنندگان برای برخورداری از تولید باکیفیت و قیمت رقابتی»، محوری کلیدی و قابل توجه از پیام است که ممکن است تولیدکنندگان به آن کمتر توجه کنند یا در هیاهوی توجه همه جانبه به تولید ملی سهواً فراموش شود.
 چرخه‌ی ارتباط مؤثر همیشه با اخذ بازخورد و پس‌فرست همراه است. بنابراین سومین وظیفه‌ی روابط‌عمومی‌ها به‌ویژه اکنون که حدود دو ماه از سال گذشته و پیام نیز کمابیش در سطح افکار عمومی مطرح شده، « گردآوری دیدگاه‌های مخاطبانِ شعار سال و بررسی و ارائه‌ی آنها به مدیران سازمان» است تا بتوان با اصلاح برنامه‌ریزی‌ها و یا تبیین برخی از بخش‌های پیام که کمتر مورد توجه واقع شده‌اند امکان تحقق بیشتر آن را فراهم نمود. به عنوان نمونه می‌توان اقدام به نظرسنجی‌هایی از مردم و مصرف‌کنندگان نمود تا میزان تحقق شعار سال و پیام رهبری را ازسوی سازمانِ ذیربط ما بسنجند و یا راهکارهایی را برای بهبود عملکرد سازمانِ ما برای تحقق شعار سال پیشنهاد دهند.
 یکی از اندیشمندان دانش نوین مدیریت معتقد است «هدف تمامی سازمان‌ها خلق مشتری است.» بنابراین روابط‌عمومی‌ها همواره باید این اصل را مقابل دیده‌گان خود داشته باشند که در جامعه‌ی تولیدمحور، همیشه حق با مردم و مصرف‌کنندگان خدمات و محصولات – یا همان مشتریان- است و کسب نظرات آنان و برنامه‌ریزی برای ارائه‌ی خدمت بیشتر و بهتر به آنان، ضامن موفقیت سازمان‌ها و رفاه و صلاح جامعه است و این اصل، قطعاً در جامعه‌ی اسلامی ایران، عمیق‌تر و ریشه‌دارتر است که رضای خدا از مسیر رضای خدمت به مردم می‌گذرد.