شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || پیروزی غیرمنتظره یک نامزد افراطی که تا پیش از این چندان در رومانی شناخته شده نبود جدا از رهبران اروپایی که با حساسیت خاصی این انتخابات را دنبال میکردند، بسیاری از شهروندان این کشور را نیز غافلگیر کرد.
موفقیت چشمگیر این نامزد متمایل به روسیه که بیشتر تبلیغات انتخاباتی خود را در تیکتاک انجام داد، سوالات زیادی را درباره نقش شبکههای اجتماعی در انتخابات مطرح کرده است.
چگونه شبکه اجتماعی تیکتاک توانست در عرض چند هفته، یک نامزد راست افراطی تقریباً ناشناخته و بدون حزب را روز ۲۴ نوامبر به صدر انتخابات ریاست جمهوری رومانی برساند و او را راهی دور دوم کند؟
این سوالی است که از زمان کسب نزدیک به ۲۳ درصد آرا توسط کالین ژرژسکو، تکنوکرات ۶۲ ساله طرفدار روسیه بسیاری را در رومانی به خود مشغول کرده است.
به گزارش فرانسپرس، آقای ژرژسکو در حالی با اقبال شگفتانگیز رایدهندگان در این انتخابات روبرو شد که کارزار تمامعیار خود را در پلتفرم چینی و پرمخاطب این روزهای شبکههای اجتماعی یعنی تیکتیک راهاندازی کرده بود.
موفقیت برقآسایی که حتی نظرسنجیها هم آن را پیشبینی نمیکردند؛ خوشبینانهترین نتایج در نظرسنجیها برای کالین ژرژسکو تنها کسب ۷ درصد آرا را پیشبینی میکرد.
این موفقیت بهخصوص با توجه به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رومانی که هشتم دسامبر برگزار میشود و نیز در پیش بودن انتخابات پارلمانی اول دسامبر در این کشور، نگرانکننده است.
تداوم نگرانیها پیش از دور دوم و انتخابات پارلمانی
رومانی در صورت پیروزی نهایی آقای ژرژسکو در انتخابات به دست فردی خواهد افتاد که به کل جنگ در اوکراین را منکر میشود.
این در حالیست که رومانی پیشتر نقش مهمی در حمایت از ارتش اوکراین ایفا کرده، به نحوی که تاکنون به نظر میرسید این کشور ضمن مقاومت در برابر موجهای ملیگرایی، خود را از همسایگانش، مجارستان و اسلواکی، متمایز کرده باشد.
ماجرا در رومانی تا آنجا پیش رفته که نهاد تنظیمکننده مقررات اینترنت و فضای مجاری دراین کشور خواستار تعلیق فعالیت تیکتاک شده است.
شورای عالی دفاع ملی رومانی که زیر نظر نهاد ریاست جمهوری است روز پنجشنبه در پایان نشستی اعلام کرد که پلتفرم تیکتاک «تعامل ویژهای» با نامزد راست افراطی داشته، به نحوی که او را بیش از سایر نامزدها در معرض دید قرار داده و نیز بهعنوان یک نامزد سیاسی برچسب نزده است.
طبق بیانیه نهاد ریاست جمهوری این امر «تاثیر قابل توجهی بر نتیجه نهایی» انتخابات گذاشته است و نیاز به «اقدامات فوری» وجود دارد.
از سوی دیگر، مسئولان تیکتاک روز پنجشنبه ضمن رد «قاطعانه» ادعاهای مقامات رومانی اعلام کردند که کالین ژرژسکو «دقیقاً مشمول همان مقررات و محدودیتهایی» بوده که سایر نامزدها با آن روبرو بودند.
«محبوبیت ناگهانی و ساختگی»
پلتفرم شبکه اجتماعی متعلق به شرکت فناوری چینی «بایتدنس» در رومانی بسیار محبوب است؛ تیکتاک با حدود ۹ میلیون کاربر در میان ۱۹ میلیون نفر جمعیت این کشور، پس از فیسبوک، دومین شبکه اجتماعی پر مخاطب به حساب میآید.
ویدیوهای کالین ژرژسکو طی هفتههای اخیر در تیکتاک میلیونها بار «لایک» شده است. او که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را تحسین میکند، سوار بر اسب، هنگام امورات روزمره و یا با حضور در کلیسا برای به نمایش گذاشتن ایمان ارتدکس خود را در ویدئوها ظاهر میشود. مهمتر از همه، کالین ژرژسکو آشکارا مخالفت خود را با ناتو بیان میکند و خواستار توقف همه حمایتها از کییف است.
بر اساس گزارشی از «فروم اکسپرت»، یک سازمان نظارت بر انتخابات، کالین ژرژسکو طی دو ماه گذشته به همان سطح از اقبال و توجه رسید که سه نامزد اول در ۱۱ ماه به آن دست یافته بودند.
کارشناسان معتقدند این «افزایش محبوبیت» نشان میدهد که چنین فرایندی بهصورت «ناگهانی و ساختگی» ایجاد شده است.
این سازمان غیردولتی از یک سو به شبکهای از حسابهای کاربری جعلی اشاره میکند که به صورت هماهنگ محتواهای کمپین انتخاباتی کالین ژرژسکو را تبلیغ میکنند و تعداد زیادی بات (ربات) در آن فعالند. از سوی دیگر، به گروهی از اینفلوئنسرهایی اشاره دارد که «هیچ وابستگی به سیاست ندارند» اما به طور غیرمستقیم از او حمایت میکنند، بدون اینکه صراحتاً به این موضوع اشاره کنند که این تبلیغات سیاسی پولی است.
درخواست برای تحقیق رسمی کمیسیون اروپا
سازمان تنظیم کننده مقررات رسانههای رومانی موسوم به «آنکوم» از کمیسیون اروپا درخواست کرد تا با توجه به آنچه در مقررات خدمات دیجیتال اتحادیه آمده، تحقیقاتی رسمی درباره نقش شبکه اجتماعی تیکتاک در انتخابات این کشورانجام دهد.
آنکوم یک روز پیش از آن اعلام کرده بود که تیکتاک علیرغم گزارشهای هیات نظارت بر انتخابات رومانی در مورد «انتشار محتوای غیرقانونی»، واکنشی فوری نشان نداده است.
شورای ملی رادیو و تلویزیون رومانی نیز خواستار تحقیقات اتحادیه اروپا شده و تیکتاک را به استفاده از «الگوریتمهایی برای تقویت محتوای همسو با یک نامزد خاص» متهم کرده است.
مقررات اروپایی در مورد محتوای آنلاین، بر اساس آنچه بروکسل به آن اشاره دارد، پلتفرمهای شبکههای اجتماعی را ملزم میکند تا «خطرات سیستماتیک مرتبط با فرایندهای انتخاباتی را ارزیابی کرده و کاهش دهند.»
کمیسیون در صورت وجود هرگونه شک و شبهه نسبت به انجام تخلف، میتواند رویهای را برای بررسی تعهدات پذیرفته شده توسط پلتفرم آغاز کند.
منبع: euronews
نظر بدهید