
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– اگرچه تعاریف زیادی در مورد روابط عمومی مدارس وجود دارد، اما تعریف روابط عمومی مدارس ازاینقرار است:
روابط عمومی یک فرآیند ارتباطی استراتژیک است که روابط دوجانبه سودمند بین سازمانها و عموم مردم را ایجاد میکند.
حال با تمرکز بر دو قاعده کلیدی از این تعریف و نحوه ارتباط آن با مدارس صحبت میکنیم.
برای مدارس دولتی و خصوصی، روابط عمومی راهی استراتژیک است که در آن مدارس با افراد خود ارتباط برقرار میکنند
بعضی از کارشناسان معتقدند که اگر یک مدرسه «کارایی تربیتی» داشته باشد، نیاز زیادی به روابط عمومی پیدا نمیکند
بااینحال به دلایل زیر مدارس باید یک استراتژی روابط عمومی داشته باشد.
پیشبینی بحرانها و راهحلها
مهم نیست که معلمان و مدرسان مدارس چه مهارتی دارند لذا باید از حوادث غیرمنتظره و اجتنابناپذیر جلوگیری کنند
زیرا حوادث، صدمات و بلایای طبیعی واقعیتی تأسفبار هستند که ممکن است بر تربیت مدارس تأثیر بگذارند.
بنابراین حرفه روابط عمومی در مدارس به حل این بحرانها کمک میکند تا مدارس آماده پاسخگویی به هر شرایطی باشند.
همچنین یک برنامه خوب، بحران اعتبار تربیتی مدرسه را تقویت میکند و والدین نیز احساس اعتمادبهنفس میکنند.
نقش روابط عمومی در مدارس
روابط رسانهای
رسانهها نیروی قدرتمندی برای تربیت مدارس هستند و میتوانند به هر سازمانی ازجمله مدارس کمک کنند.
همچنین رسانهها میتوانند اخبار اطلاعات را بهراحتی در اختیار دانش آموزان و والدین قرار دهند.
ارتباط با جامعه معلمین
مسلماً برای مدارس مهم است که بر غنیسازی و تربیت دانش آموزان تمرکز کنند.
مثلاً: با نوشتن و توزیع ارتباطات خارجی مانند خبرنامههای الکترونیکی، بروشورها، وبسایتها و روزنامهها میتوانند اطلاعات را سادهتر به اعضای خود نشر دهند.
آیا مدارس نیاز به روابط عمومی دارند؟
روابط عمومی یعنی ارتباط سازنده و گوش دادن فعال به مخاطبان که منجر به ایجاد روابط مثبت و سودمند میشود.
حالا پرسش اینجاست آیا مدارس بدون روابط عمومی میتوانند شیوه ارتباطی و تربیتی مؤثری را داشته باشند؟
به گفته دکتر کامران رخشانی «مهمترین عامل این است که اجازه دهید مردم بدانند شما کار درستی را انجام میدهید.»
مدارس ما باید در حفظ مخاطبان، آنها را از کارهای روزانه که انجام میدهند مطلع کنند.
مثلاٌ برگزاری کلاسهای آموزشی برای معلمان و یا اختصاص دادن یک هفته آموزش غیردرسی برای تربیت دانش آموزان.
بااینحال آن دسته از چیزهایی که مدارس روزانه برای مخاطبان خود (معلمان، والدین، دانش آموزان) انجام میدهند
بسیار مهم است. از سوی دیگر، مدارس باید تلاش کنند تا اعتماد و احترام مخاطبان خود را حفظ کنند
و انسجام و شفافیت بیشتری داشته باشند. روابط عمومی برای مدارس همانقدر مهم است که اگر نباشد
یعنی هیچ اخباری برای به اشتراک گذاشتن با مخاطبانشان وجود ندارد.
طبق پژوهشهای دکتر کامران رخشانی روابط عمومی خوب در مدارس میتواند موارد زیر باشد:
نام تربیتی مدارس را بهبود بخشد
روابط عمومی هویت مدرسه شمارا پشتیبانی میکند. روابط عمومی نام تجاری، نگاه کلی و احساس سازمان شما است.
رنگها و متنهایی که برای مدارس خود انتخاب میکنید، نمونهای از روابط عمومی مدارس هستند
نام تجاری شما باید یک اثر متمایز و خاطرهانگیز ایجاد کند.
همچنین نام تجاری شما مأموریت، چشمانداز و ارزشهای مدرسه شما نیز هست.
آیا شما واقعاً به نام تجاری خود احترام میگذارید؟ یا فقط در مورد مدارس خود شعاری دارید؟
مدارس نهتنها باید راهنمای خوب باشند بلکه باید پیام شمارا به قلب مخاطب برسانند.
مدارس به والدین و معلمین وصل میشود
ارتباط با مخاطبان تربیتی مدارس، مانند والدین و معلمان باید بسیار آسان باشد،
روابط عمومی مدارس کلید دستیابی به این مخاطبان هست.
همچنین پیام و روابط به مدارس این امکان را میدهد که نیازهای مالی و تربیتی مدرسه را رفع کنند
اقدامات بازاریابی مدارس تحت تأثیر قرار میگیرند
بازاریابی و روابط عمومی رابطه نزدیک و همدلی دارند اما یکسان نیستند.
بازاریابی و روابط عمومی فرآیندهای چرخهای هستند که باهم کار میکنند تا بتوانند دانش آموزان جدیدی بگیرند و دانش آموزان موجود را حفظ کنند.
جمعبندی آخر
بهطور خلاصه، روابط عمومی در مدارس پیامهایی هستند که شما با آن ارتباط برقرار میکنید و روابطی را که با مردم برقرار میکنید را ایجاد میکنند. روابط عمومی مدارس یعنی: تقویت نام تجاری مدرسه و ارتباط با مخاطبان مدرسه. پیغام مداوم و استراتژیک باهدف نهایی ایجاد و پرورش روابط با مخاطبان کلیدی، راز موفقیت در مدارس است.
بهعبارتدیگر، روابط عمومی خوب کلید موفقیت شما در تربیت و هدایت مدارس است.
https://t.me/prsirofficial
|
نظر بدهید